שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, מי שנותרה המועמדת האחרונה בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות נגד דונלד טראמפ, הצטרפה בחודש שעבר לרשימה הולכת ומתארכת של פוליטיקאים אמריקנים שמטרידנים אלמונים מזעיקים את המשטרה לביתם באמצעות דיווח כוזב על תקרית אלימה. כך חושפת סוכנות הידיעות רויטרס. לפי הדיווח, אדם כלשהו התקשר למשטרה וטען כי ירה באישה כלשהי בביתה של היילי וכי הוא עומד לירות בעצמו.
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ניקי היילי
דונלד טראמפ ניקי היילי
היילי וטראמפ. הוא לועג לה ומכנה אותה "נימראטה"
(צילום: AP, EPA)
התקרית בביתה של היילי היא מה שמכונה בעגה האמריקנית אירוע Swatting, על שם יחידת ההתערבות המהירה SWAT (ראשי התיבות של Special Weapons and Tactics). במסגרת מעשי Swatting מתקשרים אלמונים למשטרה, מודיעים על אירוע ביטחוני ביעד כלשהו, ומאלצים את כוחות הביטחון להגיע לשם לשווא – לא פעם עם נשקים שלופים. בעבר כבר גרמו התרעות שווא כאלה לירי ולנפגעים.
בחודשיים האחרונים התרבו מאוד אירועי ה-Swatting בארה"ב, והם כוונו הן נגד יריביו של הנשיא לשעבר טראמפ והן נגד תומכיו. הם מצטרפים לגל של איומים אלימים שפוקד את ארה"ב מאז הבחירות לנשיאות בשנת 2020, שאחריהן פיזר טראמפ את הטענות השקריות – כפי שקבעו שוב ושוב שופטים אמריקנים, בהם שופטים שהוא עצמו מינה – כי הניצחון בבחירות נגנב ממנו בדרכי מרמה. האיומים כללו בין השאר התרעות שווא על פצצות.
7 צפייה בגלריה
מרג'ורי טיילור גרין
מרג'ורי טיילור גרין
בעלת בריתו של טראמפ מרג'ורי טיילור גרין. גם היא ברשימה
(צילום: AP)
בין האישים שכוחות הביטחון הוזעקו בחודשיים האחרונים לביתם בעקבות דיווחי שווא היו מתנגדים בולטים של טראמפ כמו מזכירת המדינה של מדינת מיין, הדמוקרטית שנה בלואוז, שקיבלה את ההחלטה השנויה במחלוקת למנוע ממנו להתמודד על הנשיאות במסגרת ההצבעה במדינה בנובמבר הקרוב, על רקע חלקו במהומות הקפיטול בינואר 2021. גם שופטים ולפחות אחד התובעים בתיקים הפליליים המתנהלים נגד טראמפ נפלו קורבן למעשים. מנגד בוצעו פעולות Swatting נגד חברת בית הנבחרים הרפובליקנית מרג'ורי טיילור גרין, מהתומכות הנאמנות ביותר של טראמפ.

