10 צפייה בגלריה
 73 נרצחים תוך מעט יותר מארבעה חודשים
 73 נרצחים תוך מעט יותר מארבעה חודשים
73 נרצחים תוך מעט יותר מארבעה חודשים
הרצח של מוהנד שלבי ביום שישי האחרון בעין מאהל היה נקודת ציון עגומה במאבק בפשיעה בחברה הערבית, בשנה מדממת במיוחד. שלבי היה הנרצח ה-70 בחברה הערבית תוך 4 חודשים בדיוק, ומאז נרצחו עוד שלושה בני אדם.
הנרצח הראשון ב-2023, שרבל עזאם, נורה למוות ב-6 בינואר. כ-17 נרצחים בממוצע בכל חודש, מדובר בנרצח אחד כל פחות מיומיים. חלק מהנרצחים שילמו בחייהם בשל סכסוכים קודמים, אחרים בשל סכסוכים שהתפתחו במשפחה ובודדים נקלעו לזירת ירי או אלימות - נפגעו מכדור תועה או זוהו בטעות כ"יעד" ונכנסו לסטטיסטיקה העגומה. רק שישה מהמקרים פוענחו.
הצעיר מבין הנרצחים, אמיר מסארווה בן חצי שנה, נרצח בתחילת מאי, לפי החשד על ידי אביו. המבוגרים שבהם, חאלד דקה וכמאל מחאמיד נרצחו בחודש אפריל, בהפרש של יומיים. אלה הפנים והשמות - חודש אחר חודש, יום אחר יום:

8 נרצחו בינואר. רצח "הבורר" של משפחת ג'רושי הקפיץ את המשטרה ברמלה

שמונה בני אדם נרצחו בחודש הראשון של השנה, ולמעשה בחודש הראשון של ממשלת נתניהו השישית ותחת המשמרת של השר לביטחון לאומי הטרי אז, איתמר בן גביר. הראשון שבהם הוא כאמור שרבל עזאם, בן 44 מאעבלין, שנורה ברכבו כשהיה בכניסה ליישוב. יומיים לאחר הרצח קרובי משפחתו אמרו בתסכול בריאיון ל-ynet כי "אין מי שיפסיק את הרציחות". אחת מקרובות המשפחה ציינה אז: "אני לא מאמינה שהוא יהיה האחרון". והיא צדקה.
באותו יום נרצח מהראן אבו סיף ביפו, ומת מפצעיו יונס אלרג'בי במחנה הפליטים שועפט, שנדקר באמצעות מברג בגלל סכסוך על חנייה כמה ימים קודם לכן. ארבעה ימים חלפו ואשרף משעל, בן 32 מנצרת, נורה למוות בעירו - שעות בודדות לאחר שדובר המשטרה, תנ"צ אלי לוי, טען בריאיון לאולפן ynet כי "הרוח הגבית שהביא איתו בן גביר יוצרת הרתעה".
10 צפייה בגלריה
שרבל עזאם
שרבל עזאם
הנרצח הראשון של 2023 - שרבל עזאם. "לא מאמינים שיהיה האחרון"
הריאיון של עלי ג'רושי, "הבורר" מרמלה
(מתוך "פנים אמיתיות", רשת 13)

עוד יום עבר ועלי ג'רושי, "הבורר" של משפחת הפשע, נרצח ביריות בשכונת ג'ואריש ברמלה. כוחות גדולים ממשטרת ישראל הגיעו לאזור מחשש שתתבצע נקמה. ג'רושי היה דמות מוכרת מאוד בעולם הפשע ומחוצה לו, ובעבר סיפר בריאיון ל"פנים אמיתיות" כיצד מתקבלת החלטה לרצוח אדם אחר. "מי שמגיע לו נרצח", אמר, "לא נרצח אף אחד סתם". כשנשאל מה אדם צריך לעשות כדי שתתקבל החלטה כזו לגבי גורלו, השיב "לא צריך לעשות הרבה - צריך להיות מסוגל לעשות. לא כולם מסוגלים לעשות".
באותו יום נקלע לזירת ירי סלים אל-הואשלה, חירש-אילם שנורה למוות מכדור תועה לעיני אחד משמונת בניו. שבועיים "שקטים" עברו ואז הגיע נרצח נוסף מהחברה הערבית - פארס אבו קטיפאן, שנורה למוות בלוד. הנרצח האחרון באותו חודש היה יוסף אל-רשק, שנורה למוות במחנה הפליטים שועפט. שמונת מקרי הרצח בחודש הראשון של השנה לא פוענחו עד היום.

