מאות מתנחלים עדיין באביתר, יומיים אחרי הפיגוע
(צילום: אלישע בן קימון)

מאות מתנחלים שעלו למאחז אביתר אחרי הפיגוע הרצחני בעלי שוהים שם עד היום, ומספרים כי הפעם התחושה היא שלא יפנו אותם משם. בנוסף, בבנימין הוקמה "שכונה חדשה" ללא אישורים בין מעלה לבונה לעלי, וראש מועצת מטה בנימין ישראל גנץ אמר כי "אנו נחושים להביא לחיזוק גוש היישובים ורצף ההתיישבות באזור".
ממטה בנימין נמסר כי השכונה החדשה, שנקראת "המור", "עלתה לקרקע לא הרחק ממקום הפיגוע הרצחני בתחנת הדלק עלי שעל כביש 60. מיקום השכונה החדשה מחזק את האחיזה היהודית במרחב יישובי גוש שילה-עלי שבבנימין ויוצר רצף התיישבותי באזור עם היישובים גבעת הרואה וגבעת הראל". מדובר למעשה בחווה חקלאית שהורחבה ללא אישורים, ובניית השכונה החדשה אינה חוקית.
6 צפייה בגלריה
שכונה חדשה "המור" בבנימין, בעקבות הפיגוע בעלי
שכונה חדשה "המור" בבנימין, בעקבות הפיגוע בעלי
חווה חקלאית שהורחבה ומתנחלים שעדיין נמצאים באביתר
(צילום: אלישע בן קימון)
6 צפייה בגלריה
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
אביתר, היום
(צילום: אלישע בן קימון)
6 צפייה בגלריה
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
(צילום: אלישע בן קימון)
יוסי דגן, ראש מועצה אזורית שומרון, אמר כי "מיליונים מאחורינו, אנחנו כאן באביתר כדי להישאר לתמיד". הוא קרא לממשלה לאשר את אביתר "כיישוב מן המניין במועצה אזורית שומרון. צריך לקיים את ההסכם של הממשלה הקודמת וגם של זו בהקמת הממשלה, בלי קשר לפיגוע ובוודאי אחרי שנשפך פה הרבה דם - התשובה היא הקמת יישובים חדשים". על הטענה כי מדובר בפעולה לא חוקית השיב: "אין דבר יותר חוקי מאביתר. ממשלת ישראל חתמה הסכם, הסכם חתום של ממשלת ישראל שתקום כאן ישיבה עם משפחות הצוות. התיישבות מסודרת חוקית, כמעט שנתיים זה לא קרה ואין סיבה שבעולם שזה לא יקרה".
הוא התייחס לאפשרות כי יפונו שוב מהמאחז ואמר כי אינו מעלה על דעתו שהממשלה תרצה לעקור אותם מהמקום. "זה יעביר מסר של חיזוק לטרור". הפעם הקודמת שעלו מתנחלים למאחז הבלתי-חוקי אביתר, נזכיר, הייתה אחרי רצח הלל ויגל יניב בחווארה בחודש פברואר האחרון. הם פונו לאחר מכן על-ידי כוחות הביטחון, ומאז התקיימו כמה צעדות למאחז בהשתתפות חברי כנסת ושרים.
ב"שלום עכשיו" הגיבו על ההתבוססות הבלתי-חוקית באזור ואמרו כי "עיניכם הרואות: מאחז עברייני חדש הוקם לפנות בוקר בשטחים, בין מעלה לבונה לגבעת הרואה. הטרור המתנחלי רוקד על הדם, מנצל ניצול ציני את הפיגוע הנורא, וממשיך לקבוע עובדות בשטח. את מחיר ההפקרות ואת המשך מעגל הדמים נשלם כולנו. על כוחות הביטחון לפרק את המאחז, לפנות את המתנחלים שעלו לאביתר ולטפל ביד קשה בטרור היהודי המרים ראש".
