האכזריות של חמאס, מול האנושיות של ישראל: בזמן שראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה עדיין בוחן את ההצעה לעסקת חטופים שגובשה בפסגת פריז, בחדשות 13 דווח הערב (שני) כי בני משפחתו מקבלים טיפול רפואי מציל חיים בבית החולים סורוקה בבאר שבע.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה. כמה מאחיותיו אזרחיות ישראליות שגרות בתל שבע
(צילום: Turkish Presidential Press Office/Handout via REUTERS ,Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP)
כמה מאחיותיו של הנייה הן אזרחיות ישראל ומתגוררות בתל שבע שבנגב, לאחר שהתחתנו לפני שנים רבות עם בדואים. אחת מאחייניותיו של הנייה ילדה תינוק במהלך הימים האחרונים בסורוקה, שנולד כפג ומאושפז מאז בפגייה בטיפול נמרץ. הצוות הרפואי בבית החולים פועל כדי להציל את חייו בימים אלה.
עבור חברי הצוות הרפואי מדובר בסיטואציה לא פשוטה בכלל בעקבות הקרבה המשפחתית להנייה, וההבנה שמנהיג ארגון הטרור שאחראי לטבח ומחזיק בחטופים הוא בן משפחתו של אותו תינוק, אך מצד שני הם מבינים שמחובתם לטפל בו שכן מדובר בסופו של דבר באזרח ישראלי. לכן, למרות הקשיים, אנשי הצוות מבצעים את הטיפול ללא דופי.
גם קרובי משפחה של הנייה שלא חיים בישראל או מחזיקים באזרחות ישראלית קיבלו בעבר טיפול רפואי דחוף בבתי חולים ישראליים. באוקטובר 2014, מעט אחרי סיום מבצע צוק איתן, אחת מבנותיו של הנייה, בשנות ה-20 לחייה, קיבלה טיפול חירום רפואי בבית החולים איכילוב בתל אביב, לאחר שסבלה מסיבוכים של טיפולים שגרתיים. היא הועברה לישראל דרך מעבר ארז, ולאחר הטיפול שוחררה בחזרה לרצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
אמאל הנייה נכדתו של מנהיג חמאס בעזה איסמעיל הנייה
אמאל הנייה נכדתו של מנהיג חמאס בעזה איסמעיל הנייה
הנייה לצד נכדתו ב-2013, לפני שהועברה לטיפול בישראל. היא לא שרדה
בנובמבר 2013 אושפזה אמאל, נכדתו של הנייה, במצב אנוש בישראל. היא פונתה מרצועת עזה לבית החולים שניידר בפתח תקווה דרך מעבר ארז בשל מחלה קשה בדרכי העיכול שממנה היא סבלה. המעבר שלה אושר בישראל בשל צרכים הומניטריים, אך כשהבינו הרופאים כי מצבה קריטי היא הוחזרה לרצועה. זמן קצר לאחר מכן היא נפטרה.
עבד א-סלאם הנייה, אביה של אמאל ובנו של הנייה, לא הסתיר אז מהציבור בעזה את דבר הטיפול הרפואי בישראל, לאחר שהרופאים ברצועת עזה נואשו מלהצילה. הנייה הבן כתב בדף הפייסבוק שלו כי אמאל עוברת לתוך שטחי הקו הירוק והוסיף: "אני מבקש מאלוהים שייתן לה בריאות". לפני העברתה לישראל ביקר אותה איסמעיל הנייה, ותמונה שלו עומד לצד מיטתה פורסמה בתקשורת.
ב-2012 נכנסה לישראל אחותו של הנייה, סוהילה עבד אל-סלאם, יחד עם בעלה החולה, שזכה לטיפול רפואי דחוף בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. במרץ אותה שנה הוא לקה באירוע לבבי חמור, שלא היה ניתן לטפל בו בבתי החולים בעזה. בני הזוג הגישו בקשת מעבר לישראל לצורך קבלת טיפול רפואי דחוף והבעל פונה באמבולנס פלסטיני למעבר ארז, שם הועבר לניידת מד"א ישראלית בשיטת "גב אל גב" - הצמדת כלי הרכב אחד לשני.
הוא הובל לבית החולים יחד עם אשתו, שליוותה אותו לאורך כל התהליך. בני הזוג שהו בבית החולים במשך כשבוע, במהלכו אושפז גיסו של הנייה וטופל לייצוב מצבו. בסיומו של האשפוז שבו בני הזוג לרצועת עזה.