18 נרצחים בפברואר. אחד מהם קיים קשר עם שוטרת

הנרצחים הראשונים בחודש השני של השנה היו אחים, שני תושבי נצרת, חאלד סעדי בן ה-28 ועלי סעדי בן ה-31, המזוהים עם ארגון הפשע של משפחת בכרי. מתנקשים הזדהו כ"משטרה" וירו בהם למוות מטווח אפס, לעיני משפחתם. תוך שעות בודדות נרצחו עוד שני בני אדם בחברה הערבית, המאם אבו זרקה מערערה שנורה ברכבו באום אל פחם ומוחמד עמאש.
יומיים עברו ועלי נהאר, בן 29 מטובא זנגריה, נרצח ביישוב מגוריו שבגליל. לאחר שבוע שקט יחסית נרצח גם מוחמד ותד, בכניסה לביתו בג'ת - לעיני בנו. מוחמד אל-מדאני נורה למוות בנגב ויומיים לאחר מכן איימן שחדה אל-אסד נורה למוות בלקיה.
10 צפייה בגלריה
עומר שעבאן
עומר שעבאן
חוסל בפיצוץ רכב בלוד
באותו יום עומר שעבאן, תושב לוד, אותר ללא רוח חיים לאחר פיצוץ במכונית שבה שהה. כוחות גדולים של משטרת לוד הוזעקו לזירה שבה התפוצץ הרכב שעלה בלהבות, ברחוב מורדי הגטאות בעיר. כעבור יומיים התברר כי מדובר בעבריין שעל פי החשד קיים קשר אינטימי עם קצינת חקירות ומודיעין, שהמפכ"ל יעקב שבתאי פיטר כחמישה חודשים קודם לכן. לפי החשד, אותה קצינה מסרה לו מידע מודיעיני מסווג בתיקים שקשורים אליו ולאזרחים אחרים.
עוד באותו יום אחמד אבו חמד, בן 37, נורה גם הוא למוות בלוד. כחמישה ימים לאחר מכן מת מפצעיו סמי אל-עוודי, לאחר שנורה ונפצע קשה לפני יותר מחודש - גם כן בלוד. בג'דיידה מכר נרצח באותו יום חאלד ג'בארין, תושב הצפון בן 42, שנורה למוות ביישוב, מזרחית לעכו. נדאל סרסור היה הנרצח השישי מתחילת השנה בלוד. תושב העיר נמצא ללא רוח חיים במבנה נטוש. חסן אבו-סיף, שנורה לעיני בתו סמוך למסגד ביפו, האחים כמיל ומוחמד חסארמה, שנורו למוות בגליל, ואחמד תיתי, תושב בענה שנורה למוות ברכבו - סגרו חודש מדמם במיוחד שבו נרצחו סך הכול 18 בני אדם. רק שניים ממקרי הרצח בחודש פברואר פוענחו.

