ישראל תקפה בלילה שבין שישי לשבת את המפעלים של האיראנים לייצור טילי קרקע-קרקע, וגרמה לפגיעה אסטרטגית שתקשה על טהרן לייצר טילים חדשים. כך אמר אמש (שבת) גורם ישראלי שבקיא בפרטים. "לזה מוסיפים את הפגיעה במערכות ההגנה האווירית - וכולם מבינים את המסר", אמר הגורם. הוא ציין כי אם איראן תחליט לתקוף את ישראל בתגובה למתקפה "היא מסתכנת בפעולה הרבה יותר חזקה, עם יכולת הגנה מוחלשת. הם עירומים לגמרי".
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
התקיפה הישראלית בטהרן
התקיפה הישראלית בטהרן
התקיפה הישראלית בטהרן
אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" כי ישראל תקפה "רכיב קריטי". לפי האתר הסעודי "אילאף", שזוכה לא אחת להדלפות ממערכת הביטחון הישראלית וציטט גורם שבקיא בפרטים, אותו רכיב הוא מערבלי דלקים רבים במפעל שמשמש להנעת הטילים הבליסטיים "חייבר" ו"קאסם", ששוגרו לישראל במתקפה האחרונה ב-1 באוקטובר. לפי הדיווח, מחירו של כל מערבל נאמד בשני מיליון דולרים לפחות. לפי מקורות שבקיאים בתעשיית הטילים האיראנית, שצוטטו בדיווח, "למפעל יידרשו לפחות שנתיים לחזור לשירות - מה שמהווה שיבוש משמעותי ליכולות איראן לייצר טילים".
מערבל דלקים הוא רכיב קריטי לייצור דלק מיוחד ומוצק להנעת טילים מדויקים. טילים עם דלק נוזלי יש לזקוף לשם התדלוק, מה שהופך אותם קלים לגילוי ופגיעים. בהנעה עם דלק מוצק יש אפשרות טובה יותר להגנה במחסה, אבל בעיקר אפשרות לדיוק הפגיעה: אותו דלק משמש למנגנון ממוחשב שבאמצעות הפלטת סילוני בעירה לכיוונים שונים מנווט את הטיל, אפילו בדיוק של מטר, ומאפשר לשנות את מעופו בעודו באוויר. כך קל הרבה יותר לפגוע במטרות אסטרטגיות, וגם קשה יותר ליירטו.

"ארה"ב תיהנה מהתוצאות"

הגורם הבקיא בפרטים אמר מצידו כי "ישראל נענתה לדרישה של ביידן שלא לתקוף מתקני נפט וגרעין - והייתה הסכמה בין ישראל לאמריקנים ביחס לפגיעה ביעדים צבאיים. ארה"ב נהנית מתוצאות התקיפה הזו כי איראן תתקשה לייצר טילים ולהעבירם לרוסיה נגד אוקראינה", אמר. חרף הדיווחים לפיהם מדינות ערביות ואירופיות העבירו מסרי אזהרה לאיראן, הגורם טען כי ישראל לא הזהירה את איראן לפני המתקפה. "בתקיפה ישראל פגעה בשלושה גלים במפעלים לייצור טילי קרקע-קרקע, ובכך מונעת מהם להמשיך לייצר טילים. היה כאן תיאום מרבי עם האמריקנים".
"זו לא הייתה תקיפה דרדלה. זו פגיעה אסטרטגית והוכחה שנגמר סיפור הפחד מאיראן", טען עוד הגורם. "ישראל לא רצתה שאיראן תכיל את האירוע. ישראל הייתה מוכנה לאסקלציה והאיראנים בחרו להתקפל. המשטר מנסה לגמד את התקיפה. עכשיו הם ינסו לספר סיפורים אבל הם יודעים את האמת".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן
(צילום: דובר צה"ל)
בכיר ישראלי אמר מצידו כי "המודיעין הישראלי עשה באיראן כרצונו, וחיל האוויר עשה באיראן כרצונו. טהרן התעוררה הבוקר כשההגנה האווירית והיכולת לייצור טילים בליסטיים נפגעו. האייתוללות הגיבו בהתקפלות. זו המציאות החדשה".
בכיר אחר התייחס לקולות בישראל לאחר התקיפה, ואמר: "ברור שבדעת הקהל רוצים יותר תימרות אש ועשן, אבל תפקיד המנהיגות לשקלל ולקבל את ההחלטות הנכונות ביותר מבחינה ביטחונית ומדינית. לעובדה שזה ביחד עם ארה"ב יש משקל רב".

ביידן: "מקווה שזה הסוף"

בינתיים, בכירים בממשל האמריקני העריכו שאיראן לא תגיב לתקיפה הישראלית, כי היא מבינה שישראל יכולה להגיע לכל מקום. "שום דבר לא יקרה לפני הבחירות", הוסיפו הבכירים. "היינו לכל אורך הדרך עם ישראל. היה ועודנו מבצע הגנה מסיבי להגן על ישראל – כולל מערכת ההגנה המתוחכמת ביותר שהובאה לישראל. אנחנו שם לתמוך בישראל, וישראל והאיראנים ידעו את זה".
ביידן על התקיפה באיראן: "מקווה שזה הסוף"
(צילום: רויטרס)

מפה
הבכירים אמרו עוד כי לישראל הייתה כל זכות להגן על עצמה ולתקוף את איראן. "מה שאיראן עשתה לישראל ב-1 באוקטובר – אף מדינה בעולם לא צריכה לאפשר לדבר כזה לקרות", אמרו. "האיראנים מבינים היטב שישראל יכולה להגיע לאן שהיא רוצה. אני לא רואה תגובה שלהם לתגובה הישראלית. אני חושב שלא יתקפו - אבל עוד נחכה ונראה".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע אמש תקווה שהתקיפות ההדדיות בין ישראל לאיראן יסתיימו כעת, והדגיש כי לא נראה שישראל תקפה מטרות שאינן צבאיות. "אני מקווה שזה הסוף", אמר. שר החוץ של איראן, עבאס ארקצ'י, אמר מנגד שלטהרן "אין גבולות" כשזה נוגע להגנה על השלמות הטריטוריאלית שלה - אך לא איים במפורש בנקמה.
התקיפה הישראלית באיראן אושרה שלשום פה אחד, בדיון טלפוני של הקבינט המדיני-ביטחוני, שנמשך כשעה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, חבר הקבינט, אמר עם צאת השבת כי "התקיפה באיראן חשובה כמכת פתיחה לפגיעה בנכסים האסטרטגיים של איראן, וזה חייב להיות השלב הבא. זו עמדתי ואמשיך להציג אותה בפורומים הרלוונטיים. יש לנו חובה היסטורית להסיר את האיום האיראני להשמיד את ישראל".
פורסם לראשונה: 19:47, 26.10.24