314 ימים אחרי פרוץ המלחמה, החלה בצהריים (חמישי) בדוחא, בירת קטאר, "פסגת ההזדמנות האחרונה" בהובלת ראש ה-CIA ויליאם ברנס. את הפסגה מארח ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני ומשתתפים בה המשלחת הישראלית, שבראשה עומד ראש המוסד דדי ברנע, ושר המודיעין המצרי עבאס כאמל. חמאס לא ישתתף פיזית בפסגה, כפי שהודיע השבוע, אך נציגיו נמצאים בדוחא והמתווכים הקטארים והמצרים ייפגשו עמם ויציגו להם את עמדת ישראל.
5 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
בר, ברנע, ברנס, א-תאני וכאמל. ניסיון נוסף להגעה להסכם
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
גורם ישראלי התייחס למסרים שהעבירו השבוע גורמים בארגון הטרור, והדגיש כי "חמאס נמצאים בקטאר, הם לא מחרימים את הפסגה. יהיו דיונים משמעותיים עם ישראל ואז זה יעבור לחמאס ואז נראה מה התגובה. השאלה אם חמאס יסכים להתגמש וללכת להפסקת אש שתביא זמן מאוד ארוך של שקט לעזה".
למרות המסרים שפיזר, גורם הבקיא במגעים אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שחמאס רוצה שהמתווכות יחזרו אליו עם "תגובה רצינית" מישראל. אם זה יקרה, אמרו בארגון הטרור, אנשיו ייפגשו עם המתווכות אחרי הפסגה היום.
בבוקר יצאו לדוחא ברנע, ראש השב"כ רונן בר, הממונה על החטופים אלוף במיל' ניצן אלון והיועץ המדיני של ראש הממשלה אופיר פלק. נכון לעכשיו הפסגה מתוכננת להימשך יום אחד אך אם יהיה צורך, ובהתאם להתפתחויות, ייתכן שתוארך ביום נוסף - או שלחילופין משלחת הבכירים תחזור לישראל ובקטאר תישאר משלחת של דרגים מקצועיים להמשך המשא ומתן, או למה שמוגדר כ"שיחות קירבה".
5 צפייה בגלריה
הפגנה להשבת החטופות והחטופים בבאר שבע
הפגנה להשבת החטופות והחטופים בבאר שבע
"רה"מ שחרר לצוות מספיק חבל שיאפשר להתקדם, אבל לא בטוח שזה יספיק"
(צילום: הרצל יוסף)
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול בקריה בתל אביב סדרת דיוני עומק, שלושה בסך הכול, לקראת הפסגה. הדיונים החלו ב-11:00 בבוקר והסתיימו לקראת השעה 18:00, והשתתפו בהם גם שר הביטחון יואב גלנט, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, יו"ר ש"ס אריה דרעי וראשי מערכת הביטחון. בתום השיחות, כפי שנמסר רשמית, אישר ראש הממשלה את מנדט המשלחת לניהול המשא ומתן.
נתניהו הרחיב חלקית את המנדט של הצוות, גם אם לא בהיקף שביקש. גורמים מדיניים בכירים אמרו אמש שהמנדט שומר על העקרונות במתווה הישראלי, הוא לא מאפשר התגמשות בעקרונות אך מביא פתרונות לסעיפי מחלוקת ולשינויים שחמאס ביצע במתווה. גורם ביטחוני ישראלי אמר שראש הממשלה "שחרר לצוות מספיק חבל שיאפשר להתקדם לעסקה אך לא בטוח שזה יספיק", והציפייה בישראל היא להתקדם במגעים.
גורמים הבקיאים בשיחות אמרו שאי אפשר לדעת אם הפסגה תימשך יום או יומיים . "זה תלוי בהתפתחות השיחות, יש תחושה שאפשר להגיע להתגמשות, נכנסים למרתון שיחות 5-4 שעות". הגורמים ציינו שאם צריך הצוותים יישארו גם יומיים. "הייתה פגישה טובה עם ראש הממשלה, אנו מאמינים שבעבודה קשה אפשר להתקדם. מקווים שהמתווכות ילחצו על חמאס. הנושאים כבדי משקל ואנו מאמינים שבעבודה נכונה אפשר להגיע להסכם", אמרו.

