הבית הלבן הודיע היום (ה') לרפובליקנים בבית הנבחרים כי לא יפרסם את ההקלטות מהחקירה שעבר הנשיא ג'ו ביידן בפרשת המסמכים המסווגים שלו, בטענה כי הרפובליקנים מעוניינים בפרסומן רק כדי לפגוע פוליטית בנשיא לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב. בבית הלבן טוענים כי אין שום צורך בחשיפת ההקלטה, כיוון שהתמלול של החקירה כבר נחשף.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ביידן, היום בבית הלבן
(צילום: Win McNamee/Getty Images)
החקירה של ביידן, נזכיר, החלה ב-8 באוקטובר אשתקד – יממה אחת אחרי מתקפת הטרור של חמאס בישראל – ונמשכה גם ביום שלמחרת. בסך הכל תושאל ביידן במשך חמש שעות על ידי התובע המיוחד רוברט הר, שחקר את הפרשה שבמסגרתה אותרו כמה מסמכים מסווגים בביתו ובמשרדיו של ביידן, מתקופתו כסגנו של ברק אובמה. שר המשפטים של ביידן, מריק גרלנד, הוא זה שמינה את הר לתפקיד – ובחר בו בין היתר כיוון ששימש בעבר כבכיר במשרד המשפטים בתקופת דונלד טראמפ, עובדה שנועדה להדגיש את עצמאותו ואי-התלות הפוליטית שלו.
בפברואר האחרון קבע הר כי רוב המסמכים נשמרו "בטעות" על ביידן, אם כי חלקם לדבריו כן הוחזקו על ידו בכוונה וביידן שיתף אותם עם כתב צללים שפרסם ספר זיכרונות שלו ב-2017. מדובר במסמכים שקשורים להתנגדותו של ביידן לזינוק במספר הלוחמים באפגניסטן בתקופת אובמה. כך או כך, התובע הר קבע כי אין מקום להגשת כתב אישום, אבל לצד זאת עורר את זעמם של ביידן והדמוקרטים כאשר ציין כי גם אם היה מנהל משפט נגד הנשיא, חבר המושבעים היה כנראה מזכה אותו ורואה בו "קשיש סימפטי, בעל כוונות טובות וזיכרון גרוע".
מדובר בהצהרה נפיצה במיוחד כאשר היא מגיעה מתובע שמינה הממשל עצמו, ושימשה כ"תחמושת" לטענתם של טראמפ והרפובליקנים ולפיה ביידן בן ה-81 אינו כשיר לכאורה מבחינה פיזית ומנטלית לנהל את המדינה – כשברקע שלל פליטות פה מביכות של הנשיא, שהסקרים מעידים על חשש בקרב חלק גדול בציבור האמריקני מגילו של הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארה"ב. טראמפ בן ה-77 אינו צעיר ממנו בהרבה, אבל הסקרים לא מצביעים על חשש דומה בקרב האמריקנים בנוגע לגילו.
ביידן בחודש שעבר, מתבלבל בין רפיח לחיפה

ביידן תקף בחריפות את הר אחרי שניפק את אותה טענה, והביע זעם על כך שהזכיר כי התבלבל במהלך החקירה במועד שבו מת בנו הבכור בו מסרטן, ב-2015. תמלול החקירה אישר שביידן אכן התבלבל כשנשאל על כך, ואף שזכר נכון את היום והחודש שבהם מת בנו – 30 במאי – הוא אמר שהדבר קרה ב-2018. לפי התמלול ביידן התקשה כמה פעמים לזכור מועדים מסוימים והתבלבל בפרטים, אבל לצד זאת ידע גם לספק שחזור מפורט במקרים אחרים.
למרות שהתמלול עצמו כבר פורסם, הרפובליקנים דורשים כאמור גם את ההקלטות עצמן – והדרישה נתפסת על ידי מבקריהם כניסיון להשיג "לכלוך" על ביידן, אחרי שלא הצליחו להשיג ראיות כלשהן בחקירת ההדחה שפתחו נגד ביידן, או אפילו תמיכה משמעותית למהלך שכזה בקרב המחוקקים הרפובליקנים עצמם.
