משפחות חטופים, שורדות שבי ומפונים מקיימים הערב (חמישי) שורה של מחאות ברחבי הארץ בקריאה לעסקה. שורדות השבי דניאל אלוני, עדינה משה, רז בן עמי ובתו של החטוף קית' סיגל, שיר, נשאו הצהרה מכיכר החטופים, וקראו לנתניהו לחתום על עסקה עוד בטרם המראתו לוושינגטון בשבוע הבא. ברקע: הזעם על אמירתו בישיבת הקבינט כי "החטופים סובלים, אבל לא מתים", שנחשפה ב-ynet.
חטופות ששוחררו: "נתניהו, כל יום בשבי הוא מוות בתשלומים"
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
שורדות השבי בהצהרה לתקשורת מלחמת חרבות ברזל
שורדות השבי בהצהרה לתקשורת מלחמת חרבות ברזל
הצהרת החטופות ששוחררו. "כל יום הם מתים שם עוד קצת"
(צילום: שאול גולן)
דניאל אלוני, ששוחררה משבי חמאס עם בתה אמיליה לאחר 49 ימים, אמרה: "שלום ראש הממשלה, אני רוצה להציג בפניך את אחד החטופים - זה דוד קוניו גיסי, בעלה של שרון אחותי ואב לשתי בנות 4. אם לא ביקרת בשבי, ולא ביקרת בשבי, אל תקל במידת הסבל שלהם. כאחת שחזרה משם אני יכולה להגיד לך שכל יום בשבי הוא מוות, כל יום הם מתים שם עוד קצת. מוות בתשלומים".
היא הוסיפה: "לבנות בשבי אין זמן, ראש המוסד דדי ברנע אמר את זה. אני אומרת - לאף אחד אין זמן. ייתכן ששכחת, ראש הממשלה, מכל החטופים שנרצחו? אחיי מופקרים, סובלים ונרצחים. מה שאנחנו חווינו ב-49 ימים הם ממשיכים לחוות קרוב לפי שישה. הם הופקרו שם, מתים לאיטם בגוף ובנפש. אף אחד לא אמור לחוות את זה, אלה לא חיים. זה הגיהינום בהתגלמותו. אני חזרתי מהגיהינום הזה, הגוף פה, אבל הנפש עדיין שם".
אלוני קראה לנתניהו לחתום על העסקה לפני המראתו לוושינגטון. "אנחנו שומעים שהעסקה סגורה וצריך רק את אישור ראש הממשלה, המפתחות בידיים שלך. זה לא הזמן לנסיעת ראווה, זה הזמן לסגור עסקה ולהחזיר את החטופים הביתה. תיסע איתם לוושינגטון, אלה יהיו תמונות הניצחון שלך", אמרה.
עדינה משה בת ה-72, ששוחררה גם היא אחרי 49 ימים בשבי, אמרה בדמעות: "ב-4 ביוני כשנודע שחבריי מתים, הרגשתי כי אני מתה. חשתי עצב עמוק, אשמה וכעס רב. היה אפשר להצילם. אותם ואת החטופים הרבים שנחטפו חיים וכיום מתים. אני קוראת לך רה"מ, אל תטוס לפני שאתה חותם על העסקה. נתניהו, תחזיר אותם, בשביל מעט החיים שנותרו לי".
רז בן עמי, ששוחררה מהשבי אחרי 54 ימים ושבעלה אוהד מוחזק שם כבר 268 ימים, אמרה: "לא האמנתי שעדיין אצטרך לעמוד על במה ולשכנע את מי שאמורים להיות המנהיגים שלי שאוהד האהוב שלי יחזור אליי. אני לא יכולה לדמיין עוד שאני מחזיקה לו את היד, שהוא ישן לידי - כשהוא לא. הייתי שם, חוויתי על בשרי את הגיהינום הנורא. אין לי את הכוחות לעמוד על הרגליים".
2 צפייה בגלריה
עדינה בן משה (משמאל) שהיתה חטופה עם ורדה בן ברוך שהנכד שלה חטוף
עדינה בן משה (משמאל) שהיתה חטופה עם ורדה בן ברוך שהנכד שלה חטוף
(צילום: שאול גולן)
שיר סיגל, בתם של שורדת השבי אביבה סיגל וקית' סיגל שעדיין מוחזק בעזה, אמרה: "אימא שלי גוועה ברעב, עברה בין בתים שקרסו ושרדה עם איומי אקדח לראשה. אבא, אני מתנצלת שעוד לא הצלחנו להחזיר אותך הביתה. גם אנחנו שוקעים כאן מעצב, עצב על מדינה ששינתה את פניה, ששכחה את הערכים הבסיסיים ביותר, ששכחה שלעולם לא עוד זו אינה רק סיסמא. מדינה שמנהיגיה פועלים על פי אינטרסים פוליטיים".
"חרף אמירתו העגומה והמקוממת של רה"מ לפיה 'לא צריכים להיות בלחץ', שורדות השבי יעידו כי בכל יום שם, הסבל של החטופים עלול להפוך למוות. מאז העסקה הקודמת, נרצחו בשבי לפחות 13 חטופים", נמסר ממטה המשפחות להחזרת החטופים. "נזכיר לרה"מ ולציבור בישראל, כי מלבד 120 החטופים שנמצאים כבר 286 ימים בגיהינום בשבי, הכל יכול לחכות, גם הטיסה לארה"ב".
במקביל להצהרה, מכיכר אגרנט בירושלים יצאה צעדה בהשתתפות מאות מוחים לכיוון רחוב עזה, להפגנה מול מעון ראש הממשלה. המפגינים נבלמו במרחק של כמה מאות מטרים מבית נתניהו.
אלפים, ובהם קרובי משפחות החטופים, מחו אתמול בערב בתל אביב למען עסקת חטופים. הם צעדו מרחוב אבן גבירול לשער שאול שבקריה כשהם מחזיקים שלטים עם תמונות חטופים, וקראו: "נתניהו, בלי עסקה אין נסיעה״ - כשהכוונה היא לנסיעתו הצפויה של נתניהו. לאחר ההפגנה המרכזית בשער שאול החלו המוחים לצעוד שוב ברחבי העיר.
במטה משפחות החטופים הגיבו אתמול בצהריים לדבריו של נתניהו בקבינט, ולפיהם "החטופים סובלים, אבל הם לא מתים". המטה מסר כי מדובר ב"אמירה מקוממת, שקרית ברמה העובדתית ומפקירה ברמה המעשית".
המשפחות, שדרשו מנתניהו הבהרה מיידית, הוסיפו כי "לצערנו העובדות מדברות בעד עצמן וחטופים כבר נרצחו בשבי. אין לנו כל דרך לדעת האם ברגעים אלו ממש לא נרצחים חטופים נוספים. המשא ומתן לשחרור החטופים נמצא בישורת האחרונה ובימים קריטיים לקראת חתימת עסקה. ראוי היה שכל ממשלת ישראל, ובראשה ראש הממשלה, תעשה כל שביכולתה על מנת להביא לחתימת העסקה בהקדם האפשרי במקום לתקוע מקלות בגלגלים".