"בושה למדינה אם הרוצח יקבל פרס וישתחרר שבע שנים לפני סיום ריצוי העונש": כך אומר היום (חמישי) בכאב לוי כהן, אחיו של מוטי כהן ז"ל מחדרה, שנחטף ונרצח בשנת 2001 על ידי המחבל אשרף בן מסעד אלבויראת מאום אל פחם. המחבל נידון למאסר עולם ונגזרו עליו 30 שנות מאסר, אך ועדת השחרורים צפויה לדון ביום שני הקרוב בבקשתו לקיצור עונשו - שאמור להסתיים ב-2031 - לאחר שריצה רק 23 שנים מהעונש.
3 צפייה בגלריה
מוטי כהן ז"ל
מוטי כהן ז"ל
מוטי כהן ז"ל
(באדיבות המשפחה)
בשיחה עם ynet, קורא לוי "לא לשחרר את המחבל שרצח את אחי מוטי, שביטוח לאומי הכיר בו כחלל נפגע פעולות איבה, דקה לפני שהוא מסיים לרצות את מלוא 30 שנות המאסר. זאת תהיה חרפה ובושה למדינת ישראל אם המחבל הרוצח יקבל פרס, כשאחי שנרצח רק בגלל שהוא יהודי, קבור במעמקי האדמה וההורים שלנו נפטרו משברון לב".
כהן ז"ל, נחטף ונרצח מבית הוריו בחדרה ב-2001, תוך התעללות בגופה. משפחתו תפגין בשני הקרוב מול בית משפט השלום ברמלה, שם יתנהל הדיון של ועדת השחרורים. אחיו לוי אינו מוצא מנוח מאז הפיגוע, ועד היום הוא ובני המשפחה כואבים את הרצח של מוטי על רקע לאומני. "המחבל רצח את מוטי בדם קר, ממניע לאומני, ויש למנוע את החרפה שאדם עם הדם של מוטי על הידיים יקבל מתנה להשתחרר לפני שיסיים לרצות את מלוא העונש - 30 שנות מאסר ולא דקה אחת פחות", אומר האח.
לוי מסביר כי בגזר הדין לא הוגדר מעשה הרצח כלאומני, "בשל חוסר מודעות של הפרקליטות ב-2001, ובשל כך הוא יושב כאסיר פלילי בכלא, מה שמאפשר למחבל שרצח את אחי, רק בגלל היותו יהודי, לבקש שחרור מוקדם כפי שזכאי כל אסיר פלילי". אסיר שמוגדר כאסיר ביטחוני, נציין, לא זכאי לבקש שחרור מוקדם מהכלא, והוא מרצה את מלוא עונשו. בנוסף, אסיר ביטחוני אינו זכאי להטבות כמו חופשה או התייחדות, שמגיעות לאסיר פלילי. לדברי לוי, הביטוח הלאומי הכיר ברצח של אחיו כרצח לאומני, והם הנפיקו תעודה המכירה בו כ"חלל נפגע פעולות איבה".
הידיעות על הרצח מ-2001 ב"ידיעות אחרונות":
ידיעה על מותו של מוטי כהן ז"ל בעיתון "ידיעות אחרונות", ינואר 2001
ידיעה על מותו של מוטי כהן ז"ל בעיתון "ידיעות אחרונות", ינואר 2001
ביוני אשתקד נודע לבני המשפחה כי הרוצח אמור להופיע בפני חברי ועדת שחרורים שדנה בעתירתו. הם הפגינו מול בית משפט השלום ברמלה, ובהמשך ללחץ הציבורי, בתמיכת פורום "בוחרים בחיים" של משפחות שכולות ונפגעי הטרור, חברי הוועדה דחו את בקשת הרוצח. כעת שוב נודע לבני המשפחה של מוטי כי יתקיים דיון בעתירה, והם מתכוונים להפגין ולזעוק את כאבם.
לוי אומר בכעס: "דיברנו עם השר בן גביר בעבר, כדי שיתקן את המצב המעוות שמחבל רוצח מוגדר כאסיר פלילי ומקבל הטבות. יש לנו היום ממשלת ימין "מלא-מלא" ואסור שייתנו לחרפה הזאת להתרחש, שמחבל זוכה להשתחרר שבע שנים לפני שהוא מסיים לרצות את עונשו". לוי מזכיר את הפיגוע אתמול בחדרה, שגם אז תושב אום אל פחם רצח ופצע תושבים בעיר: "לקח שעות למשטרה להחליט אם זה פלילי או פיגוע, בסוף כולם הבינו שזה פיגוע". לוי מזכיר גם את הרצח של איש השב"ס יוחאי אבני לפני כשלושה חודשים בביתו בגבעון החדשה. גם במקרה זה חשבו תחילה כי הרקע פלילי, ולאחר מאבק של בני המשפחה הרצח הוגדר בכתב האישום כרצח שבוצע על רקע לאומני.
בשנת 2001 מוטי כהן, אז בן 33, ביקש לשפץ את בית הוריו בשכונת בית אליעזר בחדרה. הוא אסף את הרוצח אלבויראת ואת בן דודו תושב השטחים מנקודת איסוף בעיר, שאליה הגיעו מחפשי עבודה על בסיס יומי. כהן נעלם, בני משפחתו התלוננו במשטרה על היעדרותו הפתאומית, וכעבור מספר ימים גופתו נמצאה עם סימני אלימות קשים. כעבור כמה ימים נוספים נעצר אלבויראת. הוא הורשע ברצח ונידון כאמור למאסר עולם. נשיא המדינה דאז שמעון פרס קצב את עונשו ב-2014 ל-30 שנות מאסר. לוי אומר שבני המשפחה נלחמים נגד קיצור העונש של המחבל "למען הכבוד של מדינת ישראל ושתהיה הרתעה".
3 צפייה בגלריה
מוטי כהן ז״ל מחדרה שנרצח ב-2001
מוטי כהן ז״ל מחדרה שנרצח ב-2001
אנדרטה בגן שהוקם לזכרו של מוטי כהן
האב השכול הרצל חג'אג', אביה של סגן שיר חג'אג' ז"ל שנרצחה בפיגוע חבלני בינואר 2017, חבר בפורום "בוחרים בחיים" של משפחות שכולות ונפגעי טרור שמלווה את בני משפחת כהן, אמר: "ביטוח לאומי, כלומר מדינת ישראל, הכירו בכהן כחלל פעולות איבה, אבל עדיין מתעסקים עם בירוקרטיה, והרוצח מוגדר כפלילי - דבר שמזכה אותו בהטבות בכלא. אנחנו והמשפחה דורשים לתקן את המעוות, שהרוצח הזה יוגדר כלאומני ויישב בכלא את כל מה שגזרו עליו. אנחנו בעידן השר בן גביר, שעושה סדר בבתי הכלא הביטחוניים. נגמרו החגיגות, הרוצחים השפלים צריכים לדעת שהכלא הישראלי יהיה סיוט עבורם. המדינה צריכה לייצר הרתעה שהמחבל הבא יחשוב פעמיים לפני שהוא בא לרצוח יהודים".
משירות בתי הסוהר נמסר: "סיווג אסיר נעשה על בסיס בחינה פרטנית של כלל נתוניו. מכל מקום וועדת השחרורים אינה תלויה בהחלטת שב"ס והיא שוקלת את השיקולים הנדרשים לשחרור של אסיר בהתאם להוראות הדין".