הלווייתו של רב"ט הלל נחמיה אופן
(צילום: גיל יוחנן)

רב-טוראי הלל נחמיה אופן (20), שהתמוטט ומת אתמול במהלך אימון של יחידת ההנדסה יהל"ם, הובא אחר הצהריים (שלישי) למנוחות בהר הרצל בירושלים. הוריו של הלל, בעז וחניטל, אמרו הבוקר: "הלל היה איש של שלום, הגיע הכי רחוק שאפשר".
האם חניטל ספדה בבכי בפתח ההלוויה: "נולדת שנה אחרי שאמא שלי נפטרה. זכית לקבל את כישרונותיה, את זיו פניה היפות. היית מתנה כשנולדת. כל דבר שהתחלת ונגעת בו עשית על הצד השלם ביותר. הכנת עוגיות מושלמות, היית מוכשרת במתמטיקה, הייתה לך רגישות מיוחדת במינה".
האב בועז ספד: "נולדת ילד מלא קסם. פנים מאירות, עיניים גדולות. קיבלת כל דבר בשמחה. קשה מאוד היה לכעוס עלייך ולהעמיד פנים כועסות. כשגדלת מעט התחלת להדהים אותנו בכישרונותייך הרבים. בכל שבת דאגת להביא פרחים לאמא, גם כשחזרת מהצבא".
אחיו של הלל, שמעיה, סיפר כי אחיו נאבק להגיע ליהל"ם לאחר שהבין שלא יגיע לטיס. "החלטת ששום דבר לא יעצור אותך. אני לא יכול לדמיין את הבית שלנו בלי האור שלך". אחותו דינה סיפרה שהתגאתה באחיה: "היית כמו תאום עבורי. אין לי חברה שלא שמעה עלייך. דווקא עכשיו אני יושבת ומנסה לתאר מילים שיסברו כמה אני אוהבת אותך. לא משנה כמה היית עמוס תמיד היית מוצא זמן לשיגעונות שלי. לא יודעת איך אסתדר בלעדייך".
4 צפייה בגלריה
הלווייתו של הלוחם הלל נחמיה אופן ז"ל
הלווייתו של הלוחם הלל נחמיה אופן ז"ל
הוריו של הלל בהלוויה. "היית מתנה כשנולדת"
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
הלווייתו של הלוחם הלל נחמיה אופן ז"ל
הלווייתו של הלוחם הלל נחמיה אופן ז"ל
חבריו ליחידה של הלל מחזיקים את ארונו
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
הלל נחמיה אופן
הלל נחמיה אופן
הלל נחמיה אופן ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
א', מפקד יחידת יהל"ם, ספד גם הוא להלל, והדגיש כי האירוע נמצא בחקירה. "אנחנו מתחייבים להמשיך ולחקור בצורה מקצועית. הלל היה נער מלא במוטיבציה לתרום, להשפיע ולהוביל. עבר את הגיבוש בהצלחה והתנדב בשירות ליחידה. הוא היה אדם חייכן, בעל צחוק מתגלגל, צנוע, ודואג לכולם. הוא היווה דמות מרכזית בפלוגה ובמחלקה, וחבריו מספרים על האדם הישר שהיה, כזה שלא מעגל פינות ונרתם ראשון לכל דבר", אמר.
עברי, חברו לצוות, אמר: "זה לא הגיוני שאני עומד פה. חמישה חודשים היינו ביחד, ראינו עליות ומורדות. קשה לעכל שאתה כבר לא איתנו. תמיד היית הראשון לקצר את זמן האוכל בשביל להחליף בשמירה. היית חבר אמיתי, שבאמת אכפת לו. אף פעם לא חיפשת קרדיט. למרות שהיית הכי קטן בכל הצוות סחבת את ההכי כבד. שמת ביומן האישי שלך את ימי ההולדת של כל חברי הצוות. בשביל שכשיגיע היום - שכל אחד ירגיש משמעותי וחשוב".