בהודעתו הערב מסר הבית הלבן כי ההקלטות חוסות תחת הזכות הנשיאותית להימנע מפרסום של התקשרויות פנים-ממשלתיות, וכי העובדה שהתמלול עצמו כבר פורסם מעידה שהרפובליקנים מעוניינים בהקלטות רק לצרכים פוליטיים. "ההיעדר של צורך לגיטימי להקלטות השמע חושפת את המטרה שלכם כנראה – לחתוך אותן, לעוות אותן ולהשתמש בהן עבור צרכים פוליטיים", כתב במכתב חריף לרפובליקנים היועץ המשפטי של הבית הלבן אד סיסקל.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב התובע הכללי מריק מאריק גרלנד מכריז על מעצר מנואל רוצ'ה השגריר לשעבר ב בוליביה ריגול
ארה"ב התובע הכללי מריק מאריק גרלנד מכריז על מעצר מנואל רוצ'ה השגריר לשעבר ב בוליביה ריגול
שר המשפטים גרלנד. הרפובליקנים רוצים שיואשם ב"ביזוי הקונגרס"
(צילום: AP Photo/Stephanie Scarbrough)
את המכתב הוא שלח לפני דיון שמתכננות הלילה ועדות המשפטים והפיקוח בבית הנבחרים, ובו צפויים הרפובליקנים לקדם הליך להגשת כתב אישום בטענה ל"ביזוי הקונגרס" נגד שר המשפטים גרלנד – כעונש על סירוב הממשל לחשוף את ההקלטות. גם אם בית הנבחרים יאשר כתב אישום כזה נגד גרלנד, מדובר יהיה במהלך סמלי בלבד – שכן מי שיידרש להגיש את האישום בפועל הוא משרד המשפטים עצמו, וזה לא צפוי לנהל משפט נגד מי שעומד בראשו.
גרלנד עצמו אמר היום לכתבים בוושינגטון כי משרד המשפטים עשה מאמצים גדולים כדי לספק לוועדות את החומרים הנוגעים לחקירה שניהל הר, כולל כאמור התמלולים שלה. לצד זאת הוא הוסיף שפרסום ההקלטות עלול לסכן חקירות עתידיות. לפי גורמים במשרד המשפטים, פרסומן עלול להניא עדים מלשתף בפעולה בחקירות אחרות.
יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון, תקף את הבית הלבן בשל הסירוב – וטען שהוא מפחד מכך שהבוחרים ישמעו את ההקלטות לקראת הבחירות. "העם האמריקני לא יוכל לשמוע מדוע התובעים חשו שנשיא ארה"ב, במילותיו של התובע המיוחד רוברט הר, הוא 'קשיש עם זיכרון גרוע' – ושבשל כך לא יעמוד לדין", אמר ג'ונסון.
3 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים וושינגטון ארה"ב הרפובליקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון. "הבית הלבן מפחד"
(צילום: AP / J. Scott Applewhite)
יו"ר ועדת המשפטים בבית התחתון של הקונגרס, הרפובליקני ג'ים ג'ורדן, הוסיף כי ההקלטות נחוצות על מנת לקבוע אם החלטתו של הר להימנע מהגשת אישום נגד ביידן הייתה נכונה. "התמלולים עצמם אינם ראיה מספקת בנוגע למצב הזיכרון של הנשיא. אם לדבר בכנות, הסיבה לכך היא שלבית הלבן יש היסטוריה בשינוי תמלולים", טען.
הדמוקרט ג'רי נדלר, שמייצג את המיעוט הדמוקרטי בוועדת המשפטים, האשים את ג'ורדן בבזבוז של 20 מיליון דולר בחקירות נגד ביידן, אותם תיאר כ"תיאוריות קונבפירציה". לדברי נדלר, המטרה האמיתית של הרפובליקנים היא להסיט את דעת הקהל מהעובדה שטראמפ עצמו מתמודד עם ארבעה כתבי אישום – שאחד מהם עוסק גם הוא בהחזקת מסמכים מסווגים.