נכון לעכשיו, אין שום צל של ספק שרעידת האדמה שחוללה פרישתו של ג'ו ביידן מהמרוץ תשפיע על הביקור של נתניהו בארה"ב.
לקריאת המכתב המלא של ביידן - לחצו כאן
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הדיווחים בארה"ב על פרישת ביידן

לכאורה זה הופך את הנסיעה של נתניהו לשולית ומיותרת, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יעניין אף אחד בוושינגטון והקשב לנאום שלו בקונגרס יירד דרמטית. טוב יעשה אם יבטל את הביקור - אך סביר להניח שלא יעשה זאת. הסיבה: הנאום שלו בקונגרס ממילא מיועד לבייס בישראל ולא לקהל האמריקני, ומהבחינה הזאת נתניהו צריך את הסטנדינג אוביישן של המחוקקים שיעמדו לכבודו – כדי לשקם את האמון שלו בפני הישראלים.
הנאום של נתניהו בקונגרס ממילא מיועד לבייס בישראל ולא לקהל האמריקני, ומהבחינה הזאת נתניהו צריך את הסטנדינג אוביישן של המחוקקים שיעמדו לכבודו – כדי לשקם את האמון שלו בפני הישראלים
בינתיים הפגישה של נתניהו עם ביידן נשארת כמתוכנן ביום שלישי. ביידן ירצה להראות עסקים כרגיל, אבל לא בטוח איזה ביידן נתניהו יפגוש. הכול נגזר מהתשובה לשאלה מהו מצבו האמיתי של ביידן מבחינה רפואית - הוא לא פרש סתם.

האם ביידן יעשה הכול להביא לשחרור החטופים גם במחיר של עימות עם נתניהו?

מצבו האמיתי של ביידן ישליך גם על ההתנהגות שלו. האם ירצה להשאיר מורשת במזרח התיכון כנשיא הציוני האחרון? האם יעשה הכול להביא לשחרור החטופים גם במחיר של עימות עם נתניהו? האם יצא מגדרו להביא את עסקת הנורמליזציה עם סעודיה? האם יסחוט מנתניהו אמירה כלשהיא בזכות פתרון שתי המדינות? כל השאלות האלו נשארות פתוחות.
ייתכן שנראה ביידן משוחרר מלחצים ומאילוצים פוליטיים, ונחוש להותיר מורשת בלי לחשוב איך הצעדים שלו ישפיעו על הקמפיין לנשיאות. במצב כזה הוא עשוי גם לסגור חשבון עם נתניהו – בדומה להחלטה הדרמטית של אובמה בשלהי כהונתו לא להטיל וטו על ההחלטה של מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות. במצב כזה ביידן עשוי להגביר את הלחץ על נתניהו להתגמש במו"מ ולנסות לכפות עליו עסקת חטופים. ביידן גם יכול לנצל את הזמן שנותר עד קץ כהונתו כדי להגביר את הסנקציות נגד המתנחלים וההתנחלויות ולתת אור ירוק לממשל שלו להטיל סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' – ולא למנוע את הוצאת צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט בבית הדין הפלילי הבינלאומי.
נתניהו בבעיה כעת. הוא מנסה להיפגש עם טראמפ, אבל לא ברור מי יהיה המועמד הדמוקרטי לנשיאות שירוץ מול טראמפ. נתניהו יצטרך לחכות עד אחרי הוועידה הדמוקרטית באוגוסט - וזה עוד אלמנט שמייתר את הנסיעה שלו. כיצד תיראה פגישה שלו עם טראמפ כשלא ידוע מיהו המועמד הדמוקרטי לנשיאות? זה עלול להיראות כהתערבות פנימית של נתניהו בבחירות, וכניסיון לסייע למועמד הרפובליקני.
נתניהו לא צריך להיות מאושר מהפרישה של ביידן. טראמפ יהיה אגרסיבי יותר מביידן כלפיו. טראמפ אוהב ווינרים, ונתניהו נתפס כלוזר. האמירות של טראמפ מהחודשים האחרונים, שכדאי לסיים את המלחמה לפני שהוא חוזר לבית הלבן, לא נוחות לנתניהו, והוא מזיע כדי לקבל פגישה עם טראמפ - אך לא בטוח שפגישה כזו תתקיים.