ריאיון פוליטי ח"כ יואב גלנט הליכוד
(צילום: נויל האריס)

חברת הכנסת יואב גלנט (הליכוד) הזהיר כי המשבר בין רוסיה לאוקראינה עלול להשפיע על חופש הפעולה של ישראל בסוריה. "אם לא נהיה מספיק חזקים ותקיפים אנחנו עלולים לשלם מחיר", אמר היום (ראשון) גלנט באולפן ynet.
"פוטין מגיע אל העניין הזה, לבד מהכוח הצבאי, עם כמה נכסים גדולים - קודם כל יש לו את הגיבוי הסיני, לא דבר של מה בכך", הסביר גלנט. "הוא מחזיק את התעשייה הגרמנית דרך הגז, אם הוא נסגר יש לכך משמעות מרחיקת לכת לכל העולם. לכן הוא משחק עם קלפים שהם לא רק צבאיים.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בריאיון באולפן ynet
יואב גלנט בריאיון באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
ירי בתרגיל הענק של צבא רוסיה בבלארוס, מצפון לאוקראינה
(צילום: EPA)
"יחד עם זה אני לא רואה מה יכול לצאת לו מהעניין הזה אם מגיעים למלחמה אמיתית. הוא עלול למחוק עשרות שנים של הישגים שהשיג עבור רוסיה, ולכן אני מקווה שהשכל הישר יגבר. אם יש דבר שאנו צריכים ללמוד מזה, זה מדוע עלינו להיות חזקים ועצמאיים ותלויים בעצמנו ולדעתי הדרך שבנט מוביל אותנו בה היא מאוד לא חיובית בעניין הזה, כי ההפיכה למעין מדינה כפופה לארה"ב דרך זה שנתאם איתם כל דבר שנגיד על הסכם הגרעין, וכל פעולה שנעשה מול האיראנים - זו שגיאה אסטרטגית חמורה".
- האם מה שקורה כרגע באוקראינה יכול להשפיע על חופש הפעולה שלנו בסוריה? "התשובה היא כן. ישראל בנתה בתקופה שלנו בעמל רב את מערכת היחסים עם רוסיה כך שהובהר שהאינטרס של שני הצדדים זה שהאיראנים ייצאו החוצה וכתוצאה מכך נתנו לנו לעבוד כי זה משרת גם אינטרס רוסי. עכשיו צריך להבין את הסיטואציה, מפני שישראל גם לא נתפסת עם אותו כוח ומנהיגות כפי שהיו לפני כן".
"ישראל לא צריכה להיות חלק מהמאבק הזה", הבהיר חבר הכנסת מהליכוד. "כאשר אתה נמצא בדילמות אתה חייב לעשות מה שנכון עבור עצמך. את מה שאנו עושים לאורך שנים בסוריה צריך להמשיך ולעשות בשיטות ובמינונים מתאימים, ומצד שני לזכור שבעלת הברית הגדולה והמשמעותית שלנו זו ארה"ב על כל המשתמע מכך. בנוסף לזכור שרוסיה היא מעצמה חזקה וקרובה עם אינטרסים".
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין בסוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין בסוצ'י רוסיה
"רוסיה היא מעצמה חזקה וקרובה עם אינטרסים". הנשיא פוטין
(צילום: AFP)
פרשננו רון בן ישי בדיווח מאוקראינה
(צילום: נויל האריס)

- היא יכולה "לדפוק אותנו" כדי להעניש את האמריקנים? "על זה דיברתי, הרי הרוסים מסבירים לאמריקנים שהחזית היא לא רוסיה. היא משתרעת מגבול אוקראינה אבל מגיעה עד האוקיינוס השקט ועד גבול סין, וכמובן שגם נוגעת כאן - עבור הרוסים אנחנו מעבר לקווקז, זה משהו קרוב בתפיסת העולם שלהם. אם לא נהיה מספיק חזקים ותקיפים אנחנו עלולים לשלם מחיר".