יריתי לה בראש שלוש פעמים

היילי, שבעשור שעבר מונתה על-ידי טראמפ עצמו לשגרירת ארה"ב באו"ם וזכתה ממנו לשבחים, הפכה בשבועות האחרונים ליעד מתקפות ראשי מבחינתו, וביתר שאת אחרי שנותרה המועמדת האחרונה מולו במרוץ הרפובליקני. בין השאר הוא מדביק לה כינויים לעגניים, בכלל זה שימוש בשם ההודי שאיתו נולדה, "נימראטה", ונשמע כמי שרומז כי כלל לא נולדה בארה"ב, ולפיכך היא אינה יכולה לכהן כנשיאה. בשבוע שעבר איים עליה במרומז, כשדיבר על האפשרות שתיפתח נגדה חקירה פלילית בגלל דברים שייחשפו.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב מזכיר המדינה של מיזורי ג'יי אשקרופט גל אירועי Swatting שולחים SWAT
ארה"ב מזכיר המדינה של מיזורי ג'יי אשקרופט גל אירועי Swatting שולחים SWAT
מזכיר המדינה של מיזורי ג'יי אשקרופט. היה בבית עם אשתו והילדים
(צילום: AP Photo/David A. Lieb, File)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב שיחות הטרדה ל משטרה SWAT מעשי Swatting
ארה"ב שיחות הטרדה ל משטרה SWAT מעשי Swatting
כוח SWAT. זה כבר נגמר בדם
(צילום: shutterstock)
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, אירוע ה-Swatting בביתה של היילי התרחש ב-30 בדצמבר בקיאוואה איילנד, עיירה עשירה ומגודרת שבה כ-2,000 תושבים: אדם שזהותו אינה ידועה התקשר למוקד החירום 911 והודיע כי ירה בחברתו וכי הוא עומד לפגוע בעצמו בשטח ביתה של ניקי היילי, בית בשווי 2.4 מיליון דולר שהיא ובעלה קנו באוקטובר 2019. האחראי על ביטחון הציבור בקיאוואה איילנד סיפר לסוכנות כי הדיווח התברר כשקרי: "ניקי היילי לא הייתה בעיירה, והבן שלה היה איתה". חקירה נפתחה בנוגע לדיווח הכוזב, וה-FBI מתייחס למעשה כניסיון הפחדה.
סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי מאז נובמבר 2023 היא תיעדה לפחות 27 מקרי Swatting נגד פוליטיקאים, תובעים, שופטים ואנשי מנהלה המעורבים במערכת הבחירות, החל מפקידי ממשל רפובליקניים במדינת ג'ורג'יה, שבה מסובך טראמפ בניסיון להטיית הבחירות ב-2020, וכלה במושבו של הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן. חלק מהשיחות שבהן נמסרו דיווחי השווא הזכירו מאוד זו את זו: בשני מקרים למשל אדם שהציג את עצמו כ"ג'מאל" התקשר למשטרה וטען כי רצח את אשתו.
7 צפייה בגלריה
ריק סקוט בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
ריק סקוט בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית CPAC באורלנדו, פלורידה
הסנאטור סקוט. כלל לא היה בבית
(צילום: AFP)
אחת מהתרעות השווא כוונו נגד ביתו של הסנאטור הרפובליקני ריק סקוט בפלורידה. ב-27 בדצמבר, שבועות אחדים אחרי שהודיע על תמיכה בטראמפ בפריימריז הרפובליקניים, התקשר אדם כלשהו למשטרה והזעיק שוטרים לביתו של סקוט. אותו אדם טען אז בשיחה: "תפסתי את אשתי שוכבת עם בחור אחר אז לקחתי את הרובה שלי ויריתי לה בראש שלוש פעמים". השוטרים שהגיעו אל הבית קבעו כי מדובר בתעלול, וסקוט עצמו כלל לא היה שם בזמן השיחה. בדו"ח שגובש על המקרה ההוא נכתב כי קולו של "ג'מאל" נשמע כאילו יוצר במחשב או בטכנולוגיית בינה מלאכותית כלשהי.

