פרמילה ג'אייפאל, מנהיגת השדולה של המחנה הפרוגרסיבי בקונגרס בארה"ב, הודיעה אמש (יום ג') כי היא ואנשיה "מושכים בחזרה" מכתב ששלחו לבית הלבן ובו קראו לדיאלוג מול רוסיה במטרה להביא לסיום המלחמה באוקראינה. משיכת המכתב, יממה בלבד לאחר שנשלח, נעשתה אחרי שעורר זעם רב במפלגה הדמוקרטית, כיוון שמשתמעת ממנו לכאורה התרופפות מסוימת בתמיכה של המחנה הפרוגרסיבי בעמידה לצד קייב – שמתנגדת לכל משא ומתן מול רוסיה בשלב הנוכחי. לזעם תרמה גם העובדה שנראה שהמכתב נשלח ללא התראה לעשרות המחוקקים שחתומים עליו, וחלקם טענו כי חתמו עליו לפני זמן רב ושכיום כבר לא היו תומכים בכתוב בו.
5 צפייה בגלריה
פרמילה ג'איאפאל מחוקקת דמוקרטית ממדינת וושינגטון ארה"ב שחברה במחנה הפרוגרסיבי ארכיון
פרמילה ג'איאפאל מחוקקת דמוקרטית ממדינת וושינגטון ארה"ב שחברה במחנה הפרוגרסיבי ארכיון
פרמילה ג'ייאפאל, מנהיגת השדולה הפרוגרסיבית בקונגרס. "העוזרים שלחו את המכתב בלי לוודא"
(צילום: AP)
בהודעה שפרסמה אמש ג'אייפאל, חברת בית הנבחרים שמייצגת את מדינת וושינגטון, היא טענה שהמכתב נוסח כבר לפני כמה חודשים ונשלח על ידי עוזריה מבלי שעבר הליך של וידוא – ולפיכך אמרה שהיא מושכת אותו בחזרה. אולם היא לא התכחשה לכתוב בו, ולא הסבירה מדוע בדיוק נשלח המכתב דווקא כעת. במכתב, שעליו חתומים 30 מחוקקים, קראו חברי הפלג השמאלי במפלגה הדמוקרטית לנשיא ג'ו ביידן להשוות את התמיכה חסרת התקדים של ממשלו באוקראינה, צבאית וכלכלית, ב"דחיפה דיפלומטית אקטיבית". הם קראו גם "להכפיל את המאמצים לחתירה למתווה ריאליסטי של הפסקת אש", והזהירו כי "האלטרנטיבה לדיפלומטיה היא מלחמה ממושכת" – כזו שטמונים בה "סיכונים קטסטרופליים".
במכתב טענו המחוקקים הדמוקרטים כי יש להמשיך לקיים מגעים ישירים מול מוסקבה ככל שהמלחמה נמשכת. "אנחנו לא נמצאים באשליה בנוגע לקושי במגעים מול רוסיה, לנוכח הפלישה השערורייתית והלא-חוקית שלה לאוקראינה והחלטתה לערוך סיפוחים לא-חוקיים נוספים של שטח אוקראיני. עם זאת, אם ישנה דרך לסיים את המלחמה ובמקביל לשמור על אוקראינה עצמאית וחופשית, הרי שזו אחריותה של אמריקה לחתור בכל ערוץ דיפלומטי על מנת לתמוך בפתרון שיהיה מקובל על העם האוקראיני".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הנשיא ביידן. הפרוגרסיבים קראו לו "לחתור בכל ערוץ אפשרי" לסיום המלחמה
(צילום: AP)
המכתב עורר פליאה וזעם בקרב המחוקקים הדמוקרטים, בפרט כיוון שנשלח שבועיים לפני בחירות האמצע בארה"ב, בהן מוטלת על הכף שליטתם בקונגרס, ונראה שהוא שומט במידה מסוימת את הקרקע תחת אזהרותיהם כי אם הרפובליקנים יזכו ברוב בסנאט ובבית הנבחרים – והסקרים כעת מעידים כי הרפובליקנים צפויים להשתלט מחדש על בית הנבחרים וכי הקרב על הסנאט צמוד ביותר – אזי התמיכה של ארה"ב באוקראינה תפחת משמעותית. אף שהרפובליקנים הצביעו גם הם בעד סיוע צבאי וכלכלי נרחב לקייב לאורך החודשים האחרונים, לאחרונה הם גילו סקפטיות רבה יותר בכל הנוגע לסיוע נוסף. מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, קווין מקארת'י, אף אמר החודש כי אם הרפובליקנים ישתלטו על הבית, הם לא יעניקו "צ'ק נקי" לאוקראינה.
ג'אייפאל אמרה בהודעתה אמש כי המכתב שאותו משכה כעת מושווה באופן לא-ראוי, כלשונה, לאותה אמירה של מקארת'י. "הקרבה בין ההצהרות יצרה מצג מצער שלפיו הדמוקרטים, שתמכו נחרצות והצביעו בפה אחד עבור כל חבילת סיוע צבאית, אסטרטגית וכלכלית לעם האוקראיני, דומים בצורה כלשהי לרפובליקנים שחותרים להפסיק את התמיכה האמריקנית באוקראינה", אמרה. אבל ג'אייפאל לא חזרה בה כאמור מהטענות במכתב, והביקורת המרומזת בו לגבי התנהלות הבית הלבן מעידה על הפער הגדול שנותר בין ביידן והמחנה הדמוקרטי המתון לבין האגף הפרוגרסיבי של המפלגה.
