3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
(צילום: שלו שלום, עמית שאבי, רוני אלברט, Vered Barequet , shutterstock)
בצל החששות כי ישראל בדרך למשבר חוקתי של ממש, כזה שלא היה כמותו מקום המדינה, במערכות השונות מתחילות התארגנויות לשביתה כללית - אם אכן הממשלה תחליט שלא לציית לפסיקת בג"ץ כזו או אחרת.
בין אלה שנערכים לשביתה, יש גם כאלה שקוראים להודיע מעכשיו למשל כי שנת הלימודים האקדמית לא תיפתח רק בשל איומי ראשי הקואליציה ואי-ההתחייבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים את פסיקת שופטי העליון, אם אלה יכריעו לפסול את אחד מחוקי המהפכה המשפטית.
ארגון "החלוקים הלבנים", הרופאים שמוחים נגד המהפכה המשפטית זה מספר חודשים, הודיע אחר הצהריים (שני) כי במצב של משבר חוקתי שבו הממשלה "לא תציית לחוק ולפסיקתו של בית המשפט העליון", כפי שהצהירו כמה מחברי הקואליציה ושרי הממשלה, "ניאלץ לא להתייצב לעבודה עד אשר הממשלה תחזור לכבד את הפסיקות".
3 צפייה בגלריה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
"האחריות על השיבושים תוטל על נתניהו ושריו". מחאת החלוקים הלבנים
( צילום: עמית שאבי)
לדברי הארגון, "האחריות על השיבושים במערכת הבריאות תוטל כולה על ראש הממשלה ושריו". נתניהו הוזכר בהודעתכם כמי שמתחמק מתשובה ברורה באשר לציות לפסיקת בג"ץ, ועלול שלא להיענות להכרעת העליון. "אנו עומדים בפני אפשרות ריאלית כזו. זהו משבר חוקתי", נמסר, "במדינת ישראל כל אדם חייב לציית לפסיקתו של בית המשפט, מאחר שרק הוא הגורם המוסמך לקבוע באופן סופי את המצב המשפטי. אף אדם אינו מעל החוק".
עוד הוסיפו ב"חלוקים הלבנים" כי "ממשלה שאיננה מצייתת לחוק ולביהמ"ש העליון מפרה את החוזה הבסיסי בינה לבין האזרחים. לפיכך, ברור שאם ראש הממשלה ושריו לא יקיימו את פסיקתו של ביהמ"ש במכוון, או ייתנו לעובדי הציבור הוראות הסותרות את הפסיקה, אזי הם מובילים ממשלה עבריינית ודיקטטורית אשר איבדה את הלגיטימיות שלה, ואין לציית לה".
הרופאים המוחים קראו להסתדרות הרפואית, וכן לזו הכללית, "להצהיר מראש, כי במקרה של משבר חוקתי, המשק יושבת עד שראש הממשלה ושריו יחזרו לציית לחוק".

חוקרי מוח לראשי האקדמיה: לא לפתוח את שנת הלימודים

עוד קודם לכן, קבוצה של עשרות חוקרי מוח מהאוניברסיטה העברית פרסמה מכתב ובו קראו חבריה לראשי האקדמיה להודיע שלא יפתחו את שנת הלימודים הבאה - שעתידה להתחיל באוקטובר - כבר מעכשיו, "ברקע החקיקה המשפטית" - זאת על אף שהכנסת בכלל נמצאת בפגרה עד נובמבר.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש באולפן ynet
יואב קיש באולפן ynet
"חברי מל"ג חדשים מתמנים רק על בסיס קרבתם לדעותיו הפוליטיות של שר החינוך"
(צילום: חגי דקל)
החוקרים הזהירו מפני פגיעה עתידית במחקר הישראלי וכתבו: "איך נקיים קשרים בינלאומיים עם חוקרים מובילים בעולם כאשר תהיה כאן דיקטטורה, ואיך נצמיח דור חדש של חוקרים וחוקרות, אם נאמנות לשלטון, ולא מצוינות אקדמית, תהיה התנאי לקידום באקדמיה? זה קורה כאן ועכשיו".
הם התייחסו למינויי שר החינוך במועצה להשכלה גבוהה וטענו כי "חברים חדשים מתמנים למועצה רק על בסיס קרבתם לדעותיו הפוליטיות של שר החינוך". בהמשך הוסיפו: "אנו קוראים לראשי האקדמיה להודיע עכשיו על אי-פתיחת שנת הלימודים הבאה. כל פעולה אחרת תהיה חטא כלפי מורינו ומורותינו שהקימו כאן אקדמיה לתפארת והנחילו לנו ערכי שוויון ואוניברסליות, חופש אקדמי ושאיפה למצוינות, וכלפי דור ההמשך שראוי להמשיך מורשת זו בגאווה ולקחת אותנו למחוזות שמעבר לכל דמיון".

