1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: ערן יופי כהן)
"ויהי בוקר ויהי ערב" חוק חדש ישן. חוק ההסדרים שאושר בממשלה כולל שתי הצעות מרחיקות לכת בתחום הרפואה. במטרה לשפר לכאורה את מערכת הבריאות הציבורית פוגעים באופן אנוש במערכת הבריאות הפרטית המשלימה. ההיטל המתוכנן של 10% עד 30% על הביטוחים המשלימים של קופות החולים יגרום לפגיעה גם בציבור המטופלים וגם ברופאים נותני השירות.
הרפואה הפרטית נולדה מתוך צורך הציבור עקב חוליי המערכת הציבורית. היא משלימה את השירותים שניתנים ברפואה הציבורית, מונעת רפואה שחורה ושירותים לעשירים ומיוחסים בזכות יחס מועדף. אלא שהמס השרירותי שאותו מבקש משרד האוצר להטיל במחטף, ללא דיון ציבורי ומקצועי מעמיק, יגולגל אל המטופלים, שיצטרכו לשלם יותר בעבור אותם טיפולים וחוות דעת. וכל זאת מבלי להציע לציבור תוכנית מסודרת ומתוקצבת לשיפור מערכת הבריאות הציבורית.
ההחלטה עלולה לפגוע במתן שירותים רפואיים בפריפריה הכרוכים בעלות גבוהה מאוד, ביצוע הליכים רפואיים בשיעורי רווחיות נמוכים המבוצעים כיום בעיקר בבתי החולים הפרטיים ובמידת הנגישות של אוכלוסיות חלשות לשירותים רפואיים. עקב חוסר הזמינות ייווצרו תורים ארוכים מאוד בבתי החולים הציבוריים - בעיקר בניתוחי ילדים, עיניים, אורתופדיה ואף-אוזן-גרון.
ההצעה קובעת במפורש שיש לבצע "התאמות" (קיצוצים) בתוכניות השב"ן: הסרת חלק מהשירותים שניתנים למבוטחים. כלומר, ימשיכו החברים לשלם אותם דמי חבר - אך יקבלו תמורתם פחות שירותים
מערכת הבריאות עמוסה ושחוקה, עשרות אלפי חולים (שלא מקורונה) לא קיבלו טיפולים רפואיים הולמים, ובתי החולים הפרטיים עשו כל שביכולתם לסייע במתן שירותי רפואה אלקטיביים לחולי סרטן, חולי לב, חולים הזקוקים לדיאליזה ולאלפי ילדים ששמיעתם נפגעה.
ההיטל המוצע כעת הוא מס נוסף לכל דבר ועניין. כל שכבות האוכלוסייה נעזרות בשירותי הבריאות הנוספים (שב"ן). זהו רובד משלים וחיוני לסל שירותי הבריאות הציבורי. ההצעה קובעת במפורש שיש לבצע "התאמות" (או בתרגום לשפת היום-יום – קיצוצים) בתוכניות השב"ן. מהן אותן התאמות? הסרת חלק מהשירותים שניתנים למבוטחים. כלומר, ימשיכו החברים לשלם אותם דמי חבר - אך יקבלו תמורתם פחות שירותים.
בסעיף אחר מבקש משרד האוצר להטיל מגבלות על בתי חולים פרטיים בקבלת אישורים להפעלת חדרי ניתוח ומרפאות תוך אפליה מכוונת מול בתי החולים הציבוריים. משמעות פגיעה מכוונת זו היא עצירה מוחלטת של ההתפתחות וההתחדשות של מערכת הרפואה, המצויה כבר ממילא במחסור כבד.
טכנולוגיות חדשות מוכנסות לעיתים תחילה למערכת הפרטית משום שהמערכת הציבורית לא יכולה לממן אותן. ההיסטוריה מוכיחה שבתי החולים הפרטיים בישראל הם אלה שהיו בקדמת ההתחדשות, והם מעלים את הסטנדרט של המערכת הציבורית. התחרות עצמה חשובה לשיפור השירות לטובת החולה.
פרופ' משה פפאפרופ' משה פפא
המהלך הזה עלול להחזיר את שירותי הרפואה שנות אור אחורה בבת-אחת. אין די בלשבת מול טבלאות אקסל ובהינף יד לשנות דברים בכפייה בחוק. אם מוציאים עין לאחר - לא רואים טוב יותר. אין לפגוע ולהרוס מערכת אחת שנוצרה כצורך מחוליי המערכת הציבורית ולקנוס את הציבור על זכותם האזרחית של החולים לשמוע דעה נוספת ולבחור היכן יטופלו.
לכן, יש להסיר מחוק ההסדרים את השינויים הללו במערכת הבריאות, הסותרים חזיתית את חוק ביטוח בריאות ממלכתי - טרם נתעורר ליום חדש עם פגיעה אנושה במאות אלפי חולים.
  • פרופ' משה פפא הוא כירורג בכיר באסותא תל אביב, לשעבר מנהל מחלקה כירורגית בשיבא
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com