הדיון הראשון במשפטו של אפיק טויבי
(צילום: אלעד גרשגורן)

משפטו של שוטר מג"ב אפיק טויבי, שמואשם ברצח חברו לפלוגה נעים מאדי ב-18 בפברואר השנה, נפתח הבוקר (יום רביעי) בבית המשפט המחוזי בחיפה עם עדותו של מי שכונה "תומר" - המדובב שהוכנס לתאו של טויבי אחרי מעצרו והקליט אותו מודה בירי בחברו לפלוגה. המדובב, שוטר סמוי שישב במשפט מאחורי פרגוד מבלי שאיש יוכל לראותו, סיפר כי טויבי אמר בעת ששהו בתא המעצר: "שיחקנו, ואתה יודע כל היום אנחנו במשחקים.. ופתאום טאק, עף כדור, ישר לראש שלו". השיחה בין המדובב לטויבי פורסמה לראשונה ב-ynet בחודש מאי האחרון.
3 צפייה בגלריה
אפיק טויבי בבית המשפט
אפיק טויבי בבית המשפט
הוריו ניסו באלימות למנוע את צילומו. אפיק טויבי בבית המשפט. משמאל: נעים מאדי
(צילום: אלעד גרשגורן)
3 צפייה בגלריה
שיחה בין מדובב המשטרה לשוטר מג"ב אפיק טויבי, שחשוד שירה למוות בחברו ליחידה נעים מאדי
שיחה בין מדובב המשטרה לשוטר מג"ב אפיק טויבי, שחשוד שירה למוות בחברו ליחידה נעים מאדי
השיחה בין המדובב לטויבי, שנחשפה ב-ynet
התקרית אירעה במתחם תחנת המשטרה בעכו, בזמן שטויבי - שמואשם בעבירת רצח באדישות - שיחק עם נשקו האישי כפי שנהג לעשות פעמים רבות לכאורה. אז, כשבאקדחו מחסנית מלאה בכדורים, ירה במאדי מטווח אפס. עוד עולה מכתב האישום כי הוא ניסה לטשטש ראיות ולביים התאבדות של מאדי.
כשבאולם נוכחים גם הוריו של השוטר המנוח אחלאם וזוהדי וגם הוריו של טויבי, סיפר המדובב לתובע מח"ש עו"ד רונן יצחק: "כשנכנסתי לתא נדהמתי מהאקטיביות של טויבי. הוא ניהל את כל השיחה בביטחון רב, ובהרבה מאוד שלבים שאל אותי מה אני מייעץ לו. מבחינת דיבוב זה היה דיבוב פאסיבי לגמרי, הוא היה עם ביטחון מלא. אמר לי 'יש לי חברים עבריינים, אין לי פחד'".
לדבריו, "בהתחלה הנאשם סיפר גם לי שבעת הירי הוא בכלל היה בשירותים, ואז הגיע לגרסה שהוא אחראי לירי. בהתחלה הוא לא בטח בי כנראה וסיפר את הגרסה שאמר לחוקרים. אמרתי לו שהכול בסדר. ולאט לאט, עם השאלות שלי ושסיפרתי לו על המשפחה שלי, הוא התחיל להאמין בי ובטח בי. אמר לי 'שב', ואז סיפר לי מה קרה".
ההורים של מאדי וטויבי באולפן ynet, יולי
(צילום: עידו ארז, שחר גולדשטיין)

המדובב הציג באמצעות ידיו כיצד טויבי הראה לו איך השמיכה הייתה על המנוח בזמן ששכב במיטה, והסביר: "הוא הראה לי את המרחק בין המיטות בחדר ודי נתן לי את תיאור החדר ואיך נראו הדברים שם". המדובב הדגיש: "את כל מה שהוא אמר הוא אמר מרצונו החופשי ובלי שהופעל עליו לחץ. לא הכנסתי לו מילים לפה ולא שללתי ממנו את זכות השתיקה. לא אמרתי לו שאם לא ידבר הוא יסתבך".
"כשאני מקבל תיק, האינטרס שלי זה להגיע לחקר האמת", הסביר המדובב על הדרך שבה הוציא את ההודאה מטויבי. "לא חוצים קווים אדומים כי בסופו של דבר זה או החופש של הבן אדם או הכלא של הבן אדם".
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י
עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י
כופרים בכתב האישום. עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י
(צילום: ליאור אל-חי)
בחקירה הנגדית שאלה עו''ד תמי אולמן את המדובב אם הציג עצמו בפני טויבי כאדם דתי. "לא זוכר מה לבשתי בדיוק", אמר. "לדעתי הייתה לי כיפה על הראש, אבל לא הצגתי את עצמי כאדם דתי". הוא סיפר כי ישב עם טויבי שעתיים בתא המעצר בעת הדיבוב. הסנגורית עו''ד אולמן הקשתה עליו ושאלה אותו אם נחשף לחומר הראיות לפני שנכנס לפעולת הדיבוב, והוא השיב כי "אני לא זוכר שראיתי את החומר או אם ראיתי כתבה בנושא".
בהמשך צפויה להישמע עדותם של עדים נוספים ששירתו עם טויבי ומאדי. לאותם עדים סיפר טויבי מיד אחרי האירוע שמאדי התאבד.
באמצעות עורכי הדין תמי אולמן ושאדי סרוג'י, כופר טויבי במיוחס לו בכתב האישום. משפחת מאדי ובכירים בעדה הדרוזית, נזכיר, נאבקו מול פרקליטות מח"ש בדרישה להחמיר את סעיף האישום - שהיה תחילה המתה בקלות דעת - לרצח באדישות. אחרי שפרקליט המדינה עמית איסמן שמע את טענות שני הצדדים, וגם לאור המלצת בג"ץ לבחון מחדש את סעיף האישום, התקבלה החלטה להחמיר את סעיף העבירה - ולכן מח"ש שינו את כתב האישום באופן חריג.
לאור שינוי הסעיף, אם יורשע טויבי הוא עלול לעמוד בפני עונש מאסר חמור. בזמן שהעונש המירבי על המתה בקלות דעת הוא 12 שנות מאסר, על רצח באדישות ניתן לגזור מאסר עולם.
לפני תחילת הדיון, בעת שטויבי הוכנס לאולם, ניסו הוריו למנוע מהצלמים לצלמו. אמו של טויבי אף דחפה לאחור את צלם "ידיעות אחרונות" ו-ynet, אלעד גרשגורן, כדי למנוע ממנו לצלם.