היוזמה במשק לשביתה כללית

הבוקר פרסם נדב איל כי במשק מתארגנת יוזמה להודעה על התחייבות לשביתה כללית, לא מוגבלת בזמן, אם הממשלה תסרב לציית לפסיקת בג"ץ - כפי שנרמז גם בהודעת ראשי הקואליציה - ואחרי איומים דומים כאמור של נתניהו עצמו. אמש, כאשר הודיע ראש הממשלה שיקדם "רק" את שינוי הוועדה למינוי שופטים, הוא הציב עצמו במסלול התנגשות חזיתי עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.
שר המשפטים לשעבר על המשבר ב-ynet Live
(צילום: אסף חן)

נשיא אוניברסיטת תל אביב, הפרופ' אריאל פורת, הפיץ הבוקר מכתב שקורא לשביתה כללית באורח מפורש, ומתחייב שכך תנהג אוניברסיטת תל אביב. "על כל ראשי הגופים והארגונים במדינה, הציבוריים והפרטיים כאחד, כמו ארגוני העובדים והמעסיקים, רשויות מקומיות, אוניברסיטאות, חברות הייטק, משרדי עורכי דין, לחבור יחד, ולומר בקול רם וצלול כבר עתה שאם נגיע למצב שבו הממשלה אינה מצייתת לפסיקתו של בית המשפט העליון, יושבת המשק כולו עד שהממשלה תחזור בה ממריה".
"השבתה כזו היא צעד קיצוני, אך לא תהיה לנו הפריבילגיה להימנע ממנה, שכן דיקטטורה היא קיצונית עוד יותר", כותב פורת.
הוא מסביר כי חשוב ששרי הממשלה יבינו כבר היום מה המחיר הנורא שאזרחי המדינה כולה ישלמו במקרה כזה. "חשוב שיבינו שמשבר חוקתי עלול להביא, חס וחלילה, למלחמת אזרחים. אם נחכה להתרחשותו של משבר חוקתי, עלול לקרות מה שקרה עם החוק לביטול עילת הסבירות: הממשלה תגיע לנקודת האל-חזור, שבה מחיר הנסיגה מהחלטותיה והצהרותיה יהיה כבד מדי בעבורה. אסור לנו לתת לממשלה להגיע לנקודה הזו".

בחמישי - הפגנות מול בתי שרים: "מבצע ניגוד עניינים"

בתוך כך, מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו כי לנוכח "המתקפה ההזויה", כלשונם, של חברי כנסת ושרים נגד בג"ץ, ביום חמישי יתקיים "מבצע ניגוד עניינים". המפגינים מתכוונים לקיים ערב של הפגנות מול בתי חברי כנסת מהקואליציה, שלדבריהם "משתפים פעולה עם ההסתה והאיומים על שלטון החוק ושומרי הסף".
במסגרת האירועים הצפויים בחמישי, מעבר להפגנות, צפויים המפגינים להקריא מחוץ לבתי חברי הכנסת והשרים את הסדר ניגוד העניינים של נתניהו - "כדי להראות להם שהם עושים הכול עבור אדם שנמצא בניגוד עניינים עם הדמוקרטיה הישראלית".
בין היתר יתקיימו הפגנות מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין, שרת המודיעין גילה גמליאל, שר החלקאות אבי דיכטר, שר הכלכלה ניר ברקת, שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה אופיר אקוניס, שר התפוצות והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה. המארגנים ציינו כי "רשימה מלאה עם מוקדים נוספים תתפרסם בהקדם".