6 צפייה בגלריה
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
מתנחלים עלו לאביתר בעקבות הפיגוע ליד עלי
(צילום: אלישע בן קימון)
6 צפייה בגלריה
בית ספר תיכון שהוצת בכפר עוריף
בית ספר תיכון שהוצת בכפר עוריף
בית ספר תיכון שהוצת בעוריף
בצל הקריאות לנקמה, והפשיעה הלאומנית שנצפתה ביהודה ושומרון בשעות וביממה שאחרי הפיגוע הקשה, שלטים עם תמונות נרצחי הטבח בתחנת דלק נתלו ברחבי השומרון, ועליהן הכיתוב "נקמה". בית ספר בעיירה עוריף שליד שכם הוצת אמש.
במערכת הביטחון מודאגים מרצף אירועי הפשיעה הלאומנית, בין היתר ליד ההתנחלות עלי. מיד לאחר הפיגוע הקימו בצה"ל, במשטרה ובשב"כ חפ"ק מיוחד כדי למנוע התפרעויות של צעירים יהודים, אך למרות זאת כמה אירועי הצתה והשחתת רכוש התרחשו בכפרים תורמוס עיא ולובן א-שרקייה. במידה שהמשטרה לא תעצור חשודים, ייתכן שבמערכת הביטחון יעשו שימוש בהוצאת צווי מעצר מינהליים לכמה צעירים.
החשש הגדול הוא שהאירועים האלימים יסלימו ויגבו חיי אדם בשני הצדדים, מה שיסלים עוד יותר את המצב המתוח ממילא. מאז הפיגוע בעלי התרחשו לפחות 20 אירועי פשיעה לאומנית ברחבי יהודה ושומרון.
בניגוד לפרעות בחווארה לפני כארבעה חודשים, שאומנם היו קשים ומשמעותיים אך התרחשו בגזרה אחת, האירועים אתמול התפתחו בכמה גזרות, בהן בשומרון ובבנימין. זליגת האירועים מטרידה מאוד את מערכת הביטחון שמחזקת תפיסה של הפרדת טרור מאוכלוסייה. דובר צה"ל תא"ל דני הגרי אמר אמש כי "לא הבנו מודיעינית שהולך להיות אירוע כזה, וכשהוא התחיל הקפצנו כוחות רבים אבל לא הצלחנו לעצור בזמן כפי שרצינו. האירוע הזה מפריע לנו לשמור על הביטחון ולסכל טרור, ומגדיל את ההסתה".
האירועים האלימים גררו גינויים ברחבי העולם. סגן דובר משרד החוץ האמריקני, ודאנט פאטל, אמר כי "אנחנו מודאגים מהדיווחים על התקפות מצד מתנחלים קיצוניים נגד פלסטינים. אנחנו מגנים את המעשים האלימים האלה". גם שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונדסלנד פרסם התייחסות למעשים: "אני מגנה בחריפות את מעשי האלימות שהיינו עדים להם מצד מתנחלים ישראלים נגד תושבים פלסטינים בכפרים סביב שכם ורמאללה, בעקבות פיגוע הירי אתמול, ומגנה כל פעולת טרור נגד אזרחים. ישראל, ככוח כובש, חייבת להבטיח שהאוכלוסייה האזרחית תהיה מוגנת מפני כל מעשי אלימות, ושהמבצעים יועמדו לדין".
המסר של גורמי הביטחון לפלסטינים הוא להרגיע ולא לצאת לעימותים והפרות סדר סמוך ליישובים הישראליים, ולתת לכוחות הביטחון להגיע ולטפל באירועים. אמש סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' על "קידום מיידי של תכנון של כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביישוב עלי בצמוד למקום הפיגוע". כך מסרה לשכת ראש הממשלה. לפי הודעת הלשכה, "התשובה שלנו לטרור היא להכות בו בעוצמה ולבנות את ארצנו". סמוטריץ' ציין כי "בעצת ראש מועצה אזורית בנימין ישראל גנץ סיכמנו עכשיו ראש הממשלה, שר הביטחון ואני על קידום תכנון מיידי של כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביישוב עלי. בדמייך חיי".