אלון שוורצר מאם תרצו לאולפן ynet: "הבטחתם - תקיימו"
(צילום: שמוליק דודפור)

אחרי שבועות מנומנמים יחסית שבהם העניק השטח הליכודי לראש הממשלה בנימין נתניהו מרחב תמרון לצורך השיחות עם האופוזיציה בבית הנשיא, הזעם על בחירת חברת הכנסת קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים טורף את הקלפים. ארגון אם תרצו, שידוע כתומך בנתניהו, הודיע בצעד חריג על הפגנה מול ביתו בקיסריה - כשהמטרה היא להפעיל לחץ לחזור ולחוקק עוד בכנס הנוכחי את סעיפי המהפכה המשפטית.
בכרזה שהפיץ ארגון אם תרצו נכתב: "מגיעים לקיסריה, דורשים מראש הממשלה רפורמה עכשיו. הבטחתם תקיימו".
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
נתניהו ולוין אתמול בכנסת
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
שלט הפגנת הימין מול בית נתניהו בקיסריה
שלט הפגנת הימין מול בית נתניהו בקיסריה
הכרזה שהפיץ ארגון אם תרצו
ח"כ אלהרר מיש עתיד, נזכיר, נבחר באמצעות קולותיהם של לפחות ארבעה נציגי קואליציה, אחרי שהתרגיל שניסה נתניהו לעשות ובאמצעותו להוביל לדחייה של ההכרעה - נכשל. כעת, ארגוני ימין דורשים להעביר את החקיקה עוד לפני היציאה לפגרה בסוף החודש הבא, כשבינתיים יש עתיד והמחנה הממלכתי השהו את השיחות בשל העובדה שלא נבחר נציג קואליציה לוועדה לבחירת שופטים, שלא תוכל להתכנס.
אתמול בשיחות הסגורות הבטיח נתניהו לתומכי המהפכה המשפטית בקואליציה להתחיל בחקיקה לפחות בשני נושאים שעליהם היו הסכמות עקרוניות, כמו הגדרת תחומי העבודה של היועצים המשפטיים במשרדים וצמצום עילת הסבירות. נתניהו מעריך שכל עוד תחל חקיקה שלא נוגעת בחבית הנפץ של הוועדה לבחירת שופטים, האירועים עדיין ייחשבו בשליטה.
עם זאת, שר המשפטים יריב לוין וכן שותפיו האחרים מתכוונים בחסות הלחץ הציבורי לדחוק את נתניהו לסיים את החקיקה סביב הוועדה לבחירת שופטים, דבר שכרגע לא נמצא על השולחן מבחינת ראש הממשלה.
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
זעם בימין בעקבות בחירתה לוועדה לבחירת שופטים. ח"כ אלהרר
(צילום: AFP)
נתניהו קיווה למנוע אתמול את בחירתם של שני המועמדים לוועדה לבחירת שופטים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, וכך לדחות את ההכרעה בסוגיה - אבל כמה חברי כנסת מרדו בו כאמור בהצבעה החשאית מאחורי הפרגוד - ואפשרו את בחירתה של ח"כ אלהרר. הדרמה הזו הביאה לדרמה גדולה עוד יותר של קריסת שיחות הפשרה בבית הנשיא.
השלב המיידי הוא בחירת הנציג השני של הכנסת בוועדה לבחירת שופטים: כיוון שח"כ טלי גוטליב מהליכוד לא נבחרה, הבחירה לנציג השני תיערך מחדש בתוך 30 ימים. הקואליציה תידרש כעת לבחור מועמד משלה, אבל גם אם גוטליב תתמודד מחדש - הפעם לא צפויה דרמה כמו אתמול, כיוון שלאופוזיציה כבר יש נציג משלה. הנציג המוסכם של הקואליציה, כך לפחות לפי ההסכם הקואליציוני, אמור להיות ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית.
5 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מתכוון לדחוק את נתניהו לסיים את החקיקה סביב הוועדה לבחירת שופטים. לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי )
המבחן האמיתי יהיה לאחר שהנציג השני ייבחר והוועדה תוכל להתכנס: הסמכות לכנס אותה, וכך לאפשר מינויי שופטים נוספים, היא בידי שר המשפטים לוין - שמערער על עצם הלגיטימיות של הוועדה. לוין, נזכיר, מתנגד נחרצות להרכב הוועדה הנוכחי, והשינוי שהציע בה הוא מרכיב מרכזי במהפכה המשפטית שיזם - במטרה לאפשר לקואליציה למנות שופטים מטעמה.
שר המשפטים עשוי לפיכך לסרב לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי וכך להביא לשיתוק במינויי שופטים, וכבר רמז לאפשרות הזו בנאומו בכנסת בשבוע שעבר. "הרבה מהבעיות ומהעוולות שאנחנו מתמודדים איתן נובעות ומקורן בעובדה שמערכת המשפט שלנו נראית כפי שהיא נראית", האשים אז. "תהליך בחירת השופטים נעשה בדרך לא ראויה ופסולה, כפי שהדברים מתקיימים עכשיו בוועדה - בהרכב שלא ניתן לקבל אותו, שאיננו מתאים ואיננו ראוי במדינה דמוקרטית".
גנץ ולפיד מצהירים על השהיית השיחות בבית הנשיא
(צילום: גיל יוחנן )

