חברי "פורום תקווה", המייצג בני משפחות חטופים שקוראים להמשיך בהפעלת לחץ צבאי על חמאס, מביעים התנגדות חריפה לעסקה העומדת על הפרק וכוללת ככל הנראה שחרור בשלבים של בני הערובה במקביל לנסיגה של צה"ל מהרצועה. לדבריהם, המתווה לא מספק מענה מלא להחזרת כל החטופים, והסכמה לתנאים שמציב חמאס טומנת בחובה השלכות ביטחוניות כבדות.
על־פי דוברות הפורום, הגוף מונה "כמה עשרות משפחות", אך מבקשים שם לא לנקוב במספר. נציגי הפורום ששוחחו עם ynet בנושא העסקה מביעים תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו שמתנגד לכמה מדרישות חמאס, ומפנים אצבע מאשימה לעבר מערכת הביטחון הישראלית ולעבר המתווכות ובראשן ארה"ב, שלדבריהם מפעילות לחץ להגיע להסכמות מתוך אינטרסים אישיים.
פגישת נציגי "פורום תקווה" עם נתניהו
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים מטעם פורום תקווה בתל אביב
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים מטעם פורום תקווה בתל אביב
"מוותרים על חטופים חיים". מסיבת עיתונאים "פורום תקווה"
(צילום: עידו ארז)
נדב מירן, אחיו של עמרי מירן שנחטף מביתו בנחל עוז, טוען שמערכת הביטחון פועלת מתוך אינטרסים זרים ולא מדאגה אמיתית לביטחון של מדינת ישראל. "אני יודע באופן אישי שיש עוד המון מטרות בעזה ושלא השיגו את כולן", הוא אומר. "כל האמירות של האמריקנים ושל המתווכות זה קידום אינטרסים שלהם".
מהם הסיכונים בעסקה הנוכחית? "כבר באפריל הוצעה על־ידי הקטארים עסקה שאמורה לפעול בשלבים. בכל שלב ישוחררו חטופים לפי קטגוריות (מקרים הומניטריים, נשים, גברים בגיל שירות וחיילים, רג"ש), ותמורתם ישראל תצטרך לתת את מה שהיא תיתן. רק 33 חטופים אמורים להיות משוחררים בשלב א', אבל לא ידוע כמה מהם בחיים. העסקה הזאת היא נוראית והיא לא תחזיר את אח שלי. מי שרוצה את העסקה הזאת עכשיו מוותר על מספר נכבד של חטופים חיים. מעולם לא הונחה על השולחן הצעה לשחרור כל החטופים".
ומה לגבי האפשרות שצה"ל יחזור לרצועה בהמשך? "מי שאומר שאפשר לחזור אחר כך ולהילחם - משקר את הציבור. הדרישה של חמאס שישראל תפסיק את הלחימה לא באה בחשבון. אני תומך בנתניהו כשהוא אומר שלא זזים מציר פילדלפי ומציר נצרים. מי שהיה שם יודע את החשיבות שלהם. גם מי שלא היה שם מבין את החשיבות בקטיעת העורק שחמאס צריך. אסור לצאת משם".
יש חפיפה בין החברות בפורום לבין תמיכה פוליטית בנתניהו? "אני לא בעד נתניהו. מעולם לא הצבעתי לליכוד ואני חושב שיש לו אחריות מלאה. אבל עכשיו הוא ראש הממשלה והדרישות שהוא מציב בפני חמאס נכונות. הן יקדמו את השבת החטופים".

