הרוב בסכנה: במכתב ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקשים שלושה חברי הליכוד - ח"כ דן אילוז, ח"כ משה סעדה והשר עמיחי שיקלי - לבצע שינויים מהותיים בחוק הגיוס, כאלה שספק שהחרדים יסכימו להם, אחרת יתקשו לתמוך בו. שני חברי הכנסת, יחד עם שיקלי שאינו חבר כנסת, מבהירים כי למרות שיצביעו בעד דין רציפות לחוק שהוצע על ידי השר בני גנץ בכנסת הקודמת, הם יתקשו להצביע בעד החוק בקריאה השנייה והשלישית אם הוא לא יעבור שינויים משמעותיים מאוד בוועדה שיהפוך את החוק לאפקטיבי.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עמיחי שיקלי דן אילוז משה סעדה
בנימין נתניהו עמיחי שיקלי דן אילוז משה סעדה
שלחו מכתב לנתניהו. הרוב לחוק הגיוס בסכנה
(צילום: יואב דודקביץ', משה מזרחי, יונתן זינדל)
שלושתם מבהירים במכתבם את "הערכתם ללימוד התורה", אך גם את דרישתם שלפחות מי שלא לומד תורה - יתגייס. כאמור, אם ייענו בחיוב, ספק שמישהו מהמפלגות החרדיות יוכל לתמוך בחוק. אילוז, סעדה ושיקלי מצטרפים בכך לשר הביטחון יואב גלנט, שכבר דרש שהחוק יעבור בהסכמה רחבה - גם אם בני גנץ יפרוש מממשלת החירום.
השר גנץ, מצידו, הבהיר כי החוק שקידם בעצמו בעבר, ונתניהו מנסה לקדם כעת, אינו מקובל עליו מכיוון שאינו מותאם למציאות הנוכחית.
במכתבם מבקשים השלושה לקבוע מכסות פטור במקום יעדי גיוס, הקמת מסלולי לחימה ייעודיים שיענו על צרכי הביטחון של מדינת ישראל, הורדת גיל הפטור וסנקציות כלכליות נגד מי שלא מתגייס. כל זאת מתוך הצורך להגדיל את שורת הלוחמים בצבא שהוא חיוני לנוכח המצב הביטחוני הנוכחי. אם שני חברי הכנסת, יחד עם גלנט, יעמדו בהבטחתם - הרוב לחוק הגיוס שמציע נתניהו עומד בסכנה.
גלנט: "המלחמה הוכיחה - כולם חייבים להיכנס תחת האלונקה"
(צילום: לע"מ)

ח"כ דן אילוז הסביר את הדרישה לשינויים ואמר כי "מה שהיה לפני 7 באוקטובר לא יכול להמשיך אחרי. המצב הביטחוני הסבוך, הדורש מספר חיילים גבוה, מחייב אותנו להביא פתרון בנושא גיוס אחינו החרדים. אי-אפשר לראות מילואימניקים משרתים חודשים ארוכים תוך ויתור כלכלי, משפחתי וביטחוני, ולהמשיך בלי להתייחס לנושא ברצינות".
"הצעת החוק יכולה להיות נקודת פתיחה טובה, ולכן נצביע בעד דין רציפות, אבל היא חייבת לעבור שינויים מהותיים בוועדה כדי שהיא תהיה מותאמת למציאות החדשה. הכול, תוך כדי הערכה עמוקה לערך לימוד התורה. בלי שינויים מהותיים לא אוכל להצביע בעד החוק בקריאה שניה ושלישית".