באיראן מתאבלים, אבל תוהים גם כיצד נהרג הנשיא איברהים ראיסי בהתרסקות מסוק – יחד עם בכירים נוספים, בהם שר החוץ אמיר חוסיין עבדוללהיאן. השלטון בטהרן טרם מסר מה הייתה הסיבה להתרסקות, באזור הררי ומיוער בצפון המדינה, סמוך לגבול עם אזרבייג'ן, אך לדבריו המסוק של ראיסי נקלע למזג אוויר בעייתי עם תנאי ראות לקויים בשל ערפל כבד. בצהריים (יום ב') דווח בסוכנות הידיעות הממלכתית באיראן, אירנ"א, כי המטוס חווה "תקלה טכנית". לא דווח מה הייתה אותה תקלה.
4 צפייה בגלריה
המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי ממריא מ אזרבייג'ן שעות לפני ש התרסק
המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי ממריא מ אזרבייג'ן שעות לפני ש התרסק
המסוק של ראיסי ממריא אתמול לפני ההתרסקות - ושרידיו בזירה
(צילום: Ali Hamed Haghdoust/IRNA/WANA (West Asia News Agency)/REUTERS)

כתבתנו ליאור בן ארי מדווחת על ההתרסקות
(צילום: ליאור שרון)

ההתרסקות, נזכיר, התרחשה אתמול (יום א') כשראיסי חזר מביקור באזרבייג'ן, סמוך לגבול עם ארצו, שם חנך יחד עם הנשיא האזרי אילהם אלייב סכר חדש. לפי הדיווחים ראיסי ואנשיו חזרו בשיירה של שלושה מסוקים, ובעוד השניים האחרים הגיעו ליעדם בשלום – המסוק שבו היו ראיסי, עבדוללהיאן וכמה בכירים נוספים – התרסק במחוז מזרח אזרבייג'ן שבצפון-מערב איראן.
מדובר באזור שקשה מאוד להגיע אליו, והערפל והגשם הכבדים עיכבו את הגעת צוותי החילוץ לזירה. רק הבוקר, אחרי 16 שעות, אותר המסוק, והרשויות הודיעו כי כל שמונת הנוסעים ואנשי הצוות שהיו בו נהרגו. המסוק התרסק לפי הדיווחים ממש על פסגת אחד ההרים באזור, סמוך לכפר בשם אוזי, השוכן במרחק של 61 ק"מ מאתר הסכר שבו ראיסי ביקר בגבול עם אזרבייג'ן – וכ-520 ק"מ צפונית-מערבית לבירה טהרן.
לפי הטלוויזיה הממלכתית באיראן, המסוק התרסק על אחת מפסגות ההרים באזור, שנמצא במחוז מזרח אזרבייג'ן שבצפון-מערב איראן. סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית אירנ"א דיווחה שהמסוק שהתרסק היה מדגם Bell 212 – מתוצרת אמריקנית.
דיווח של הטלוויזיה האיראנית מזירת ההתרסקות

4 צפייה בגלריה
טהרן איראן מצעד יום הצבא
טהרן איראן מצעד יום הצבא
ראיסי. נהרג יחד עם שר החוץ עבדוללהיאן
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
אזור התקרית של המסוק של איברהים ראיסי

איראן, שמתגאה אמנם בצי הכטב"מים הנרחב שלה, נתונה לסנקציות אמריקניות ובינלאומיות שמקשות עליה לפתח צי רגיל ומתקדם של מטוסים ומסוקים. רוב הצי של חיל האוויר האיראני מסתמך על כלי טיס מהימים שלפני המהפכה האיסלאמית ב-1979, ובשנים האחרונות דווח לא אחת על הקושי של איראן להשיג לכלי הטיס המתיישנים הללו חלקי חילוף.
המומחה הצבאי סדריק לייטון העריך בשיחה עם רשת CNN כי ייתכן שהמסוק שהתרסק כעת נרכש גם הוא לפני המהפכה האיסלאמית, אולם הדבר טרם אושר על ידי שלטונות איראן. בניגוד לטענה הזו, לפי אתר התעופה FlightGlobal, הגיל הממוצע של מסוקי Bell 212 הוא 30.9 שנים – כך שלפי הדיווח הזה ייתכן שהמסוק שהתרסק נרכש לאחר המהפכה האיסלאמית.
Bell 212 פותח במקור בשנות ה-60 של המאה הקודמת על ידי חברת בל כמסוק צבאי, עבור ארה"ב וקנדה, והוא כולל שני מנועים שהעניקו לו יכולת לשאת משקל רב יותר מדגם חד-מנועי שעליו התבסס. הגרסה האזרחית שלו משמשת גם היום מדינות רבות וגם חברות פרטיות, ומשתמשים בו בין היתר לצורך פינויים רפואיים, שיטור וכבאות.
מפגני האבל באיראן

4 צפייה בגלריה
איראנים עם קבלת ההודעה על התרסקות המסוק
איראנים עם קבלת ההודעה על התרסקות המסוק
איראנים בוכים עם הודעה על מות נשיאם, הבוקר
בשלהי שלטונו, בשנות ה-70 של המאה הקודמת, רכש השאה האיראני שהיה בעל ברית הדוק של ארה"ב מטוסים ומסוקים צבאיים רבים מתוצרת אמריקנית – ובהם גם מסוקי בל. המודל האיראני שהתרסק כעת שימש גם הוא בעבר את חיל האוויר האיראני, והוסב לצורכי העברת נוסעים.
המומחה לייטון ציין כאמור כי ייתכן שמסוקו של ראיסי היה אחד המסוקים המיושנים שנרכשו לפני המהפכה האיסלאמית, אבל גם אם הדבר אינו נכון – לדבריו הקושי של איראן להשיג חלקי חילוף, בשילוב עם תנאי מזג האוויר הקשים, תרם להתרסקות. "כל אלו, אני חושב, תרמו לשורה של תקריות והחלטות של הטייס, ואולי של הנשיא עצמו, כאשר הם טסו בכלי הזה. ולצערם, זה נגמר בהתרסקות", אמר ל-CNN.
באיראן לא העלו חשד לחבלה כלשהי, כשברקע מיהרו גורמים בישראל להבהיר כי אין לירושלים כל קשר לתאונה האווירית, אבל בטהרן יש מי שכבר מפנה אצבע מאשימה – לעבר ארה"ב. שר החוץ האיראני לשעבר, מוחמד ג'וואד זריף, קודמו של עבדוללהיאן שנהרג לצד ראיסי, האשים הבוקר שארה"ב היא שאחראית להתרסקות המסוק, בגלל הסנקציות: "היא אסרה מכירה של מטוסים וחלקי חילוף לאיראן", אמר.