2 צפייה בגלריה
המכללה האקדמית תל-חי, שהוכרזה כאוניברסיטה
המכללה האקדמית תל-חי, שהוכרזה כאוניברסיטה
המכללה האקדמית תל-חי, שהוכרזה כאוניברסיטה
(צילום: אביהו שפירא)
בליכוד פועלים לבטל את החלטת המועצה להשכלה גבוהה על הקמת האוניברסיטה בגליל בתל חי - ולהעבירה לצפת, ואמש (חמישי) קיימו ראשי מכללת תל חי והשותפים להקמת האוניברסיטה ישיבה להיערכות מול האיום על ביטולה.
ראש העיר צפת ונציג הליכוד בעיר, יהושע (שוקי) אוחנה, מקדם מהלך מול חברי כנסת ולפיו ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יממש את הבטחתו מחודש מרץ אשתקד, ולפיה תוקם האוניברסיטה החדשה דווקא בצפת. אוחנה מבקש לעגן את שינוי מיקום האוניברסיטה בתוך ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד בטרם תורכב הממשלה. האוניברסיטה בתל חי אמורה לקום על בסיס המכללה שפועלת במקום.
החלטת המל"ג בנושא התקבלה לפני כחודשיים, לאחר פיזור הכנסת ובמהלך תקופת הבחירות, בדחיפתה של שרת החינוך ויו"ר המל"ג היוצאת יפעת שאשא ביטון. בוועדה לתכנון ולתקצוב ובמל"ג אימצו את המלצות הוועדה המקצועית שבמשך כשנה בחנה את המכללות השונות בגליל והפוטנציאל לתת להן את הובלת הקמת האוניברסיטה.
2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון במליאת הכנסת
יפעת שאשא ביטון במליאת הכנסת
"מנסים להרוג את הרעיון של אוניברסיטה בגליל". שאשא ביטון
(צילום: שלו שלום )
על פי החלטת המל"ג, האוניברסיטה החדשה תפעל כעצמאית ולא תתאחד בשלב הראשון עם מכללות אחרות מהגליל, אלא תבחן שיתופי פעולה אקדמאיים אחרים שיביאו לשגשוגן. אוחנה סבור כי הביקוש למכללות הגליליות שבצפת, כנרת, אורט כרמיאל וגליל מערבי ייפגע מהמהלך, אך שאשא-ביטון מסבירה מנגד כי צעירי הגליל הם אלו שייפגעו מכך שהברירה היחידה באקדמיה תהיה אוניברסיטה שתנאי הקבלה אליה קשים יותר מאשר למכללה.
אוחנה פועל כך שעם הקמת הממשלה, שר החינוך החדש, שצפוי להגיע משורות הליכוד, יעצור את המשך המהלכים להקמת האוניברסיטה בתל חי, הסמוכה לקריית שמונה, ויוביל בהמשך את שינוי ההחלטה. "זו הייתה החלטה פופוליסטית של ועדה שמונו לה החפצים ביקרה של שאשא ביטון", האשים אוחנה את שרת החינוך, שהתגוררה בקריית שמונה בעבר. ראש העיר צפת סבור כי המתווה שעליו החליטו במועצה להשכלה גבוהה יפגע בשאר המכללות בגליל וכי על האוניברסיטה לקום בסמוך לצפת ולעסוק רק במתן תארים מתקדמים ששאר המכללות באזור לא מעניקות. לדבריו, "האוניברסיטה צריכה לקום במרכז הגליל ולא בקצה הגיאוגרפי של המדינה".
אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, אמר ש"אין לנו את הפריבילגיה בגליל למלחמות בתוך הבית. נפעל מול כל ניסיון להרוס את המאמצים שיצאו לדרך להקמת האוניברסיטה בתל חי. זה המאבק שהכי חשוב לעתיד הגליל. חבל שראש עיריית צפת פועל משיקולים פופוליסטיים".
שאשא ביטון סבורה כי ההחלטה המקצועית על המיקום של האוניברסיטה בתל חי היא בלתי הפיכה, אבל חוששת כי בליכוד יפעלו לעצור את קידומה. על שר החינוך הבא תוטל האחריות למנות את ועדת ההיגוי להקמתה וברצותו יוכל לעכב את אבני הדרך הנדרשות ליישום החלטת המל"ג. "כל מי ששם מקלות בגלגלים הורג את הרעיון של האוניברסיטה בגליל ואני מתכוונת להילחם על זה", אומרת שאשא ביטון, "בגליל ממתינים לאוניברסיטה עשורים ולא אתן לשום פוליטיקאי לעצור את הרכבת שיצאה מהתחנה".
אתמול בערב קיימו ראשי מכללת תל חי והשותפים להקמת האוניברסיטה בגליל מכוח החלטת המל"ג ישיבה. "תל-חי היא המכללה היחידה בצפון שמצליחה למשוך אליה אלפי סטודנטים בשנה מכל רחבי הארץ", אומר אלי כהן, מנכ"ל המכללה, שבה לומדים כיום כ-5,000 סטודנטים. כהן משוכנע כי "הפיכתה לאוניברסיטה תגדיל את מספר הסטודנטים ואנשי הסגל ותהווה זרז משמעותי לצמיחה דמוגרפית של הגליל".
לדבריו, "המוסדות המהווים את התשתית לאוניברסיטת הגליל – מכללת תל-חי ומכון המחקר מיגל – מהווים כבר היום תשתית איתנה לאוניברסיטת הגליל ומקיימים קשרים הדוקים עם הקהילה, עם התעשייה ועם מוסדות חינוכיים ובריאותיים בכל הצפון. מרבית הסטודנטים מעורבים בפעילות חינוכית, קהילתית וחברתית במרחב הגליל והגולן, והרווח לחיזוק הצפון הוא משמעותי. על פי המודל שהציגה תל-חי לוועדה – אוניברסיטת הגליל תשתף פעולה עם המכללות בצפון ותפעל לחיזוקן".