שר הביטחון יואב גלנט קרא הערב (יום שני) במסיבת עיתונאים בקריה לאפשר הכנסת פועלים פלסטינים לתחומי הקו הירוק, אחרי שהלילה פוזר הקבינט המדיני-ביטחוני ללא הצבעה. "חייבים לאפשר יציאת פועלים לעבודה בישראל", אמר. "זה אינטרס ביטחוני-ישראלי".
גלנט קורא להכניס פועלים מיו"ש לישראל, ומתייחס גם לכסף הקטארי לעזה
(צילום: לע"מ )

"הייתי בצהריים בפיקוד המרכז יחד עם אנשי השב"כ ומפקד איו"ש, ראיתי את הדברים מקרוב", צין גלנט. "נהרגו בשנה האחרונה מאות מחבלים (ביו"ש), מחציתם מאז 7 באוקטובר. זו השנה העצימה ביותר לניסיונות טרור מאז האינתיפאדה. המראות מעזה מרתיעים מצד אחד ומצד שני מעוררים הזדהות אצל אחרים, ואין לנו עניין להפוך את מה שקורה ביו"ש למשהו שמניע אלפים. לכן אני מציע שנתייחס ל-99% מהתושבים שם בצורה נכונה".
לדבריו, "כלכלה ורווחה טובים בקרב אנשי יו"ש זה אינטרס ישראלי, ראוי לתת להם לצאת לעבוד ולהוריד את הלחץ", הוסיף. "זה לא פשוט כי צריך לבנות את האמון, אבל באופן הדרגתי אפשר לאפשר עבודה שלהם למען כולנו".
דברי גלנט מגיעים כאמור אחרי שבמהלך הלילה האחרון דן הקבינט המדיני-ביטחוני במשך שעות ארוכות בסוגיית הכנסת הפועלים, ולמרות שמערכת הביטחון שהמליצה לאפשר זאת וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו תמך בכך - רוב השרים התנגדו. בסופו של דבר לא נערכה הצבעה - כשהמשמעות בפועל היא שלעת עתה אלפי הפועלים לא יוכלו להיכנס לעבודה בישראל, למעט במקרים חריגים.
5 צפייה בגלריה
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
גלנט. "הכנסת הפועלים - אינטרס ישראלי"
(צילום: פלאש 90 )
5 צפייה בגלריה
פלסטינים במעבר ארז
פלסטינים במעבר ארז
פועלים פלסטינים, ארכיון
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
לפי מערכת הביטחון, קיימים שיקולים ביטחוניים לאשר כניסה מבוקרת של פועלים. המצב הכלכלי ביהודה ושומרון קשה, ורבים מהתושבים לא מתפרנסים ונותרים בבתיהם. לצד החשש מהסלמה ביו"ש, יש גם מחסור חמור בידיים עובדות: לפי המתווה שהציגו במל"ל דרושים בדחיפות 28 אלף עובדים, מהם 9,500 בענף החקלאות. המשטרה הייתה הגוף הביטחוני היחיד שהתנגד לכך, והיא הזהירה שברמת ההסתה הנוכחית בשטחים הכנסת עובדים פלסטינים עלולה לגרום לפיגועים או להביא מידע שישמש לפיגועים.

