אסד ובן סלמאן, אתמול בג'דה
(צילום: רויטרס)

בישראל עוקבים בעניין רב אחרי חזרתה של סוריה לליגה הערבית, ובאחרונה מתקיימים על כך דיונים בכל גופי הביטחון. בהערכת מצב שנערכה בנושא אמר שר הביטחון יואב גלנט לצמרת צה"ל: "מדובר בשפל מוסרי חסר תקדים שהליגה הערבית מקבלת בזרועות פתוחות את סוריה, שמנהיגה אחראי לרצח מאות אלפי אזרחים - רובם הגדול בכוונת תחילה - באמצעות תקיפות אוויר וארטילריה על ריכוזי אוכלוסייה, בתי חולים, תורים לחלוקת מזון ומרכזי סיוע".
10 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית לצד מוחמד בן סלמאן , עבד אל-פתאח א-סיסי , אבו מאזן מנהיגי ערב נוספים
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית לצד מוחמד בן סלמאן , עבד אל-פתאח א-סיסי , אבו מאזן מנהיגי ערב נוספים
אסד יחד עם מנהיגי ערב, אתמול בג'דה. הבידוד נגמר
(צילום: AFP PHOTO / PPO)
10 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד בנאומו בכינוס הליגה הערבית
(צילום: רויטרס)
גלנט הוסיף בהערכת המצב בשבוע שעבר כי "הקהילה הבינלאומית עוצמת עיניים לנוכח הפשעים המכוונים של אסד נגד אזרחים, ובמקביל מנסה לשפוט לחומרה את מדינת ישראל העושה כל מאמץ כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".
הצטרפותה של סוריה לליגה הערבית מצטרפת להתפתחויות מדאיגות נוספות מבחינתה של ישראל באזור - ובהן חידוש יחסי סעודיה-איראן וההתקרבות בין טורקיה לסוריה. מנגד, יש בכירים בישראל שסבורים כי ההתפתחויות הללו אינן בהכרח שליליות, והם ציינו שמאוד מוקדם להעריך את משמעותן.
ההסכם הסעודי-איראני, למשל, ממוקד בפועל במערכה הפנימית בתימן - ויש לישראל אינטרס מובהק שהמערכה הזו לא תסלים, ושתימן לא תהווה מקור נוסף לעוינות כלפי המערב וישראל.
בעניין סוריה, השאלה היא מה הכיוון של הנשיא בשאר אסד לאחר ייצובו המחודש כמנהיג לגיטימי של מדינה רציונלית. אם הכיוון שלו יהיה להקטין את תלותו באיראן ובחיזבאללה, זו התפתחות חיובית. אם הוא יבחר להישאר מחויב לציר הרדיקלי, המדינות שכעת מוכנות לאמץ אותו שוב לחיקן - סעודיה, מצרים וקטאר בראשן - יחזרו לראות בו מה שראו בו בעשור האחרון. ימים ועמים יגידו.
10 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"הקהילה הבינלאומית עוצמת עיניים". גלנט
(צילום: קובי קואנקס)
10 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא סוריה בשאר אסד ב ג'דה פסגה ליגה ערבית עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
"שפל מוסרי חסר תקדים". נשיא מצרים א-סיסי משוחח עם אסד
(צילום: רויטרס)
יש בישראל מי שסבורים שהצטרפותה המחודשת של סוריה לליגה הערבית לא משנה הרבה, מכיוון שמדובר בגוף שהפך להיות מאוד לא רלוונטי. מאידך, חזרה של דמשק לחיק הליגה הערבית עלולה להקשות על ישראל בטווח הארוך ולפגוע בחופש הפעולה שלה לפעול בסוריה.
ההערכה בירושלים היא שבטווח הקצר והבינוני מדובר בהתפתחות רעה, מפני שחזרתו של אסד לעולם הערבי מוציאה אותו מהבידוד, והופכת כל התקפה של ישראל עליו לפחות לגיטימית. ישראל מאבדת לגיטימציה מכיוון שעכשיו כל העולם הערבי, כביכול, יתייצב לימינו. השאלה היא עד כמה אסד יהיה מוכן להמשיך להיות פלטפורמה להעברת מערכות נשק איראניות ללבנון, ונכון לעכשיו נראה שזה מה שהוא ממשיך לעשות. ישראל תצטרך להמשיך לתקוף אותו בתנאים שיהיו פחות נוחים לה.
ישראל העבירה מסרים ברורים לקהילה הבינלאומית שהעובדה שסוריה חוזרת להיות לגיטימית בקרב העולם הערבי לא תמנע ממנה לתקוף בכל מקום שבו יהיה טרור. בכיר ישראלי אמר בהקשר זה כי זה לא ישפיע על פעולותיה של ישראל במערכה שבין המלחמות.