"זה לא קרב שלנו אבל ישראל צריכה לשדר עוצמה, והעוצמה נולדת גם מהכוח הביטחוני, הכלכלי, הצבאי אבל גם מאיך שהמנהיגות נתפסת. לצערי ההנהגה שמובילה אותנו לא מספיק חזקה, לא רה"מ בנט, לא שר החוץ לפיד ולא שר הביטחון גנץ. השלישייה הזו לא נתפסת בעולם כראש חץ שאפשר להבקיע איתו ולכן עלולים לשחק איתנו משחקים".
4 צפייה בגלריה
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות הסדר וההפגנה בנגב
הפרות סדר אלימות בנגב לפני כחודש
(צילום: רויטרס)
- אתה תוקף כרגע את נושא המשילות בנגב, ומניח הצעת חוק על השולחן שמי שנתפס עם נשק קודם כל יושב בכלא. "ההגדרה שלי לטיפול כוללת שלושה מרכיבים: מרכיב חוקי, מרכיב מודיעיני ומרכיב של העצמת הכוח. בקשר למרכיב החוקי, הצעת החוק הראשונה ולא האחרונה שהגשתי אומרת עונשי מינימום על כל שימוש או אחזקה של נשק לא חוקי. מי שמחזיק נשק לא חוקי, 3 שנות מאסר כמינימום, אין לשופט שיקול דעת, זה המינימום. מי שמשתמש, יורה וכן הלאה - 5 שנים. מי שיורה ופוגע - 7 שנים. מי שסוחר בנשק 7 שנים. זה המינימום. איך יכול להיות בעולם מצב שאנשים מגיעים לבית החולים סורוקה, יורים כאילו אנחנו במערב הפרוע, ומשוחררים אחרי יומיים או שבוע? מספיק שצילמו אותם, מזהים אותם, הדבר הזה לתפיסתי גורר בין 4 ל-6 שנות מאסר באוטומט, בלי שיקול דעת".
- היית שר בכיר בממשלה מאז 2012. איפה היית עם ההצעות האלה? "הייתי שר הבינוי והשיכון, לך תראה את הבניינים בארץ. הייתי שר חינוך ודאגתי לרפורמות ומחשבים וכשהייתי אלוף פיקוד דרום הורדתי את החמאס על הברכיים ולצערי לא נתנו לי להוריד לו את הראש, הייתי מילימטר בזה בעופרת יצוקה. אני אומר לך מה צריך לעשות, צריך שינוי מחשבתי כי אם נאבד את הנגב נאבד גם את תל אביב וירושלים, מדינת פוליס בסגנון יווני לא יכולה להתקיים במזרח התיכון, אנחנו צריכים את המינימום של הגליל והנגב כדי לקיים פה מדינה".
- מה שהיה בשנים האחרונות היה מחדל? "אני חושב שיש עשרות שנים של חידלון בעניין הזה. אני מכיר את הנגב כמעט 50 שנה כחייל, וכמפקד 25 שנים. ראיתי איך שני בתים הופכים להיות אלפיים, וראיתי את התהליכים. הדבר הזה קרה לאורך שנים. ההבדל המהותי זה שעכשיו בניגוד לכל מה שהיה, ישראל העבירה את המפתחות למנסור עבאס".
גלנט אמר כי "אפשר להציל את הנגב", כלשונו, והסביר: "צריך ממשלה לאומית ימנית ושר ביטחון שיידע להעביר חלק מהסמכויות והכוחות לידי המשטרה, ושר לביטחון פנים שיידע לעשות סדר".
הוא התייחס לפרשת ההאזנות של המשטרה שנחשפה בכלכליסט, וקרא להקים ועדה בלתי תלויה. "ברור שחיוני להקים ועדה כזו ושהגוף האוסף, המבצע שעובד אצל הוועדה יהיה השב"כ, לא המשטרה ולא הפרקליטות כי אחרת אתה נותן לחוקרים לחקור את עצמם והתוצאה ידועה מראש, רואים את זה לאורך שנים".