פתאום הופיעו 14 ניידות משטרה

בשיחה אחרת שבה הזדהה המתקשר כ"ג'מאל" נקראו שוטרים לביתו של ג'ון אלברס, חבר בסנאט של מדינת ג'ורג'יה: ב-26 בדצמבר התקשר המתלונן למשטרה, טען כי ירה באשתו – ודרש 10,000 דולר תוך שהוא מאיים כי אם לא יקבל אותם יירה גם בעצמו. בשני המקרים הדובר היה גבר שדיבר באותו המבטא.
שיחה אחרת, ב-7 בינואר, כוונה נגד מזכיר המדינה של מיזורי, ג'יי אשקרופט, שהוא תומך גדול של הנשיא לשעבר טראמפ, וגם בה אפשר היה למצוא קווים דומים: המתקשר אמר למשטרה כי הוא מדבר מביתו של אשקרופט וכי ירה באשתו. אחר כך אמר שהוא עומד לירות בעצמו – וניתק. אשקרופט, אשתו וילדיהם היו בבית באותה העת.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב גבריאל סטרלינג בכיר ב מחלקת המדינה של ג'ורג'יה גל אירועי Swatting שולחים SWAT
ארה"ב גבריאל סטרלינג בכיר ב מחלקת המדינה של ג'ורג'יה גל אירועי Swatting שולחים SWAT
בכיר מחלקת המדינה של ג'ורג'יה סטרלינג. "עכשיו אני נועל את הבית היטב בכל לילה"
(צילום: AP Photo/Jeff Amy)
תקרית נוספת הייתה ב-11 בינואר, כשאדם כלשהו התקשר לדווח על ירי בבית באטלנטה שבו מתגורר גבריאל סטרלינג, בכיר בלשכת מזכיר המדינה של ג'ורג'יה. סטרלינג ספג שלל איומים והתקפות מאז שהעז לצאת נגד טענותיו של טראמפ שההצבעה בג'ורג'יה בבחירות 2020 זויפה נגדו. "פתאום הופיעו בבית שלי 14 ניידות משטרה, ניידת כיבוי אש ואמבולנס", הוא מעיד על דיווח השווא. "עכשיו אני נועל את הבית היטב בכל לילה, זו המציאות שבה אני חי כעת".
שיטות הפחדה דומות כוונו בשבועות האחרונים נגד שופטים ותובעים המעורבים בתיקים המתנהלים נגד טראמפ. בשעות הבוקר המוקדמות של 11 בינואר, למשל, קיבלה המשטרה במדינת ניו יורק דיווח על פצצה בביתו של ארתור אנגורון, שופט בית המשפט העליון במנהטן, המנהל את משפט השחיתות נגד אימפריית הנדל"ן של טראמפ ומשפחתו. כוח משטרתי שכלל צוות לסילוק פצצות נשלח לבית בסביבות 5:30 בבוקר, אבל לא נמצא שם מטען חבלה, ולבסוף נקבע כי מדובר בדיווח שווא.

אירועי החירום האמיתיים יחכו

רק ימים אחדים לפני כן, ב-7 בינואר, נאלצה המשטרה בוושינגטון הבירה לפעול בעקבות דיווח שווא על ירי בביתה של טניה צ'וטקאן, שופטת בית המשפט המחוזי שבו מתנהל התיק נגד טראמפ בגין ניסיונות להטות את תוצאות הבחירות ב-2020. באותו ערב נשלחו שוטרים לביתה, שם מצאו לפי דו"ח על האירוע אישה שלא נפגעה בשום צורה, והיא אמרה להם שאיש מלבדה אינו נמצא בבית. הם סרקו את המקום, לא מצאו חומרי נפץ – ולאחר מכן הסתלקו.
גם מקרים אחרים שנראים כניסיון להלך אימים כללו דיווחי שווא על פצצות. בתחילת החודש הנוכחי, לאורך יומיים, נשלחו התרעות על פצצה לבתי משפט בשלל מדינות ברחבי ארה"ב, בין השאר במינסוטה, ארקנסו, מיין, הוואי, מונטנה וניו המפשייר.
7 צפייה בגלריה
רוצח סדרתי גילגו ביץ' לונג איילנד רקס הויירמן
רוצח סדרתי גילגו ביץ' לונג איילנד רקס הויירמן
דיווחים על פצצות מניו המפשייר עד הוואי. ארה"ב
(צילום: Michael M. Santiago/AFP)
רשויות אכיפת החוק בארה"ב מתייחסות לדיווחים הכוזבים ברצינות רבה, ומדגישות כי נשקף מהם סיכון לא רק לאנשי כוחות הביטחון ולדיירי הבתים שאליהם הם מוזעקים, אלא גם לנפגעי אירועי חירום אמיתיים שמתרחשים במקביל, ושהכוחות אינם יכולים להגיע אליהם משום שהם עסוקים בטיפול בדיווח שעתיד להתברר כדיווח שווא.
בסוכנות רויטרס מדגישים כי תקריות ה-Swatting מצטרפות לגל של איומים אלימים נגד עובדים שהועסקו בניהול מערכת הבחירות ב-2020, איומים שלדבריה שואבים השראה מהטענות השקריות של טראמפ על גניבת הבחירות. הסוכנות עצמה תיעדה יותר מ-1,000 הודעות איום שנשלחו לעובדים כאלה מאז הבחירות ב-2020 ועד לסוף 2021.