האופוזיציה מצדה תפעיל לחץ כבד כדי לאפשר את כינוס את הוועדה ואת פעילותה - והודיעה שעד שלא ימונו כל חברי הוועדה, השיחות בבית הנשיא על פשרה מוקפאות. בהצהרה משותפת של ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, האשימו השניים את נתניהו ב"כניעה" בפני הגורמים הניציים בממשלתו, כגון סמוטריץ' ולוין.
גנץ, יצוין, פעל אתמול מאחורי הקלעים כדי לגייס עריקים משורות הקואליציה, ונראה שהצליח כיוון שלפחות ארבעה ח"כים מרדו בהוראת נתניהו והצביעו בעד מועמדותה של אלהרר. לא ברור מי הם אותם עריקים, אבל מהמליאה הופץ אתמול תיעוד של גנץ מתלחשש עם יולי אדלשטיין מהליכוד - מי שכבר השמיע לא אחת הסתייגויות מהאופן שבו קידמה הממשלה את המהפכה המשפטית, ותמך בשיחות הפשרה.
נתניהו: "גנץ ולפיד חיפשו כל דרך לפוצץ את השיחות"

ח"כ אלהרר, נזכיר, נבחרה אתמול בהצבעה החשאית שנערכה בכנסת ושבה אמורים היו להיבחר שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים. היא נבחרה בפער זעום של 58 קולות מול 56 מתנגדים, אבל עדיין הייתה זו דרמה של ממש - כיוון שלפחות ארבעה ח"כים מהקואליציה "מרדו" כאמור והצביעו בעדה. המועמדת השנייה שהתמודדה, טלי גוטליב מהליכוד, לא נבחרה וקיבלה רק 15 קולות מול 59 מתנגדים.
גוטליב סירבה לפני תחילת ההצבעה להסיר את מועמדותה, ובעקבות זאת נתניהו וראשי הקואליציה הורו להצביע גם נגדה וגם נגד אלהרר, כדי להביא לבחירות חוזרות בתוך חודש. התרגיל הוסבר ברצון להימנע מהפרת ההסכם הקואליציוני עם בן גביר - שחבר מפלגתו אמור לקבל את נציגות הקואליציה בוועדה - אבל באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי, אולי כדי לחכות ולראות מה יהיו תוצאות הבחירות בשבוע הבא לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה - והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. בסופו של דבר התרגיל נכשל, והביא רק לדחיית הבחירה של הנציג השני, שצפוי להיות נציג הקואליציה.
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
סירבה להסיר את מועמדותה. ח"כ גוטליב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול בבוקר, עוד לפני ששינה את עמדתו ופעל לדחיית הבחירות, נתניהו ניסה עדיין לאפשר מינוי של נציגת אופוזיציה לצד נציג קואליציה, אך בסופו של דבר שינה מסלול בגלל סירובה של גוטליב לפרוש מהמרוץ. כחלק ממאמצי השכנוע הראשוניים שלו, הוא הבטיח ללוין, וכן לשותפיו הקואליציוניים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר - שהתנגדו למינוי נציגת אופוזיציה - כי בתמורה לתמיכתם יעניק להם תשורה אחרת.
אותה "סוכריה" שהוצעה היא כנראה העברת חוק היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות בבג"ץ עד תום הכנס הנוכחי של הכנסת, בסוף יולי, כלומר בתוך חודש וחצי. אחרי כל הטלטלות של היום הדרמטי במשכן בירושלים נציגת האופוזיציה נבחרה בסופו של דבר - ולפיכך נראה שההתחייבות הזו עומדת בעינה.