בינתיים, אסד זכה אתמול לקבלת פנים חמה בכינוס ה-32 של הליגה הערבית שהתקיים בסעודיה - 12 שנים אחרי תחילת מלחמת האזרחים בסוריה. לפני עשור, בוועידת הליגה שאירחה קטאר, נציג האופוזיציה הסורית היה זה שישב בכיסא של סוריה. ב-2018 אמיר קטאר אף אמר שהאזור לא יכול לסבול "פושע מלחמה" כמו אסד. בנאומו אמר אסד כי מדובר ב"הזדמנות היסטורית" לפתור סוגיות אזוריות ללא "התערבות חיצונית", כלשונו.
10 צפייה בגלריה
אסד מתקבל בערב הסעודית לפני האירוע של הליגה הערבית
אסד מתקבל בערב הסעודית לפני האירוע של הליגה הערבית
אסד מתקבל בסעודיה על ידי מושל מכה
(צילום: AFP PHOTO / Syrian Presidency Facebook page)
10 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
נשיא סוריה בשאר אסד עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב פסגת הליגה הערבית ב ג'דה סעודיה
אסד עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
"עלינו לעסוק בנושאים שמהווים איום לעתיד שלנו ושל דורות העתיד", הוסיף אסד בנאומו - והזכיר את "פשעי היישות הציונית" ואת "הסכנה של העות'מאנים" - הכינוי שהוא מצמיד לטורקיה. "חייבים לטפל בסדקים שצצו במשך עשור שלם - והכי חשוב הוא להניח את ענייני הפנים של כל מדינה לעצמה, עלינו למנוע כל התערבות חיצונית בענייני פנים. אני מקווה שהפסגה תסמל את תחילתו של עידן של שיתוף פעולה ערבי כדי להשיג באזור שלום, שגשוג וצמיחה - במקום הרס ומלחמה". אסד בירך גם את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, על כך שריאד "נתנה את ברכתה" להחזרת ארצו לליגה הערבית.
קבלתה מחדש של סוריה לליגה הערבית היא הסימן הברור ביותר לכך שהבידוד של אסד נגמר. עם נחיתתו בעיר המארחת, ג'דה, התקבל הנשיא הסורי על ידי סגן מושל מכה, הנסיך באדר בין סולטאן, ועל ידי מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל רייט. בהמשך נפגש עמו גם בן סלמאן, שליטה בפועל של הממלכה. אסד ובן סלמאן צולמו לוחצים יד ומחייכים זה לזה, וגם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לחץ יד לרודן הסורי.
לפני הפסגה הערבית, שמכונה "פסגת ההתחדשות והשינוי", ארצות הברית הדגישה את התנגדותה לנורמליזציה בקשרים עם דמשק. "אנחנו לא חושבים שצריך להעניק לסוריה כניסה מחודשת לליגה הערבית", אמר סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית.
אבל למרות העמדה האמריקנית, אסד כן הגיע לסעודיה, ונוכחותו בפסגה מראה על שינוי הכיוון הדרמטי ביחס למי שנשיא ארה"ב בעבר דונלד טראמפ כינה "חיה" בעקבות השימוש בנשק כימי ב-2018, שאותו אסד הכחיש. אסד כמעט ולא עזב את סוריה מאז פרוץ המלחמה בשנת 2011, ומאז ועד 2022 יצא ממנה רק לאיראן ורוסיה. בשנה שעברה הוא הגיע לאיחוד האמירויות, ביקורו הראשון במדינה ערבית מאז 2011.
10 צפייה בגלריה
אידליב סוריה מחאה
אידליב סוריה מחאה
הפגנה נגד אסד במעוז המורדים באידליב. "איך מדינות ערב מלכלכות כך את הידיים שלהן?"
(צילום: EPA)
חזרתו של אסד לחיק העולם הערבי מהווה למעשה הכרה בניצחונו בפועל במלחמת האזרחים - הישג אותו רשם בזכות הסיוע הנרחב שקיבל מאז אמצע העשור שעבר מרוסיה, מאיראן ומחיזבאללה. אבל למרות זאת המלחמה טרם הסתיימה, ובחלקים גדולים מסוריה אסד עדיין אינו שולט. כוחות טורקיים מוצבים בצפון-מערב המדינה, שבשליטת המורדים. ארגונים כורדיים שולטים על חלקים במזרח ובצפון-מזרח סוריה, ובכלל זאת גם על שדות נפט - ומקבלים סיוע מהכוחות האמריקניים שמוצבים שם.
באידליב שבצפון-מערב סוריה, שם עדיין שולטים המורדים, נערכו אתמול הפגנות נגד השתתפותו של אסד בכינוס הליגה הערבית, ובעיירה עזאז שבה שולטים ארגונים פרו-טורקיים הניפו המפגינים שלטים שעליהם נכתב: "סוריה לא יכולה להיות מיוצגת על ידי אסד הפושע". אבו אחמד מסרין, אחד ממיליוני הפליטים הסורים שברחו לאידליב וחיים שם כעת תחת תנאים בלתי-אנושיים, הביע תסכול כבד ממדינות ערב, והאשים שהן קיבלו לחיקן "טרוריסט": "איך הן מעיזות ללחוץ לו ידיים? הידיים שלו מלוכלכות, איך הן מלכלכות כך את ידיהן?".