מפלגת הלייבור בבריטניה, שלפי הסקרים תחזור לשלטון אחרי 14 שנים באופוזיציה, עם ניצחון סוחף שצפוי לה בבחירות הקרובות בממלכה, הבטיחה בצהריים (יום ה') להכיר במדינה פלסטינית. עם זאת, במפלגה הדגישו שההכרה הזו צריכה להיות חלק מתהליך לקידום פתרון שתי המדינות.
3 צפייה בגלריה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
מנהיג הלייבור קיר סטרמר, מציג את המניפסט שלו היום
(צילום: Anthony Devlin/Getty Images)
"את זכותו של העם הפלסטיני למדינה פלסטינית אי-אפשר לקחת", נכתב במנפיסט של המפלגה. המניפסט התפרסם היום לקראת הבחירות ב-4 ביולי, שבהן צפויה הלייבור לרסק את השמרנים – שממשלתם הנוכחית הצהירה כי תהיה מוכנה להכיר במדינה פלסטנית רק לקראת סיומו של תהליך שלום עתידי.
במניפסט של הלייבור אין אמנם דרישה להמתין לסיומו של התהליך, אבל מודגש בו כאמור שההכרה תהיה חלק ממנו: "אנחנו מחויבים להכיר במדינה פלסטינית כתרומה לתהליך שלום מחודש שיביא לפתרון שתי המדינות, עם ישראל בטוחה ומאובטחת לצד מדינה פלסטינית ריבונית".
במסמך האג'נדה נכתב עוד כי מדינה פלסטינית אינה "מתנה" עבור הפלסטינים, וכי יש להם זכות לריבונות: "היא גם הכרחית עבור הביטחון ארוך-הטווח של ישראל", נכתב. במסמך נכתב עוד כי "המשימה המיידית" בכל הנוגע למלחמה בעזה תהיה להשיג הפסקת אש ברצועה, "להחזיר את כל החטופים", להבטיח עמידה בכללי הדין הבינלאומי בסכסוך – ולהגדיל את הסיוע לפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. בריטניה תחת הלייבור מבטיחה לתרום ל"תהליך שלום"
(צילום: Brendan McDermid, רויטרס )
המניפסט של הלייבור מתמקד בעיקר בסוגיות כלכליות שמטרידות את הבריטים, והכללת ההבטחה הזו במסמך מגיעה כשברקע המחלוקות העמוקות בשמאל הבריטי בנוגע לסוגיית התמיכה בישראל במהלך המלחמה בעזה – שחוללה בבריטניה, כמו במדינות רבות אחרות באירופה ובמערב, הפגנות ענק מצד פרו-פלסטינים.
לפי הסקרים בממלכה, הלייבור תשיג בבחירות רוב מוחלט – אולי אף רוב היסטורי בפער של כמעט 200 מושבים בפרלמנט (שבו 650 מושבים בסך הכול), רוב שלא נראה כמוהו זה 100 שנה. בהנחה שהתחזית בסקרים תתממש, מי שצפוי להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה הוא מנהיג הלייבור קיר סטרמר.
בשנים האחרונות הקדיש סטרמר מאמצים גדולים לניקוי מפלגתו מגורמים אנטישמיים ואנטי-ישראליים קיצוניים, שנעשו קולניים ובוטים תחת הנהגת קודמו ג'רמי קורבין. בחודשים הראשונים שאחרי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר גם ספג סטרמר ביקורת מהצד הרדיקלי בלייבור על סירובו לקרוא מפורשות להפסקת אש, ועל התעקשותו לאפשר לישראל להמשיך להילחם בעזה.
3 צפייה בגלריה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
מנהיג ה לייבור ב בריטניה קיר סטרמר חושף את המניפסט של המפלגה  ל בחירות בממלכה
המניפסט של הלייבור, שמתמקד בעיקר בכלכלה, תחת הכותרת "שינוי"
(צילום: REUTERS/Phil Noble)
בצל המלחמה בעזה, סוגיית ההכרה במדינה פלסטינית זכתה לתנופה בשבועות האחרונים – ובחודש שעבר הכירו בה ספרד, אירלנד, נורבגיה וסלובניה. גם הן הצהירו שהמהלך נועד לקדם את פתרון שתי המדינות, כשברקע החשש באירופה מהתרחקותו בעקבות המלחמה והמהלכים הישראליים ביהודה ושומרון. גם בארה"ב לוחצים על הממשלה בירושלים לפעול לקידום פתרון שתי המדינות, אפילו באופן מוצהר בלבד, על מנת לאפשר נורמליזציה מול סעודיה.