15 נרצחים במרץ, בהם איש כספים של ארגון פשיעה ובנו של סגן ראש העיר

אדריס ג'בריל עכאשה, בן 19 מרמלה, היה הנרצח הראשון של חודש מרץ. הוא ישן בביתו שבשכונת ג'ואריש ברמלה ונורה למוות לאחר שאלמונים פרצו לבית. לפי החשד עכאשה נרצח כנקמת דם על חיסולו של "הבורר" ממשפחת ג'רושי. עוד בשבוע הראשון של החודש נרצח גם איש העסקים רושדי אל-בחירי, שנורה למוות ברהט. כמה ימים עברו וחמזה זועבי בן ה-17 נפצע אנושות בירי בכפר טמרה ביזרעאל. שלושה מקרובי משפחתו נעצרו, וכתב אישום הוגש נגד אחד מהם בחודש שעבר.
הקורבן ה-30 השנה היה ג'ודת שופאניה, תושב שפרעם בן 47, שנורה על ידי אלמונים. הנרצחת הראשונה השנה הייתה ביאן עבאס מכפר כנא. תחילה נטען כי החשד הוא כדור תועה שפגע בה לעיני ילדיה, אך בעלה פיאד עבאס טען כי בניגוד לחשדות, לא מדובר בכדור תועה אלא בירי מכוון. "הגיע קטנוע עם שני גברים עליו, והם התחילו לירות ממש לכיוון שלנו", סיפר. ב-14 במרץ, ולאחר כחודש וחצי של מאבק על חייו, מת מפצעיו חמזה אל-חרוב, תושב חברון שנפצע באורח קשה כשנדקר בשוק ברחוב אשל בבאר שבע. יום לאחר מכן נקבע מותו של עאמר תיתי, תושב בענה שנורה כשבועיים קודם לכן ונפצע אנושות, במרכז הרפואי לגליל בנהריה.
10 צפייה בגלריה
אדריס עודה הנרצח באירוע הירי בג'לג'וליה
אדריס עודה הנרצח באירוע הירי בג'לג'וליה
איש הכספים של ארגון הפשע שילם בחייו
10 צפייה בגלריה
אביו של הנרצח
אביו של הנרצח
סגן ראש העיר של נצרת, איבד את בנו רואיד
עוד באותו יום מוחמד אל-גפארי נורה למוות במחנה הפליטים שועפט שבמזרח ירושלים, וכן נורה למוות זיאד כורדי בטובא זנגריה. כמה ימים לאחר מכן יונס מנסור, צעיר בן 26 מראמה שבגליל, נורה למוות בשל סכסוך בין עבריינים. באותו חודש נרצח בכפר גם מוניר נעימי, בן 47 מג'דיידה-מכר. יממה לאחר הרצח של יונס, נרצח בנגב מזייד אבו אל-מסק. בדר אמין עווד, צעיר בן 20, נרצח ביריות ליד ביתו בבסמת טבעון. לפי החשד, המתנקש ירה לעברו יותר מ-20 כדורים, ולא נתפס עד היום, כחודש וחצי אחרי.
הנרצח ה-40 השנה היה אדריס עודה, איש הכספים בארגון הפשיעה של העבריין קוטייר עודה שמרצה עונש מאסר ממושך. הוא נורה למוות בג'לג'וליה שבשרון. קוטייר עודה, שמרצה 18 שנות מאסר, הודה והורשע בשורת עבירות אלימות - אך לא בניהול ארגון פשיעה, אף שמערכת אכיפת החוק ראתה בו ראש ארגון פשיעה. כמה שעות לאחר החיסול של עודה, הגיע חיסול נוסף. רואיד עואיסי, בנו של סגן ראש העיר נצרת מוחמד עואיסי, נורה למוות בשכונת ספאפרה בעיר. הרקע - סכסוך בין משפחות עבריינים. רק שניים ממקרי הרצח בחודש מרץ פוענחו.