הפערים שנותרו, ומאמץ המתווכות

בשבוע האחרון נעשתה עבודה משמעותית לצמצום הפערים מול מצרים, קטאר וארה"ב, כדי לסגור את סוגיית ציר פילדלפי ורפיח. גם שליחו המיוחד של ביידן, ברט מקגורק, ביקר בקהיר וקידם את הנושא - ונעשתה התקדמות רבה. אך אמש שוב הדגיש גורם מדיני רשמי כי "בניגוד לתדרוכים, ראש הממשלה עומד בתוקף על העקרון שצה"ל יישאר פיזית בציר פילדלפי".
לקראת הפסגה, ישראל עברה פעם נוספת על הסעיפים שתבקש מחמאס. בין היתר, ישראל דורשת לקבל לידיה רשימה של 33 חטופים חיים שישוחררו. לדברי גורמים שמעורים בנושא, "אתה לא יכול לעשות עסקה בלי לקבל מראש את שמות החטופים, כדי שלא נגיע למצב שחמאס יחזיר לנו בעיקר גופות".
חודשים ארוכים עיכבה סוגיית רשימות המשוחררים את המשא ומתן, דרישה שנתניהו העלה וחמאס סירב לה. בסופו של דבר, ישראל ירדה מהדרישה הזו שמריחת הזמן בגללה עלתה בחיי לא מעט חטופים. כעת, הכניסה ישראל בנספח רשימה של כל מי שלדעתה צריך להיכלל במשוחררי השלב הראשון, השלב ההומניטרי. "איפה הטריק של נתניהו פה?", תהה גורם ביטחוני הבקיא בפרטים, "שאין ויכוח על הגדרה של אישה, או גבר מעל גיל מסוים, אבל יש ויכוח על מי יוגדר 'חולה'. חמאס יכול לטעון, וכבר טען, שפלוני הוא לא חולה לדעתו, או לא חולה מספיק כדי להיכלל ברשימה".
צוות המשא ומתן מאמין שאפשר לגשר על הפערים, אבל לשם כך נדרשת גמישות של שני הצדדים. גורמים שבקיאים בנושא אמרו כי חמאס מתעקש על דברים לא הגיוניים. בכיר ישראלי אף ציין כי מעבר לפערים המוכרים והידועים יש עדיין מחלוקת בסוגיית אי-סיום המלחמה, וחשש מכך ש"חמאס יעבוד עלינו וינסה למשוך את המשא ומתן לנצח".
5 צפייה בגלריה
 "בסוף זה בן גביר מול החטופים". מה יעשה נתניהו אם חמאס יגיד כן?
 "בסוף זה בן גביר מול החטופים". מה יעשה נתניהו אם חמאס יגיד כן?
"בסוף זה בן גביר מול החטופים". מה יעשה נתניהו אם חמאס יגיד כן?
(צילום: מארק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי)
סוגיות נוספות שעדיין נמצאות במחלוקת הן פריסת כוחות צה"ל ברצועה והחזרה לצפונה. חמאס מתעקש לחזור למתווה בלי שום שינויים ותוספות, הן ביחס לנוכחות הישראלית בציר פילדלפי והן לגבי מנגנון שימנע חזרת מחבלים חמושים לצפון עזה. כמו כן, בעוד ארגון הטרור מתעקש על נסיגה מלאה מעזה, ישראל מתנגדת.
אך עדיין השאלה המרכזית היא אם ארגון הטרור יגיד כן - האם נתניהו ייקח את הסיכון שהשר איתמר בן גביר יפיל את הממשלה? גורם ישראלי שמעורה בפרטים טען כי בסופו של דבר זה בן גביר מול החטופים. נתניהו בונה על כך שחמאס יוציא את הערמונים מהאש ויגיד לא, אך אם לא זה יהיה המצב ראש הממשלה יועמד בפני דילמה פוליטית.
בינתיים, האמריקנים מפעילים לחץ כבד על הצדדים להסכים לעסקה. מאחורי הקלעים התנהלו שיחות של בכירים עם שורה של גורמים ישראלים, לרבות השר גלנט, השר דרמר ודרעי, שבהן הפצירו האמריקנים לקדם הסכם. ארה"ב לא מתכוונת לתת לישראל ולחמאס למשוך זמן ולהתבצר, ומוכנה להציג מתווה גישור ולדרוש תשובות מיידיות.
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ודאנט פאטל, מסר הלילה כי בשיחה בין מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני אמש, השניים התעקשו כי "אף שחקן באזור לא צריך לנקוט צעדים שיערערו את המאמצים שנעשו כדי להגיע להסכם".

