ערוץ הטלוויזיה הסעודי אל-חדת' דיווח בצהריים (יום א') כי הפיצוץ שאירע אמש במתקן צבאי בעיר איספהאן שבמרכז איראן נגרם כתוצאה מתקיפה שביצעו חילות האוויר של ארה"ב ושל מדינה נוספת, ששמה לא צוין. לפי הדיווח מתקפת המל"טים כוונה נגד מחסן של טילים בליסטיים איראניים. הלילה טענה איראן כי התקיפה סוכלה וכי במהלכה הופלו שניים משלושת המל"טים התוקפים. לטענתה המל"ט שהצליח לחדור למתקן גרם נזק קל בלבד, ולא היו נפגעים.
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן

3 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
עד ראייה נשמע אומר: "ראיתי מל"ט בשמיים". רגע הפיצוץ
לפי משרד ההגנה האיראני, התקיפה באיספהאן אירעה אמש ב-23:30 לפי השעון המקומי, ונזק קל נגרם בה לגג של מבנה במקום. טהרן טוענת כי ההתקפה לא שיבשה את הפעילות במתחם, וגורם רשמי איראני אמר לתקשורת הממלכתית במדינה כי הפיצוץ היה במרכז לייצור תחמושת של משרד ההגנה. שר החוץ של איראן, אמיר עבד אל-להיאן, אמר בצהריים: "מה שקרה אתמול באיספהאן הוא חלק מניסיונותיהם של אויבי איראן לערער את ביטחון המדינה, וכוחות ההגנה האיראניים עצרו את הניסיון הזה".
ב"ניו יורק טיימס" דווח הלילה כי כלי הטיס שתקפו את המתקן הם מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר – רחפנים בעלי ארבעה מדחפים. בעבר יוחסו לישראל תקיפות של מתקנים איראניים באמצעות מל"טים אלה, למשל ההתקפה על מפעל הצנטריפוגות המרכזי בכראג' ביוני 2021 וההתקפה על המתקן הביטחוני בפרצ'ין במאי האחרון.
3 צפייה בגלריה
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן
המתקן הצבאי באיספהאן, אתמול בערב. "לפחות שלושה או ארבעה פיצוצים"
ברשתות החברתיות פורסם אמש סרטון המתעד את רגע הפיצוץ באיספהאן, ואחד מעדי הראייה נשמע בו טוען כי רגעים לפני הפיצוץ הבחין במל"ט מעל המתקן הצבאי. תושבים באיספהאן סיפרו לאתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, כי הם שמעו "לפחות שלושה או ארבעה פיצוצים".
בכמה כלי תקשורת וברשתות החברתיות באיראן דווח במהלך הלילה כי פיצוצים אירעו במתקנים נוספים ברחבי איראן, בין השאר בכראג' ובהמדאן, אך לדיווחים אלה טרם ניתן אישור, ויש ספק רב לגבי נכונותם. עם זאת, סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית למחצה "פארס" דיווחה על שריפה גדולה שפרצה בבית זיקוק באזור תעשייה ליד תבריז שבצפון-מערב איראן, והסיבה לשריפה הזו אינה ברורה.
הדיווחים על המתקפה והפיצוצים אמש באים בימים של מתיחות גדולה באיראן ובמזרח התיכון. איראן עצמה עדיין מתמודדת עם שרידים של "מחאת החיג'אב" שבה נהרגו מאות מתנגדי משטר ואלפים נפצעו ונעצרו, והיא סופגת מהעולם סנקציות וביקורת חריפה בשל כלי הנשק שהיא מזרימה לארגוני טרור באזור, המל"טים שהיא מספקת לרוסיה לצורך מלחמתה באוקראינה – והדהירה חסרת המעצורים שלה לנשק גרעיני.
תיעוד מהירי לעבר שגרירות אזרבייג'ן באיראן
(מתוך הרשתות)

3 צפייה בגלריה
ירי לעבר שגרירות אזרבייג'ן ב איראן טהרן הרוג פצועים
ירי לעבר שגרירות אזרבייג'ן ב איראן טהרן הרוג פצועים
ליד השגרירות האזרית, אחרי פיגוע הירי
(צילום: AP)
אם לא די בכך, אתמול פקדה את צפון-מערב איראן רעידת אדמה בעוצמה 5.9 שבה נהרגו שלושה בני אדם ויותר מ-800 נפצעו. ביום שישי הסתער גבר חמוש על שגרירות אזרבייג'ן בטהרן, ירה למוות במאבטח ופצע עוד שלושה בני אדם, במעשה שאזרבייג'ן הגדירה "טרור". בדיעבד התברר כי האיש ביצע את המעשה על רקע סכסוך משפחתי – הקשור לאשתו האזרית שעזבה את איראן לאזרבייג'ן.
כך או כך, האירוע התרחש כשברקע מתיחות בין באקו לטהרן, והיום הודיעה אזרבייג'ן כי היא מפנה את השגרירות שלה באיראן. בין איראן לאזרבייג'ן, מדינה שיעית ברובה אך אדוקה פחות, יש משקעים, בין השאר בשל היחסים החמים בין אזרבייג'ן לישראל ובשל סוגיית היחס למיעוט האזרי החי באיראן.