העימות בין גלנט להנגבי, והמתנגד המפתיע

בין השרים שהתנגדו להכנסת הפועלים, באופן מפתיע אולי, נמנה השר בני גנץ. עם זאת הוא לא התבטא רבות בדיון הלילי, וראשי המתנגדים שדיברו נגד ההצעה היו השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. גם יריב לוין, ישראל כ"ץ ומירי רגב התנגדו. לצד גלנט ונתניהו, מי שתמכו בהצעת מערכת הביטחון היו השרים אבי דיכטר ודודי אמסלם.
מערכת הביטחון הציעה להחמיר את קריטריון הכניסה, באופן שבו רק פלסטינים נשואים ובני 35 ומעלה יורשו להיכנס. "ביו"ש יש סיר לחץ. צריך לדעת שהכנסת הפועלים זה 37% מהכלכלה שלהם", הזהיר בדיון גורם ביטחוני. השר אמסלם אמר על כך: "אני מציע שנקבל את המלצת מערכת הביטחון. הם בסך הכול רוצים להתפרנס. אלה בני ה-35 שיבואו לכאן לעבוד".
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
הנגבי. עימות פרץ בינו לבין גלנט, שתהה אם ההימנעות מההצבעה בישיבה נעשית אולי מטעמים פוליטיים
(צילום: מוטי קמחי )
במה שאולי מהווה ביקורת מרומזת מצד גלנט על נתניהו, שר הביטחון תהה האם השיקולים שלא לקיים הצבעה בישיבת הקבינט הם עניינים או פוליטיים. בדיון פרץ גם עימות חריף בין גלנט לראש המל"ל צחי הנגבי - מקורבו של נתניהו. גלנט התעצבן ושאל את הנגבי: "למה לא הבאת הצעה קונקרטית לתמיכה בהגדלת הפועלים או לא תמיכה? מה אתם מציעים? אתם המתכללים. למה אין פה הצעה קונקרטית?". הנגבי השיב לו כי "מתווה קונקרטי" הובא קודם לכן לקבינט החברתי-כלכלי, בדיון המקדים לזה שנערך בקבינט המדיני-ביטחוני - ושבו דחו השרים את ההצעה. "אני לא מרגיש צורך להביא אותו דבר אחרי שהתנגדו שם. אני מביא את זה לדיון ולא להכרעה", הוסיף הנגבי.
בדיון היה גם עימות בין הנגבי לשר האוצר סמוטריץ', שהתנגד לכך שראש המל"ל יעניק סקירה על המציאות הכלכלית של הפלסטינים ביו"ש. "זה לא מקובל עליי", אמר שר האוצר כאשר הנגבי החל להעניק את הסקירה שלו. "את המציאות הכלכלית בישראל משרד האוצר הוא זה שצריך להציג. מל"ל זה גוף ביטחוני והשאלה הכלכלית בישראל קשורה לאוצר, או לשר החקלאות, או השיכון, או הכלכלה".
5 צפייה בגלריה
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
לא דיבר הרבה, אבל גם התנגד. גנץ
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
סמוטריץ' ובן גביר. טענו שאפשר "להסתדר כלכלית" בלי הפועלים הפלסטינים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הנגבי התעקש, ובהמשך הציג סמוטריץ' סקירה משלו - תוך שהוא טוען: "שר השיכון אומר שאנחנו יכולים להתמודד בלי כניסתם, וגם שר הכלכלה. אני לא אומר שזה פשוט אבל אפשר להסתדר בלעדיהם". בן גביר הצטרף לדברי סמוטריץ', טען שהסקירה שלו מראה ש"אפשר להסתדר כלכלית בלי הפועלים", וחזר על האזהרה שלו מפני ההסתה בתקשורת הפלסטינית שאליה נחשפים אותם פועלים: "אני לא אומר שכולם באים לרצוח, אבל כולם חשופים להסתה".
במהלך הדיון הלילי, יצוין, דרש בן גביר תשובות על הדיווח שהתפרסם אמש ולפיו אחד המחבלים ששוחררו במסגרת העסקה מול חמאס נעצר בחשד ליידוי אבנים, אבל שוחרר כיוון שבמסגרת העסקה נכלל גם סעיף חסינות שעליו התעקש חמאס, כשבניגוד לעסקת שליט הפעם לא ניתן לחדש את העונש המקורי של המחבלים אם הם חוזרים לסורם. בן גביר שאל: "זה נכון? אנחנו נותנים חסינות לטרוריסטים?", ונציג מערכת הביטחון השיב: "הוא שוחרר מחוסר ראיות. אבל כן, בשונה מבעסקת שליט, כאן מחבלים ששוחררו וחזרו לעסוק בטרור לא ייכלאו כדי לרצות את המשך מאסרם המקורי". בן גביר העיר: "זה נראה לי מטורף שאין סעיף כזה כמו בשליט. נשמע לכם הגיוני?".