20 נרצחים באפריל. גם המאבטח של ראש העיר טייבה שילם בחייו

הנרצח הראשון של חודש אפריל היה מוחמד טהא, שנורה למוות בסופר בבעלותו בג'לג'וליה שבמשולש - באותו מקום בו חוסל אדריס עודה רק שלושה ימים קודם לכן. יום לאחר מכן כמאל מחמיד בן ה-63 נורה למוות באום אל פחם. הרצח שלו הוא אחד מבין שישה בלבד שפוענחו מתחילת השנה. גם הרצח של אוסמה אל-רג'בי, שאירע כמה ימים לאחר מכן, פוענח. חאלד דקאת, בן 63 גם כן, נרצח בחדרה ב-4 באפריל.
מחמוד זכארנה, נרצח בחיפה בליל פיגוע הדריסה בטיילת בתל אביב. בלוד, שציינה חודש שקט במרץ, נרצח באפריל חמזה אבו גאנם, צעיר בן 26, שנורה למוות בכניסה לביתו כשמונה שעות לאחר ששבעה בני אדם נורו בעיר, בהם ילד בן 8 שמצבו הוגדר קשה. מהחקירה עלה כי אבו גאנם התפלל במסגד בלוד, ולאחר שחזר ממנו לביתו - נורה למוות.
10 צפייה בגלריה
תיעוד הרצח של של אדיר גאנם, המאבטח שנרצח ליד ביתו של ראש עיריית טייבה
תיעוד הרצח של של אדיר גאנם, המאבטח שנרצח ליד ביתו של ראש עיריית טייבה
תיעוד הרצח של אדיר גאנם, המאבטח של ראש העיר טייבה
אחד הנרצחים הצעירים השנה הוא מוחמד אבו הואש, ילד שנורה למוות במהלך ירי בלתי פוסק בשכונה 5 ברהט. הרצח אירע ככל הנראה בשל סכסוך בין שכנים שהתווכחו על חנייה. כמה שעות קודם לכן, במהלך אותו לילה, שאדי נג'אר, תושב שפרעם המוכר למשטרה, נורה למוות בעת שישב במכוניתו בחיפה. הנרצחת השנייה השנה בחברה הערבית, וה-50 סך הכול, היא אזהאר אבו רביעה, אם ל-4 מהיישוב הבדואי כסייפה. היא הובאה לתחנת מד"א ברכב על ידי אחיה (28). גרונה של הצעירה שוסף, והאח אמר לנמצאים במקום: "שחטתי אותה".
מוחמד אבו עסב נורה למוות במהלך קטטה במחנה הפליטים שועפט בצפון מזרח-ירושלים. ב-18 באפריל נורה למוות איבראהים אל-האדי, תושב אכסאל בן 34. הוא נרצח כשנה וחצי לאחר שבנו בן ה-6 נפצע באורח קשה מירי שפגע ברכב שבו נסע באום אל פחם עם דודו לאחר שחזרו מחתונה. באותו יום נורה למוות סמוך ליישוב מוחמד אבו ג'בל, תושב נצרת בן 26, שנרצח בשל הסכסוך האכזרי בין המשפחות חרירי ובכרי. אחרי כמה ימים של שקט בחודש המדמם במיוחד, אחמד בשיר, צעיר בשנות ה-20 לחייו ממחנה הפליטים שועפט שבירושלים, נורה למוות בקטטה במקום.
כמעט באותה שעה אלמונים פתחו באש מחוץ לביתו של ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מנצור מסארוה. מאבטחו של ראש העיר, אדיר גאנם (26) ממרר שבגליל התחתון, נפגע מהירי ומת מפצעיו בשבוע הראשון לעבודתו. ראש העיר טייבה מסארוה, שנמצא תחת איום כבד ומאובטח במשך כל שעות היממה, פגש את אביו של אדיר, והיב גאנם, ואמר כי הוא מעריך שהחשודים שהגיעו לביתו רצו לרצוח אותו - ונתקלו במאבטח. "רצחו בן אדם שבסך הכול רצה להתפרנס. הם באו אליי הביתה כדי לרצוח אותי, ורצחו את הבן שלי. אדיר נכנס לי לבית, נכנס לי ולכל בני המשפחה שלי ללב", סיפר.
10 צפייה בגלריה
מהדי חרירי שנרצח בכביש 6 ליד קלקיליה
מהדי חרירי שנרצח בכביש 6 ליד קלקיליה
הקורבן ה-19 בסכסוך האכזרי של משפחות חרירי ובכרי. מהדי חרירי
ודיע אבו סלמא, בן 19 מרמלה, נורה למוות בכפר דהמש שבין רמלה ללוד. כמעט במקביל, צעיר בן 20 מלוד נפצע באורח קשה מירי בשכונת פרדס שניר. באותו יום נקבע מותו של האשם חמידי, סטודנט בן 19 מיפו. קרובי משפחתו סיפרו כי הוא עבד למחייתו כשליח - ונורה מטווח אפס. "הוא לא מעורב בסכסוכים, אנחנו חושדים שהייתה טעות בזיהוי", סיפר אחד מבני המשפחה. גם איברהים אל-אעסם, גבר בן 31 מתל שבע, הצטרף לסטטיסטיקה העגומה. הוא נורה למוות ביישוב מגוריו בעת שהיה ברכבו. בהמשך אותרה מכונית שהוצתה באזור, והחשד הוא שמדובר ברכב ששימש את הרוצח או הרוצחים, שטרם נתפסו.
בכפר יאסיף נורה פואז עבד אל-לטיף. גם במקרה זה ממשיכה המשטרה לחפש אחר חשודים. בין השאר נבדק חשד לנקמה על מקרה רצח שבו נורה למוות תושב ג'דיידה-מכר, כחלק מסכסוך בין ארגוני פשיעה. הנרצחת השלישית בחברה הערבית השנה הייתה שרה אל-גנאמי, אם ל-3 ילדים. היא נרצחה בדקירות במתחם משפחתי סמוך לכפר אבו קרינאת, והמשטרה עצרה ארבעה מאחיה בחשד למעורבות ברצח. את גופתה גילתה אחותה שהזעיקה את אמה, והשתיים עוכבו לחקירה אך שוחררו. שני אחים נוספים עוכבו - ושוחררו אף הם. הנרצח האחרון לחודש אפריל, בו נרצחו לא פחות מ-20 בני אדם בחברה הערבית, היה מהדי חרירי. חרירי הוא בנו של חוסאם, שעומד בראש משפחת הפשע הידועה, ולפי החשד הרקע לרצח שלו הוא הסכסוך עם משפחת בכרי - שגבה כבר 19 קורבנות. רק שניים ממקרי הרצח בחודש אפריל פוענחו.