בהצהרה לתקשורת שמסרו מביתם בכרמי צור אמרו הבוקר ההורים: "הלל היה פשוט איש של שלום. הוא כל כך רצה להגיע לאן שהגיע, ושמחנו עבורו כשזה קרה", אמר האם. האב הוסיף: "הלל היה מוכשר מאוד, וגם דעתן. היו לו דעות ברורות על כל דבר, הוא התעניין בחדשות ובפוליטיקה, אהב להתווכח על דברים והכל הוא עשה בנעימות. אף פעם לא צעק, תמיד הקשיב למה שאחרים אומרים. אני חושב שבימים האלה שהרוחות מתלהטות בציבור אנחנו צריכים לקחת את דמותו של הלל איתנו. זו הייתה הצוואה שלו".
עוד אמר אביו של הלל כי "שאלתי אותו בשבת האחרונה, והוא אמר לי 'אבא, זה לא מעניין פה אף אחד'. אבל אמרתי לו 'הלל, כולם מדברים על זה כל הזמן', והוא פשוט הסיט את הנושא ולא רצה לדבר על זה. ראינו כמה שזה צורם לו, וזה גם אולי מסר שצריך לבוא מהלל לציבור: תשאירו את הצבא מחוץ לכל ויכוח. שכל אחד שיתן מה שהוא יכול כמו שהלל נתן את כולו".
בעז ציין כי המשפחה לא עוסקת בחקירת מותו של הלל במהלך האימון. "אנחנו יודעים שיש אנשים שאמונים על החקירה ושהם יודעים לעשות את הפקת המסקנות, זה המקצוע שלהם. אני רק באמת מאוד מקווה שהמטרה שלהם תהיה מכוונת בצורה כזו של הפקת לקחים ותיקון של מה שצריך לתקן, ולא לזרוק על אנשי הקצה, האנשים שנמצאים בשטח ומוסרים את נפשם יום יום", אמר.
ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, שהוא גם שכן של המשפחה, סיפר: "אנחני חיים בית מול בית. בית הגידול של משפחת אופן הוא של גיבורים ללא סימני שאלה. מדובר באירוע נורא של הקרבת קורבן על הגנת המולדת והמזבח הכי גדול שיש". נאמן הוסיף: "הלל התחיל לרוץ הרבה לפני הגיוס, כאן בדרכים של כרמי צור. הייתי נוסע לעבודה ורואה אותו רץ, מכין את עצמו לקראת שירות".
הצהרת הוריו של רב"ט הלל נחמיה אופן
(צילום: אלכס גמבורג)

4 צפייה בגלריה
הוריו של הלל נחמיה אופן
הוריו של הלל נחמיה אופן
שלמה נאמן והוריו של הלל
(צילום: שלו שלום)
הלל, חייל ביחידה המובחרת יהל"ם, התמוטט אתמול לפנות בוקר במהלך אימון זחילה במתקן אדם שליד מודיעין, לפי החשד הראשוני כתוצאה מהתייבשות או ממכת חום. הלל בן ה-20 הועלה מדרגת טוראי לדרגת רב-טוראי לאחר מותו.
המקרה אירע בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר, כאשר הלל סטה מנתיב הזחילה ואותר שרוע על האדמה במצב קשה. הוא טופל על ידי גורמי רפואה בשטח ומותו נקבע לאחר מאמצי החייאה. המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, ובסיום החקירה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.
מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי הלל, שנמצא בשלב האימון המתקדם במסלול ההכשרה ליחידה המובחרת יהל"ם, השתתף באימון זחילה שאושר על ידי קצין בדרגת סגן אלוף מחיל ההנדסה. התרגיל החל סמוך לחצות לאחר בדיקות פרטניות של מזג האוויר באזור, ולאחר שעומסי החום אסרו על אימונים בארבעת הימים האחרונים, בהם החיילים ביחידה עסקו בעיקר בהכנות ובמנוחה.
בימים האחרונים הופץ בצה"ל מסמך מפורט שמפרט על מגבלות האימונים והפעילות בשל מזג האוויר הקיצוני. בעקבות האירוע הנחה מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, על עוצר אימונים שיימשך עד יום רביעי בשעה 05:00. למעשה, עד ליום ראשון ב-22:00 נאסר כליל להתאמן והאימונים אושרו רק לשעות הלילה, ובכפוף לבדיקות עומסי החום.
פורסם לראשונה: 12:51, 15.08.23