חרף התנגדותה הפומבית והנחרצת לעקירת פלסטינים מרצועת עזה לשטחה בעקבות המלחמה, מתחילה מצרים להיערך לכך שהתרחיש יתממש נגד רצונה. העיתון "אל-אחבר" ציטט היום (שבת) גורמים שטענו כי מצרים בוחנת דרכי התמודדות עם הגירה שעלולה להתחיל בחודשים הראשונים של שנת 2024, אחת מהן היא בדיקת אפשרות שבמסגרתה מדינות אחרות יסכימו "לארח" פלסטינים שיורשו לצאת דרך מעבר רפיח.
לפי התרחיש, מצרים תקבל מאות אלפי עזתים לפי קריטריונים הנוגעים למצב רפואי והומניטרי, או כאלה בעלי אישורי הגירה, לימודים בחו"ל וכו'. אלה ישהו בשטח מצרים פרק זמן מוגבל בתחילת ההליך לפני שיעברו למדינות אחרות שבהן יקבלו מעמד מיוחד. לפי המקורות ששוחחו עם העיתון, השינוי בעמדה של קהיר נובע מההבנה שהרס הרצועה נמשך, ומההנחה שישראל תמנע ניסיונות שיקום ותגביל את הסיוע ההומניטרי, מה שיקשה עוד יותר את החיים בעזה.
1 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזבים את רפיח לאור התקיפות
פלסטינים עוזבים את רפיח לאור התקיפות
פלסטינים מתפנים מבתיהם בדרום הרצועה בשל תקיפות צה"ל
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
מצרים החלה לבדוק מכסות מהגרים שמדינות ערביות – במפרץ ובצפון אפריקה – יסכימו לקבל. במקביל היא מבקשת תמיכה כלכלית נרחבת מאירופה, ארה"ב ומדינות המפרץ, ומעוניינת לקדם מתן מלגות לימודים לסטודנטים עזתים במערב ובטורקיה, מה שיאפשר להם לעבור לשם עם משפחותיהם.
חרף כל זאת, מצרים עדיין משקיעה מאמצים רבים בניסיון למנוע הגירה המונית מהרצועה לשטחה. לפי "אל-אחבר", במסגרת ביקורו בימים אלה בארה"ב רמז שר החוץ המצרי סאמח שוכרי לבני שיחו שהמשך המדיניות של ישראל עלול להביא לסיום או הקפאה של הסכם השלום. מצרים הבהירה לארה"ב שעקירת עזתים לשטחה מאיימת על ביטחונה ותהפוך את חצי האי סיני לזירה המאיימת גם על ישראל. בנוסף, נמסר כי מצרים מנסה להקל על הכנסת משאיות סיוע לרצועה והקלת הבדיקות שלהן, מחשש שהמחסור והמצב ההומניטרי ברצועה עלולים להגיע לכדי פיצוץ.
בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח כי ברקע התרחבות המבצע הקרקעי של צה"ל ודחיקת התושבים לדרום הרצועה, לא נותר מקום לקליטתם ברפיח, ולכן הוקמו אוהלים באזור א-סואפי, פחות מקילומטר מהגבול עם מצרים. מקורות מסרו לעיתון שהצבא המצרי הקים בשבועות האחרונים מחסומי חול ובטון, תחם שטחים סגורים ועיבה את כוחותיו בצפון רפיח המצרית, מחשש שפלסטינים ינסו לחצות את הגבול.
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן שוחח עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש והזהיר אותו שהמלחמה בעזה עלולה להביא לפיצוץ אזורי שלא ניתן יהיה להשתלט עליו. הוא הדגיש את המצב ההומניטרי ברצועת עזה ואת הצורך בהפסקת אש, הכנסת סיוע, פתיחה מיידית של מעבר רפיח ועצירת העקירה הכפויה.