3 צפייה בגלריה
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
(צילום: אפי שריר)
"אני אבלה. זה כמו לאבד מישהו. כל הבגדים, התכשיטים והתמונות - הכול הלך. אנחנו שבועיים אחרי חתונת בתנו ולא נשאר כלום מהדברים שקנינו", סיפרה אסתר חורי מצפת. היא ובעלה דוד מחוסרי בית מאז סוף השבוע שעבר, לאחר שמעונם עלה באש וכל רכושם נשרף. הם טוענים כי רשלנות הכבאים היא זו שגרמה לשריפת ביתם ומאשימים את קציני חקירת השריפות בשיבוש ראיות, כשנכנסו לביתם השרוף בלא רשות כדי לפגוע בחקירה ולשנות את מסקנותיה. ברשות הכבאות וההצלה אומרים מנגד כי פעילות החוקרים נעשתה על פי החוק ובסמכות, כחלק מחקירת הדליקה, אך לא שוללים כי אכן ניתן היה למנוע את הנזק הכבד.
בני הזוג חורי התגוררו בבית עשרות שנים, והם עדיין משלמים עליו משכנתא. בסוף השבוע שעבר, בנר החמישי של חנוכה, הרגישה אסתר בריח חריף של עשן שמתפשט בבית. היא קראה לכוחות הכיבוי שהוזעקו לבית העץ שבו מתגוררת המשפחה, וגילו כי בקומה השנייה, בצמוד לצינור הארובה, היו שני מזרנים שהתלקחו כתוצאה מהחום הרב. הם הורידו את המזרנים לחצר הבית, דאגו לפתוח את החלונות ולאוורר את הבית כהלכה. לאחר שכיבו את המזרנים הבוערים, יצאו צוותי הכיבוי מהבית והציעו לבני המשפחה לישון בלילה בדירה אחרת, עד שהעשן והריח העז יתפוגגו. באמצע הלילה הוזעקו דוד ואסתר לביתם, שכבר עלה כולו באש.
3 צפייה בגלריה
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
(צילום: אפי שריר)
"שלוש שעות אחרי שעזבנו את הבית, קיבלנו טלפון מהמשטרה שהעירו אותנו. הם שאלו אם יש מישהו בבית ואמרו שיש בעיה בו", תיאר דוד. "הסבירו לנו שהבית עולה באש, אמרתי להם שהשריפה כובתה והכל בסדר. לא דמיינתי שאשמע שהוא נדלק בשנית, והפעם כבר לא ניתן להציל אותו. אין לנו ספק שהמזרנים לא כובו כהלכה, והם גרמו לשריפת ספסל עץ עליו הושענו בסמוך לקיר הבית. הקיר התלקח מהאש והביא לשריפת הבית כולו".
דוד עובד כמורה ומדריך לבובנאות ומשחק בתיאטרון בובות. רעייתו אסתר כבדת ראייה, והשניים איבדו את כל רכושם. "התלבטתי מאוד אם לקחת איתי את התכשיטים. משהו אמר לי לקחת אותם, אבל כשעזבנו את הבית בערב אחרי שכובו המזרנים השארתי אותם מאחור", סיפרה אסתר, "כואב לי הלב על הבית ועל כל הבגדים והציוד שלנו. הכול הלך ונשרף ונותרנו חסרי כול". בקהילתם, קהילת חב"ד, יצאו למענם בקמפיין גיוס תרומות תחת הכותרת "מחזירים את משפחת חורי הביתה", אך בני הזוג לא מצליחים לישון בלילה, גם בשל התחושה כי צוותי הכבאות ניסו להסתיר לכאורה את רשלנותם.
3 צפייה בגלריה
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
דוד חורי על חורבות ביתו שנשרף בצפת
(צילום: אפי שריר)
"היו כל מיני דברים מוזרים בהתנהלות מכבי האש למחרת השריפה, ביום שישי," אמר דוד. "הגיע אלינו בצהריים אדם בלבוש אזרחי, הוא נכנס הביתה והחל לצלם תמונות. הילדים שאלו מי הוא והוא אמר שהגיע מטעם מכבי האש, ולא מסר את שמו. הם ביקשו ממנו ללכת ואחרי שיצא, ראו כי הזיז בחצר את המזרן שנשרף והיה על השביל ליד הקיר, ולא שעון עליו, במרחק של שלושה מטרים מהקיר. ספסל העץ שהיה מקובע לקיר הוזז לאמצע החצר. ביום ראשון, כשחזרנו לבקר בבית השרוף, המזרן שהיה בחצר נעלם לגמרי".
