4 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט
תאיר ראדה ורומן זדורוב
(צילום: שרון צור )
דגימת שיער התואמת ל-DNA של אדיר חבני (א"ח), בן זוגה בעבר של אולה קרבצ'נקו (א"ק), נמצאה בזירת רצח תאיר ראדה. תוצאות הדגימה נמסרו היום (שני) לצדדים במשפטו החוזר של רומן זדורוב, הנאשם ברצח הנערה בת ה-13 בקצרין, בדצמבר 2006.
ממשרד הבריאות נמסר כי המכון הלאומי לרפואה משפטית התבקש לבדוק דגימות שיער מהזירה, וציין כי הבדיקות נערכו בטכנולוגיה מתקדמת בריצוף DNA מיטוכונדריאלי מלא. במקרים מסוג זה לעיתים ההתאמה היא של אחת לכמה עשרות אלפים. אותן בדיקות נערכו לבקשת ההגנה במשפט זדורוב, באישור פרקליט המדינה ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה דאז, אביחי מנדלבליט.
4 צפייה בגלריה
אדיר חבני
אדיר חבני
חבני. שיערה נוספת שמתאימה ל-DNA שלו נמצאה בעבר על גופתה של תאיר
השיערה שנבדקה נלקחה מאותו אזור בגופה של הנערה המנוחה שממנו נלקחה השיערה הקודמת שבה הייתה התאמה לחבני. על פי דרישת ההגנה לבדיקה של יותר שיערות, ובעקבות החלטת השופטים במשפט החוזר, השיערות נשלחו לבדיקה בארה"ב, במימון המדינה.
במשפט העידו כמה מומחים לנושא ה-DNA המיטוכונדריאלי, והדגישו כי לא מדובר בבדיקה מדויקת. על פי הגרסה המקלה (השוואה למסד נתונים כלל עולמי) ההתאמה היא לכ-7,000 בני אדם ואילו הגרסה שכוללת את המאגר הישראלי, התאמה של השיערה יכולה להיות לכ-17 אלף איש. בזמן העדויות, העירו השופטים כי ברגע שמדובר בהתאמה לאלפים, הממצא אינו משמעותי מבחינה משפטית.
4 צפייה בגלריה
אולה קרבצ'נקו
אולה קרבצ'נקו
קרבצ'נקו בבית המשפט. הפרקליטות הודיעה כי אינה חשודה בדבר
(צילום: אלעד גרשגורן)
מקורביה של אילנה ראדה, אמה של תאיר, מסרו כי "היא קיבלה כעת את ההודעה והתוצאות. היא מבקשת לעצור מיד את אדיר חבני ואולה קרבצ'נקו ולחקור אותם באזהרה. כמו כן יש להוציא נגדם צו איסור יציאה מהארץ".
סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, צפוי להגיש בקשה לקיום ישיבה דחופה של בית המשפט לדון בעדות החדשה. שלב ההוכחות במשפט כבר הסתיים ובתוך פחות משבועיים (ב-31 ביולי) אמורה הפרקליטות להגיש את סיכומיה.
חבני קיבל את ההודעה על מציאת השיערה מפרקליטו, עו"ד ירון פורר. לדבריו, "אדיר קיבל את הידיעה בסיפוק ובשמחה. הגרסה על פיה אולה קרבצ'נקו סיפרה לו שבשעת הרצח היא לבשה את בגדיו, סריג ומכנסי דגמ"ח, התבררה כנכונה, ומכאן גם ההסבר למציאת השיערה על הגופה. החשדות כלפי אדיר עצמו משוללי כל יסוד שכן הוא מסר אליבי מוצק, שנתמך ואושר על ידי איכוני טלפון. אני סביר שאצה רצה הדרך לפרקליטות לסגור את התיק נגד קרבצ'נקו וזאת עוד בטרם התקבלו מלוא הממצאים מזירת האירוע. הפרקליטות צריכה לחשב מסלול מחדש ובוודאי שהדבר מוסיף נדבך לספק בדבר אשמתו של זדורוב".
