נשיא איראן איברהים ראיסי גינה היום (ראשון) את ניסיונות ההתקרבות בין מדינות מוסלמיות לישראל, ואמר כי מדובר בתהליך "ריאקציוני ורגרסיבי". ראיסי אמר את הדברים על רקע המשא ומתן לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בתיווכה של ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי בביקור בקניה
נשיא איראן איברהים ראיסי בביקור בקניה
נשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: EPA/Daniel Irungu)
"הנורמליזציה של היחסים עם המשטר הציוני היא מעשה ריאקציוני ורגרסיבי עבור כל ממשלה בעולם המוסלמי", הכריז ראיסי בוועידה בטהרן המוקדשת ל"אחדות המוסלמים". "הפתרון לאויב אינו פשרה וכניעה, אלא התנגדות", הוסיף הנשיא האיראני, מבלי לנקוב בשמה של מדינה כלשהי.
ראיסי התייחס למו"מ בין סעודיה לישראל גם בנאומו בכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק לפני כשבוע וחצי. הנשיא האיראני הזהיר אז כי נורמליזציה אפשרית בין ישראל לסעודיה תהווה בגידה בפלסטינים. לדבריו, "זו תהיה דקירה בגב של העם הפלסטיני וההתנגדות הפלסטינית".
במרץ האחרון הודיעו איראן וסעודיה על חידש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, צעד דרמטי אחרי שנים של נתק בין שתי המדינות - שהיחסים ביניהן הופסקו בינואר 2016. כחצי שנה לאחר מכן הן גם פתחו מחדש את השגרירויות.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
לא יחכה לפלסטינים. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
שלשום דווח כי סעודיה נחושה להשיג הסכם צבאי שיחייב את ארה"ב להגן על הממלכה בתמורה לנורמליזציה עם ישראל. שלושה גורמים אזוריים שבקיאים בפרטי המגעים אמרו כי בתמורה לכך, סעודיה לא תכשיל את העסקה גם אם ישראל לא תציע ויתורים גדולים לפלסטינים.
הגורמים הוסיפו כי הפלסטינים יכולים לזכות בוויתורים מישראל - אך בוודאי שלא במדינה, וסעודיה לא תחכה להם. "הנורמליזציה תהיה בין ישראל לסעודיה - ואם הפלסטינים יתנגדו הממלכה תמשיך בדרכה", אמר אחד הגורמים לרויטרס. "סעודיה תומכת בתוכנית שלום לפלסטינים, אבל הפעם היא רצתה משהו עבורה ולא רק עבורם".