בני הזוג חורי הגישו בשבוע שעבר תלונה במשטרה נגד שירותי הכבאות על שיבוש ראיות והם מרגישים כי נעשה להם עוול כפול. "האסון הזה לא היה אמור לקרות לנו, אנחנו בתחושה של אבדן גדול", שיתף דוד. "קנינו קצת בגדים ואנחנו מבקשים שיסייעו לנו כדי לצאת מהמשבר הזה. הרב מעודה מקהילת חב"ד דאג לנו לדירה זמנית ואנחנו רוצים לחזור הביתה", הוסיף.
עו"ד דוד מנהעו"ד דוד מנעצילום: ראובן קפוצ'ינסקי
עו"ד חיה מנהעו"ד חיה מנעצילום: אילן בשור
דוד וחיה מנע הם עורכי הדין המייצגים את בני הזוג חורי. "רשויות המדינה חושבים עצמם ככל אזרח רגיל, ומשתמשים בסמכויותיהם כדי לעשות עבירות ולהיכנס לבית, לא כדי לבדוק או לחקור, אלא כדי להתכונן לחקירות על רשלנותם", האשים עורך הדוד דוד מנע. לדבריו, על קציני החקירות חל איסור להיכנס לבית ולגעת בראיות, אלא לאפשר לגורמים חיצוניים לבחון זאת, לאור החשדות לרשלנות.
"אני מציע לנציב הכבאות לעשות בדק בית בשרותי הכיבוי ולא לתת לתרבות החפיף להשתלט. יש תמיד כמה דקות לחכות לפני שעוזבים, כדי לוודא כי האש פסקה לחלוטין", אמר. לפי עו"ד מנע, "בתביעות על נזקי השרפות בכרמל וביער ירושלים שבהם טיפלנו הגיעו כבאיות בלי מים או שאיחרו בהגעתן. יש ללמוד את לקחי העבר".
השמאי משה שטרן אמד את הנזקים והעריך אותם במיליון וחצי שקלים. "ביטוח המשכנתא מכסה רק את המבנה ולא את התכולה הפנימית. כואב הלב לראות את הנזק הזה". לדבריו, הראיות שלכאורה הועלמו והדרך שבה נשרף הבית, ככל הנראה כתוצאה מהמזרון שהושאר בוער, "זו ראיה מוכחת לכשל של כיבוי אש. זה פשוט כשל שהמזרן נעלם. כעת אנחנו לא יכולים לשלוח חוקר שריפות פרטי".
בשירותי כבאות והצלה במרחב הגליל והגולן, האמונים על מרחב צפת, דחו את הטענות לניסיון לשבש חקירה ואמכו כי נסיבות השריפה נחקרות ברצינות ובמקצועיות רבה. "מיד עם תום האירוע הוקם צוות חקירה בהנחיית מפקד המחוז", תיאר טפסר משנה נתן בנשימול, מפקד תחנת הכיבוי האזורית גליל גולן. הוא ציין כי "הצוות היה בזירה ובדקו את הדברים לעומק. בין היתר נבדק האם גורם שיכול להתלקח הושאר בזירה אחרי הביקור הראשון והביא בסבירות מה לשריפה. צוות הכבאים פעל ביסודיות ובמקצועיות, יחד עם זאת, אם נתגלו תקלות בעבודתם נלמד את הדברים".
לדברי בנשימול, "סמכותו הבלעדית של קצין חקירות השריפות היא לבחון ולבדוק את הזירה מכל ההיבטים ובשל כך אנחנו דוחים כל טענה שהיא על כך שחרג מסמכותו ואחריותו והזיז או פגע בראיות במסגרת עבודתו. מדובר בשריפה מורכבת בזירה קשה ולוחמי האש פעלו במסירות נפש גדולה לשם מניעת התפשטות האש לבתים נוספים ופגיעה רחבה יותר ברכוש ובחיי אדם חלילה".
לגיוס תרומות עבור בני המשפחה: https://www.charidy.com/m-ch/29700