גלנט: "גם מחבלים מהטבח ב-7 באוקטובר נכנעים, הם מספרים דברים מעניינים"

במסיבת העיתונאים התייחס גלנט גם לשאלת ynet על הסוגיה הקטארית, אחרי שבדוחא אמרו שאין כוונה להפסיק להזרים את העברת הכספים לרצועת עזה, ואמר כי "אני חושב שהדילמה שלהם לא תהיה קיימת - כי חמאס יחדל להיות הגוף השלטוני ברצועת עזה. באשר למי יממן את הכוח האזרחי החדש שידאג לרווחת התושבים, אנחנו נהיה פתוחים לדון בחלופות - התנאי שלא יפעלו כנגד ישראל. זה לא יהיה חמאס, ובוודאי שלא ישראל. אנחנו נשמור את חופש הפעולה לפעול נגד כל איום".
בפתח דבריו טען גלנט כי "חמאס לקראת נקודת שבירה בצפון עזה, ואנחנו נמשיך את הפעולות גם במקומות אחרים". לדבריו, "דינם של הגדודים האחרים, אלו שנלחמים נגדנו ואלו שעוד לא הגענו אליהם, הוא אותו דין - אנחנו נפרק אותם. אני קורא מכאן לכל אותם גדודים ולמפקדים שלהם - תיכנעו".
עוד מהצהרת גלנט: "יש סימני שבירה בצפון הרצועה"
(צילום: לע"מ )

גלנט הוסיף: "אני שומע על שיח גובר בעיסוק שראשי החמאס מייעדים לעצמם, הם דנים בעתידם. אני רוצה לומר להם - דינו של ראש הארגון יחיא סינוואר וכל מפקד בכיר אחר הוא אותו דין - להיכנע או למות. אין אפשרות אחרת. מי שייכנע נטפל בו בדרך מסוימת, וכל היתר דינם נחרץ והם יילכו למותם. מי שמעדיף את הכניעה, אנחנו נחוס על חייו, וכל היתר ימצאו את מותם בקרב".
שר הביטחון הוסיף כי צה"ל מכתר ברצועת עזה את המעוזים האחרונים של חמאס בג'באליה ובשג'אעיה. "הגרעינים הקשים שהוכנו במשך שנים להילחם בנו, נמצאים על סף פירוק. כמות הנכנעים שיוצאת מהמקומות האלו מלמדת על מה שקורה. כאשר הנכנעים יוצאים החוצה מהבונקרים, הם אומרים לנו 'חסר לנו נשק, אין לנו אוכל'", הוא אמר.
גלנט הדגיש כי בין הנכנעים יש גם מחבלים שהשתתפו ב-7 באוקטובר: "אותם אלו שיצאו למסעות רצח, שאנסו נשים, נמצאים עכשיו במצב שיש להם רק אפשרות אחת - למות או להיכנע. וכאשר הם בוחרים בכניעה, הם מרימים את ידיהם, שמים את הנשק בצד - ומספרים לנו דברים מעניינים".
שר הביטחון ציין גם כי המחבלים שנכנעים מביעים כעס על מפקדיהם בחמאס, על רקע העדויות על זעם גובר בקרב תושבים עזתים על ארגון הטרור - והתיעוד שפרסם אתמול שב"כ מחקירת שר לשעבר בממשלת חמאס, שתקף בחריפות את "חבורת המשוגעים" שמנהיג לדבריו סינוואר. לדברי גלנט, אותם מחבלים שנכנעו אמרו בין היתר כי מפקדיהם "בגדו" בהם. "הם נמצאים עמוק מתחת לאדמה מסתררים, ואותנו שלחו למותינו", תיאר גלנט את דבריהם.