שר הבריאות של הונג קונג ניפק בסוף השבוע המלצה לא שגרתית לתושבי הטירטוריה, כשקרא להם לתקוע מבטים לא נעימים במי שמעשנים באזורים אסורים לעישון, כדי להניא אותם מההרגל וכך להפוך את העיר לנקייה מטבק ומוצריו. השר, פרופסור לו צ'ונג-מאו, אמר כי לא סביר להניח שאנשים שמדליקים סיגריה באזורים כאלה יעזו להגיב אם כולם יבהו בהם כדי להביכם.
3 צפייה בגלריה
אדם בוהה בהייה
אדם בוהה בהייה
תנו מבט, תביכו אותו. השיטה של הונג קונג
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה עישון
אילוס אילוסטרציה עישון
להתמודד עם סיגריה כמו עם עלייה לאוטובוס
(צילום: shutterstock)
"סיגריות יכולות לפגוע בבריאות של כולנו", אמר השר לו בישיבה בפרלמנט המקומי ביום שישי. "כשאנשים רואים אנשים אחרים מעשנים באזורים אסורים, גם אם לא מגיע שום גורם מרשויות אכיפת החוק, אנחנו יכולים לבהות במעשנים. כשאדם שולף סיגריה במסעדה, כולם שם יכולים לבהות בו. אני לא מאמין שהאיש הזה יעז להגיב לכולם במסעדה כשהם פשוט בוהים בו".
פרופסור לו אמר כי התנהגות שכזו יכולה לעזור ליצור תרבות של הימנעות מעישון בעיר. "תחשבו למשל על עמידה בתור לאוטובוס בתחנה. אף אחד לא יטען שצריך חוק שיחייב אנשים לעמוד בתור – החברה שלנו מסוגלת ליצור תרבות שבה אנשים יעמדו בכלל הזה של עמידה בתור כשהם מחכים לעלות לאוטובוס. אני מקווה שבאותה מידה נוכל ליצור חברה ללא עישון".
3 צפייה בגלריה
הונג קונג בערפל. צולם מפסגת ויקטוריה
הונג קונג בערפל. צולם מפסגת ויקטוריה
הונג קונג. שוקלת העלאת מס ומגבלת גיל מוחלטת
(צילום: shutterstock)
החוק בהונג קונג מגדיר אזורים אסורים לעישון, בין השאר במסעדות ובמקומות עבודה, והעובר על החוק עלול להיקנס ב-1,500 דולר הונג-קונגי (192 דולר אמריקני) על כל הפרה.
הונג קונג דנה בימים אלה בדרכים לצמצם את העישון בטריטוריה. בין השאר היא שוקלת להעלות דרמטית את המס על סיגריות או לאסור על אנשים שנולדו החל משנה מסוימת לקנות מוצרי טבק. צעד דומה נקטה בשנה שעברה ניו זילנד, כשהוציאה לדרך תוכנית שבמסגרתה גיל המינימום לרכישת סיגריות יעלה מדי שנה, כך שמי שהיו בני 14 ומטה ביום כניסתו של החוק לתוקף לא יוכלו לעשן לעולם באופן חוקי בשטח ניו זילנד.