5 צפייה בגלריה
 רשידה טליב, איאנה פרסלי ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז
 רשידה טליב, איאנה פרסלי ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז
חברות "היחידה" הפרוגרסיבית, שחתמו גם הן על המכתב. מימין לשמאל: איאנה פרסלי, רשידה טליב, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואליהאן עומאר
(צילום: AFP)
הפרוגרסיבים, נזכיר, הם תנועה הולכת ומתחזקת בתוך המפלגה הדמוקרטית, השואפת לחולל מהפכה פוליטית, חברתית וכלכלית במפלגה ובארה"ב כולה, תוך החלפת מנהיגים המשתייכים לממסד הפוליטי הישן במנהיגים צעירים שצמחו מהשטח ומוכנים לשנות מהיסוד את המערכות האמריקניות. חלק גדול מהמחנה הזה, שרבים רואים בו מחנה שמאל רדיקלי, מורכב מפעילים שהיו חלק מרשת המתנדבים בקמפיין הנשיאות של ברני סנדרס ב-2016, ואחרי הפסדו הקימו ארגונים המקדמים מועמדים פרוגרסיביים בתקווה לחולל את השינוי המיוחל. דמויות מוכרות במחנה הפרוגרסיבי הן אליזבת וורן, שהגיעה למקום השלישי בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות ב-2020, וארבע חברות בית הנבחרים המכונות "היחידה": אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, אילהאן עומאר, רשידה טליב ואיאנה פרסלי. ארבע חברות "היחידה" היו חתומות גם הן על המכתב שנשלח לביידן.
נראה שגם בתוך המחנה הזה יש חילוקי דעות, וחלק מהמחוקקים הפרוגרסיבים הביעו התנגדות למכתב. "רוסיה לא מכירה בדיפלומטיה, רק בכוח. אם אנחנו רוצים שאוקראינה תמשיך להיות המדינה החופשית והדמוקרטית שהיא, אזי עלינו לתמוך במאבק שלה", אמר חבר בית הנבחרים מאריזונה רובן גייגו. גם המחוקקת שרה ג'ייקובס מניו יורק, שחתומה בעצמה על המכתב, טענה שאינה מסכימה עם הכתוב בו. "חתמתי עליו ב-30 ביוני, ומאז המון השתנה", כתבה בציוץ בטוויטר. "לא הייתי חותמת עליו היום. אנחנו צריכים להמשיך לתמוך באוקראינה כלכלית וצבאית כדי לתת לה את היתרון שהיא זקוקה לו על מנת לסיים את המלחמה הזו".
5 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מל"ט איראני בשמי קייב, ונזקי המתקפה הרוסית שם
(צילום: AP, AFP)
ג'ון קירבי, בכיר במועצה לביטחון לאומי, אישר אמש כי המכתב הגיע לידי הבית הלבן. הוא אמר כי ממשל ביידן מעריך את המחוקקים הפרוגרסיבים שחתמו עליו וכי הוא פועל מולם ומול שאר המחוקקים על מנת לקדם את התמיכה באוקראינה – אבל הדגיש כי אין אף אינדיקציה לכך שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אכן מוכן כעת לקיים דיאלוג רציני לסיום המלחמה. "כשאתם רואים ומקשיבים לרטוריקה שלו, אתם רואים דברים אחרים – בין אם אלו זוועות, פשעי מלחמה או הפצצות של תשתיות אזרחיות שהרוסים מבצעים – וברור שפוטין לא נמצא במצב רוח של משא ומתן", אמר קירבי.
הוא הוסיף כי השאלה בנוגע למו"מ עתידי מונחת אך ורק לפתחו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הוא, לפי שעה, מביע התנגדות נחרצת לכל רעיון של שיחות מחודשות מול מוסקבה – שבצל מתקפות-הנגד המוצלחות של הצבא האוקראיני הכריזה על סיפוח ארבעה מחוזות כבושים ותוקפת כעת תשתיות אזרחיות באוקראינה כמו תחנות כוח, על מנת למרר את חיי האוקראינים לקראת החורף. "זלנסקי הוא זה שיחליט מתי הוא חושב שהזמן מתאים (למו"מ), וזלנסקי יחליט – מכיוון שזו המדינה שלו – כיצד נראה ניצחון ואיזה סוג של תנאים הוא מוכן לדון עליהם. אנחנו לא הולכים לקבוע את זה", הוסיף קירבי.
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי משוחח עם מנהיגי ה G7
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי משוחח עם מנהיגי ה G7
נשיא אוקראינה זלנסקי. "רק הוא יחליט מה זה ניצחון ומתי הזמן למו"מ"
(צילום:EPA)
בתוך כך, זלנסקי זכה אמש להצהרת תמיכה מראש הממשלה החדש של בריטניה רישי סונאק, שנכנס היום לתפקידו אחרי התפטרות קודמתו ליז טראס. בשיחת טלפון שערך עם זלנסקי הבטיח לו סונאק כי בריטניה תמשיך לעמוד לצד אוקראינה במלחמה, וכי התמיכה שלה "תהיה חזקה מתמיד" בכהונתו. "שני המנהיגים הסכימו על הצורך להמשיך ללחוץ על המשטר הברברי של פוטין באמצעות סנקציות כלכליות", מסר דוברו של סונאק, שציין כי רה"מ החדש הביע תקווה להיפגש בקרוב פנים אל פנים עם זלנסקי.
פורסם לראשונה: 23:55, 25.10.22