פרשת המסמכים שהודלפו מהפנטגון ממשיכה לחשוף את זרועה הארוכה של איראן - ומנגד את אוזלת ידן של ישראל וארצות הברית בכל הנוגע ליכולת להגיב לה. מסמך של המודיעין האמריקני שטרם נחשף מעיד על כך שישראל ידעה על משלוחי הנשק שאיראן העבירה לסוריה ולבנון בחסות רעידת האדמה הקטלנית - אך בחרה לא לתקוף את השיירות מחשש לפגיעה בסיוע הומניטרי.
2 צפייה בגלריה
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
מסמכי פנטגון מודלפים על ישראל מאיראן
המסמך הקודם שנחשף בנושא
לפי המסמך, האיראנים הבריחו כלי נשק, אמצעי לחימה ומל"טים לסוריה ולבנון בשיירות סיוע הומניטרי אחרי רעידת האדמה הקטלנית שהכתה באזור בפברואר האחרון, וגבתה את חייהם של יותר מ-6,000 בני אדם ופגעה בקרוב לתשעה מיליון איש.
המסמך חוזר על מידע שדווח במסמכים קודמים שדלפו מהפנטגון, ונחשפו לראשונה ב-ynet בחודש שעבר, ומגלה גם כי ישראל הכירה את השיירות האלה ותכננה לפגוע בהם - אבל הסיכון לפגיעה במשלוחים ההומניטריים היה מאתגר מדי. "סביר מאוד שהישראלים ימשיכו במאמצי המניעה שלהם, אבל הם מדרישים אישורים מודיעיניים קפדניים יותר לפני פגיעה במשלוחי סיוע לכאורה", נכתב במסמך. בוושינגטון פוסט אישרו את הדברים עם גורם צבאי ישראלי בכיר.
על פי המסמך החדש שהודלף, משלוחי הנשק הללו בוצעו באמצעות שיירות רכב מעיראק שתואמו בקבוצות צבאיות מקומיות וכוח קודס של משמרות המהפכה - היחידה הצבאית המובחרת של הצבא האיראני. במסמך נטען כי איראן ניצלה את הכאוס של רעידת האדמה כבר למחרת האסון: ב-7 בפברואר, כשבאזור עסקו במאמצי חילוץ נואשים ופינו עשרות בתים ובניינים, קבוצת מיליציה שבסיסה בעיראק "תיזמנה העברת רובים, תחמושת ו-30 מל"טים שהוסתרו בשיירות סיוע כדי לתמוך בהתקפות עתידיות על כוחות ארה"ב בסוריה", נכתב.
2 צפייה בגלריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
לפי הדיווחים באיראן: תיעוד התקיפה באל-בוכמאל, סוריה
משאית שלפי דיווחים הותקפה מהאוויר במעבר הגבול בין עיראק לסוריה
ב-13 בפברואר קצין כוח קודס הנחה את המיליציה "להטמיע נשק בתוך סיוע לגיטימי לרעידת אדמה". קצין נוסף ניהל רשימה של "מאות כלי רכב וסחורות שנכנסו לסוריה מעיראק לאחר רעידת האדמה", כדי לנתב אותם ליעדים שאליהם יגיעו כלי הנשק.
האיראנים לא הגיבו למסמך החדש, אך בעבר הכחישו דיווחים דומים כמו זה של סוכנות הידיעות רויטרס מתחילת אפריל. קבוצת המיליציה העיראקית מצידה הכחישה את הטענות שאנשיה השתמשו במשלוחי סיוע הומניטרי כצינור להעברת נשק. דובר מטעמם אמר כי חבילות הסיוע אושרו על ידי ממשלת עיראק וכי ההאשמות האלה “לא ירתיעו את העם העיראקי מלעזור לאחים הסורים ולעמוד לצידם באסון ההומניטרי הזה, הרחק מכל שיקול פוליטי כזה או אחר".
על פי המסמכים שנחשפו ב-ynet ונכתבו ב-23 לפברואר השנה, כוח קודס של משמרות המהפכה ומיליציות שיעיות ניצלו את משלוחי הסיוע לנפגעי רעידת האדמה בסוריה כדי להבריח נשק לשותפיהם. במסמך צוין כי ישראל תוקפת לעתים משלוחי נשק איראניים המיועדים ללבנון ולסוריה, ואילו איראן טוענת שבמשלוחים יש ציוד הומניטרי.
באותו מסמך הובאו שתי דוגמאות להברחה בכסות של סיוע הומניטרי. ב-7 בפברואר המנהיג הצבאי של המיליציה הפרו-איראנית כתאיב חיזבאללה פיקד על העברה של רובים, תחמושת ו-30 מל"טים שהוסתרו בערכות סיוע, בכוונה שיעזרו בתקיפות עתידיות של הכוחות האמריקניים בסוריה. זאת יום אחרי שקצין אחר הכין רשימה של מאות כלי רכב וסחורות שנכנסו לסוריה מעיראק מאז רעידת האדמה. ב-13 בפברואר קצין בכוח קודס הורה לחבר מיליציית באדר השיעית לשלב כלי נשק בתוך ערכת סיוע.
בהערכה, שכתובה בסופו של המסמך, נכתב כי "הצורך בסיוע בסוריה כנראה סיפק לאיראן ולמיליציות חלון הזדמנות להסתרת והגדלת מעבר כלי הנשק בחודש הבא. ישראל כנראה תמשיך לסכל העברת נשק איראני, אבל תידרש לאישור מודיעיני מובהק יותר לפני תקיפות משלוחי סיוע, על רקע תשומת הלב העולמית למאמצי הסיוע".