9 נרצחים בפחות משבוע במאי, 5 מהם ביממה

הנרצחים הראשונים החודש הם בראאה מסארווה (26) ושני בניה הקטנים - אמיר ואדם - פעוט בן שנתיים ותינוק בן חצי שנה. הרצח המשולש, שעל פי החשד בוצע על ידי אב המשפחה, זעזע את טייבה.
10 צפייה בגלריה
בראאה מסארוה ובניה אמיר ואדם
בראאה מסארוה ובניה אמיר ואדם
אם ושני ילדיה נרצחו בטייבה. החשוד: אב המשפחה
10 צפייה בגלריה
הנרצח מוהנד שלבי
הנרצח מוהנד שלבי
הנרצח ה-70, מוהנד שלבי
יום לאחר מכן, במה שהתחיל את היממה המדממת ביותר עד כה החודש, נרצח מאלק אבו שהאב במוסמוס. סאהר נתפי (25) נרצח ביריות בנצרת, בעת שהיה ליד אשתו וילדיו, שנפצעו באורח בינוני וקל. מוחמד נאטור נורה למוות גם הוא, בעת שנהג ברכב בכביש 5614 סמוך לקלנסווה. בזירה נמצאו 13 קליעים. אדהם אבו עסא נרצח ביריות בתל שבע, לא רחוק מתחנת המשטרה ביישוב. באותו היום נורה למוות גם רסלאן סואעד (25), ברכבו בשפרעם שבגליל - ומותו נקבע במקום.
מוהנד שלבי (34), תושב עין מאהל שבצפון, נשוי ואב לילדה, נורה למוות אתמול בצהריים. הוא הנרצח ה-70 בחברה הערבית מאז 6 בינואר - תוך 119 ימים. שלבי פונה לבית חולים האיטלקי בנצרת במצב אנוש, שם נקבע מותו. לפי החשד, יעד החיסול היה קרוב משפחתו של שלבי, שהיה איתו בזירת הרצח. מאותו רצח נרצחו שלושה בני אדם נוספים - דיאר עומרי (19), שנורה למוות בכניסה לגן נר על ידי דניס מוקין, חמאדה סאלם (30) שנרצח בעכו וחנאן אבו חיט (24), שנורתה למות מטווח אפס ליד ביתה בחיפה.
השתתפו בהכנת הכתבה: עינב חלבי
פורסם לראשונה: 17:23, 06.05.23