"אין חובה דחופה יותר"

לקריאה להחזרת החטופים ולהגעה להסכם הפסקת אש הצטרפו השבוע גם שגרירי גרמניה, בריטניה וארה"ב בישראל, שכינסו אתמול בצהריים מסיבת עיתונאים מיוחדת לקראת הפסגה.
שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר אתמול: "כולנו הסכמנו על מסגרת. עכשיו עוברים ממסגרת שהיא כללית לפרטים. לכל הסוגיות יש פתרונות ואם הצדדים באים לשולחן עם רצון למציאת פתרונות - אפשר לעשות את זה. אולי לא יצליחו בפגישה אחת, אבל חייבים לעשות את זה. לא אתיימר לדבר בשם איראן מה היא תעשה ומה לא תעשה. הנשיא החליט שאם תהיה התקדמות זה יוריד את ההסלמה. לכן כולם חייבים לבוא לפסגה בדרך קונסטרוקטיבית למצוא פתרון".
השגרירים במסיבת העיתונאים
(צילום: מיקי שמידט)

לו הדגיש כי "אנחנו כאן כי זה דחוף שהמשפחות יתאחדו עם החטופים. אני חושב שיש רצון מצד כל מי שאני פוגש בישראל להביא את המשבר לסיום. יש חרדה לגבי מה שקורה בצפון. אנו עובדים, עמוס הוכשטיין בביירות כדי למצוא פתרון פוליטי. הפסקת אש ועסקת חטופים יהפכו את ההסדר בצפון לקרוב יותר".
שגריר גרמניה שטפן זייברט אמר כי "אין כרגע חובה יותר דחופה מאשר להביא לשחרור כל החטופות והחטופים בהקדם האפשרי. הסבל שלהם הוא מעבר לכל דמיון, יש לנו עדויות איומות מאלה שחזרו ואנחנו יודעים שחלק מהם כבר לא יחזרו בחיים. כל יום נוסף בשבי במנהרות החמאס עלול להיות יותר מדי לגוף ולנפש".
עוד אמר זייברט: "אנחנו יודעים על הסבל כי ליווינו את המשפחות שלהם בעשרת החודשים האחרונים, אנחנו יודעים שגם המשפחות סובלות מעבר לכל דמיון. הייתי בהלוויות ובשבעות, ראיתי קהילות שלמות כואבות ובוכות, ועם זאת המשפחות האלה מפגינות כוח בלתי יאומן ולא מפסיקות אפילו יום אחד להילחם למען האהובים שלהן. האחריות שלנו היא להילחם יחד איתן".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה קיים תפילה לשלום החטופים בבית הכנסת שבמשכן הנשיא
נשיא המדינה קיים תפילה לשלום החטופים בבית הכנסת שבמשכן הנשיא
התפילה במשכן הנשיא
(צילום: מעיין טואף/ לע״מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל קיימו אמש תפילה לשלום החטופים במשכן הנשיא בירושלים, עם משפחות חטופים ונופלים, והתייחס לפסגה שתיערך בקטאר. התפילה, שמתבססת על התפילה לשלום המדינה, נוסחה על ידי צבי זוסמן, אביו של בן זוסמן ז"ל, לוחם הנדסה קרבית שנפל בקרב ברצועת עזה.
"אני מקווה מאוד שיתחיל תהליך שיהיה משמעותי, דרמטי ופורץ דרך. הגיע הזמן לצעדים אמיצים, לאומץ של מנהיגים, לקבלת החלטות שתביא אותם הביתה. האחיות והאחים שלנו חיים שם, נמצאים שם, האחיות והאחים שלנו צריכים לבוא גם לקבורה משם. אנחנו צריכים להחזיר הביתה את כולם במהרה בימנו אמן", אמר הרצוג.
פורסם לראשונה: 23:13, 14.08.24