בצל המלחמה הנמשכת באוקראינה, רוסיה חסמה לגלישה 13 אתרים נוספים לגולשים במדינה. לראשונה נחסמו גם כלי תקשורת מישראל, בהם אתר "וסטי" בשפה הרוסית ואתר ערוץ 9.
רגולטור התקשורת רוסקמנדזור חסם את האתרים כחלק מהידוק השליטה במידע שמתפרסם על המלחמה, שאף אסור לכנותה כך אלא רק "מבצע צבאי". הרגולטור נימק זאת ב"החלטת פרקליטות המדינה" הרוסית. מלבד האתרים מישראל נחסמו הגרסה הרוסית של אתר התחקירים Bellingcat וכלי תקשורת מקומיים נוספים.
2 צפייה בגלריה
אתר וסטי
אתר וסטי
סמליל וסטי
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל. "פגיעה לא הגיונית"
(צילום: AP)
שר התקשורת יועז הנדל שוחח עם מנכ"ל ערוץ 9 ועורכת אתר וסטי, יבגניה למיחוב. התברר שרוסיה החליטה לחסום אותם כבר עם פרוץ המלחמה, ועכשיו החסימה נכנסה לתוקף. הנדל אמר כי זה צעד "אגרסיבי חסר היגיון". לדבריו "חסימת ערוצים מצד רוסיה היא לא פגיעה כלכלית, אלא פגיעה בוטה ולא מקובלת בחופש של כלי תקשורת ישראלים".
הצנזורה הרוסית ניתנת לרוב למעקף באמצעות VPN (רשתות פרטיות וירטואליות). שימוש ב-VPN מאפשר גלישה פרטית יותר, על-ידי טשטוש מיקום המשתמש וזהותו, ובכך מאפשר גישה לאתרים ושירותים שחסומים במדינה שלו. לאחרונה נרשמה ברוסיה עלייה חדה באפשרות זו.
מי שנמצא ברוסיה יכול לעקוב אחר וסטי, האתר המוביל ברוסית בישראל, גם בטלגרם, או אם באמצעות מעקף החסימה גם בפייסבוק.
וסטי ואתר ערוץ 9 מצטרפים למגוון רחב של אתרי חדשות ורשתות חברתיות נוספות, בהן פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, שהוגבלו או נחסמו לחלוטין לגלישה ברחבי רוסיה בשבועות האחרונים בעקבות הפלישה לאוקראינה.
לצד ההגבלות והחסימות של רגולטור התקשורת ברוסיה נעצר בשבוע שעבר מארק ברנשטיין, שנחשב לאחד מ-50 עורכי התוכן הבכירים ביותר של אתר ויקיפדיה בשפה הרוסית. ברנשטיין נעצר על ידי המנהלת הראשית למאבק בפשע מאורגן ובשחיתות בבלארוס (GUBOPiK), בטענה שערך את מאמר הוויקיפדיה של פלישה רוסיה לאוקראינה בשפה הרוסית והפיץ בתחומו מידע כוזב.