(צילום: משה מזרחי)

על מציאת השיערה הראשונה שמתאימה ל-DNA של חבני דווח כבר ב-2018. חבני, שהתגורר בעבר בקצרין, טען כי בת זוגו לשעבר, אולה קרבצ'נקו, התוודתה באוזניו כי רצחה את ראדה. כיום הוא מתגורר במושב במרכז הארץ. במשך קרוב לתשע שנים, החל מ-2003, הוא היה בן זוגה של קרבצ'נקו, ולטענתה התעלל בה.
חבני טען את טענותיו נגד קרבצ'נקו בתוכנית "צל של אמת", שעסקה בחקירת הרצח. לדבריו, קרבצ'נקו רמזה לו על כוונותיה ביום הרצח, ובהמשך התוודתה באוזניו, ולכאורה גם באוזני אחרים, כי רצחה את הנערה. בעקבות עדותו – שהובילה לחקירת משטרה – התחולל מחול שדים סביבה, והוא נמשך גם היום. לפני כשנה דרש עורך דינו של זדורוב לקרוא לה לעדות מוקדמת במשפט החוזר, והוא המשיך לטעון כי היא הרוצחת. תיק החקירה בעניינה של קרבצ'נקו נסגר, והפרקליטות אף הודיעה על כך שהיא אינה חשודה בדבר, בעת שהודיעה על המשפט החוזר לזדורוב.
המשפט החוזר התחיל בספטמבר 2021 והתקיימו בו כ-40 ישיבות. במהלך דיוני ההוכחות נשמעו טענות חדשות מצד ההגנה, שלא עלו בהליכים הקודמים, בין היתר על כך שההודאה ניתנה לאחר שהמדובב איים על זדורוב, וכן שהחליט להודות לאחר שהיה משוכנע כי בידי החוקרים ראיות חזקות נגדו, והוא ביקש לתת "הודאה בלב נקי" על מנת לקבל עונש קל, יחסית.
4 צפייה בגלריה
אילנה ראדה בבית המשפט
אילנה ראדה בבית המשפט
אילנה ראדה בבית המשפט
(צילום: שרון צור )
ההגנה משוכנעת כי הצליחה לעורר ספק סביר בכל הנוגע לכתמי הדם, שהיוו את העילה למשפט החוזר, ועקבות הנעל שלכאורה מתוות נתיב בריחה מהתא בו בוצע הרצח אל התא הסמוך – בניגוד לגרסתו של זדורוב בעת השחזור שלפיה ברח מעל דלת התא. לדברי ההגנה, היא הצליחה גם להוכיח כי לא ייתכן שטיפת הדם על העקבות נזלה חמש שעות לאחר הרצח.
בתביעה ממשיכים לטעון כי ההודאה שמסר זדורוב לחוקריו, ובעיקר למדובב בתאו, חזקה ויציבה ולא התערערה במהלך המשפט החוזר. גם הפרטים המוכמנים שמסר, כמו הזיהוי של דלת תא השירותים, התיאור של שיערה של תאיר ז"ל בעת שעלתה במדרגות ועוד, לא נסתרו, לדבריהם.
פרקליטיה של קרבצ'נקו, דניאל חקלאי ותומר שוורץ, מסרו: "כפי שקבע פרקליט המדינה, אולה אינה קשורה ברצח של תאיר משום בחינה. תיק החשד המופרך נגדה נסגר בנימוק חד משמעי של חוסר אשמה". על השיערה שנבדקה אמרו כי "ראיה קלושה זו יכולה ללמד לכל היותר על קשר אפשרי בין חבני לבין זירת הרצח, אף שאיננו יודעים אם הוא קשור ברצח. הגיע הזמן לעזוב את מתמודדת הנפש האמיצה אולה קרבצ'נקו במנוחה".