"הפחידו את הקבינט"

מוקדם יותר נפגש נתניהו עם בני משפחות של חברים בפורום תקווה ועם בני משפחות שכולות מ"פורום הגבורה", שגם הם מבקשים להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס. על־פי הנוכחים, ראש הממשלה אמר להם ש"לא בטוח שתהיה עסקה". הם הוסיפו שמעולם לא שמעו את נתניהו כה נחוש "לא להיכנע לדרישות כמו עצירת הלחימה ונסיגה מצירים אסטרטגיים".
2 צפייה בגלריה
חברי פורום תקווה, המייצג בני משפחות חטופים שקוראים להמשיך בהפעלת לחץ צבאי על חמאס
חברי פורום תקווה, המייצג בני משפחות חטופים שקוראים להמשיך בהפעלת לחץ צבאי על חמאס
חברי פורום תקווה. "האמריקנים רוצים רק שקט תעשייתי"
(צילום: פורום תקווה)
גם שמעון אור, דודו של החטוף אבינתן אור שנחטף מהמסיבה ברעים, מבקר את הלחץ העקיף והישיר שמפעילה ארה"ב למימוש העסקה. "חרה לי לשמוע שאמריקנים עשו טלפונים ליואב גלנט ולחברי הקבינט וניסו להבהיל אותם שהעסקה חשובה כדי שלא תהיה תגובה מאיראן", הוא אומר. "אמרו להם שאם העסקה לא תצא לפעול, יהיה תרחיש דמיוני של תבערה שלמה במזרח התיכון. החזרת החטופים היא המטרה השולית ביותר של ארה"ב. יש להם רצון לייצר שקט תעשייתי לקראת הבחירות ולקבל הישג מדיני".
מה המחיר של העסקה? "היא מחזירה את חמאס לשלטון מלא ומסכנת את מדינת ישראל".
במה שונה עקרון השלבים כיום בהשוואה לעסקה בנובמבר? "חמאס היה אז עם סכין על הצוואר. הוא היה חייב חמצן כדי לשרוד ולכן הסכים. בגדול, העסקה ההיא הייתה חיובית ואפשר היה לבלוע אותה, אבל אולי אם היינו לוחצים אז, ולא מסכימים מיד, היינו מצליחים לקבל תוצאות טובות יותר".

"עסקה חסרת אחריות"

טליה גווילי, אימו של לוחם היס"מ רן גווילי שמוחזק בעזה, קיבלה במהלך המלחמה הודעה שלפיה הוא ככל הנראה אינו בחיים, אבל היא לא מאבדת תקווה. "אנחנו במשפחה עדיין חושבים שיש סיכוי שהוא קיבל טיפול והוא חי", היא אומרת. "הודעת המוות שלו הייתה השערה שהתבססה על הערכה שהוא היה פצוע קשה ולא קיבל טיפול".
היא סבורה שמתווה העסקה המוצעת עלול לגרום לכך שחלק גדול מהחטופים והגופות לא יוחזרו לעולם לישראל. "אני לא תומכת בעסקה שאף שלב בה לא ברור, וממילא צריך יהיה לנהל עוד מו"מ לקראת השלב הבא", היא אומרת. "אני לא מבינה, מי יוצא בשלב הראשון? אילו חטופים היא תכלול? כל החיילים והחיילות כלולים בה? כל פעם נותנים מספר אחר של חטופים חיים.
"החמאס לא מורתע וזאת עובדה. הם שומרים את כל הקלפים אצלם. אני מאוד-מאוד רוצה שתהיה עסקה, אני פשוט חושבת שעסקה כזאת היא חסרת אחריות ומפקירה בין 80 ל-90 חטופים שחלקם בוודאות חיים".
תמכת בעסקה שהתקיימה בנובמבר? "העסקה הראשונה הופסקה כי חמאס לא הסכים לשחרר את שאר הבנות. מי מבטיח שהוא לא יעשה את זה שוב? כלומר, ישחרר 5-4 חטופים ויעצור. בינתיים נצא מפילדלפי והעזתים יחזרו לצפון הרצועה. אז שוב ניכנס למערכה? עוד פעם חיילים ימותו ונצטרך לשבת ולבכות? למה לא לעשות עסקה טובה יותר ולהציל את כולם?".