נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הודיע בצהריים (יום ג') כי 51 בני אדם נהרגו במתקפת טילים רוסית על אזור העיר האוקראינית פולטבה, וכי כ-235 נפצעו. בהנחה שהנתונים מדויקים, מדובר באחת ההפצצות הקטלניות ביותר שביצעה רוסיה באוקראינה מאז תחילת המלחמה שם בפברואר 2022, ולבטח בחודשים האחרונים.
זירת ההפצצה הרוסית בפולטבה, שם נהרגו עשרות

3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
פוטין וזלנסקי. הפלישה לקורסק הובילה לאיומי נקמה
(צילום: רויטרס )
3 צפייה בגלריה
אוקראינה פולטבה הפצצה שביצעה רוסיה עשרות הרוגים
אוקראינה פולטבה הפצצה שביצעה רוסיה עשרות הרוגים
זירת ההפצצה בפולטבה. עשרות נהרגו
לפי הדיווחים המגיעים ממחוז פולטבה, השוכן במרכז אוקראינה, שני טילים בליסטיים רוסיים פגעו במהלך המתקפה במוסד חינוכי ובבית חולים סמוך, והנשיא זלנסקי אמר כי בניין של המכון לתקשורת קרס חלקית. על פי משרד ההגנה האוקראיני, לפני ההפצצה הייתה התרעה קצרה בלבד: שניות לאחר שהופעלה אזעקה בעקבות זיהוי מטרה אווירית עוינת נפלו שני הטילים, והם פגעו באנשים שהיו בדרכם לתפוס מחסה במקלט תת-קרקעי.
נפגעים רבים נלכדו מתחת להריסות. מושל המחוז פיליפ פרונין מסר כי ישנם לפחות 15 לכודים. "כל 20-15 דקות יש קריאה לדממה, כדי להאזין לאנשים שמתחת להריסות", אמרו בשירותי ההצלה המקומיים.
בלוגרים צבאיים אוקראיניים דיווחו מצדם כי הטילים הרוסיים כוונו לעבר משתתפי טקס צבאי שנערך באותה העת באוויר הפתוח, כפי שכבר קרה בעבר. חברת הפרלמנט מריאנה בזוגלה, אשת ועדת ההגנה של הפרלמנט, מתחה ביקורת על כך ששום קצין בכיר לא נענש על מקרים דומים שבהם סוכנו חיילים, ושאלה: "הטרגדיות חוזרות על עצמן – מתי זה ייפסק?". מושל המחוז פיליפ פרונין אמר כי זהו "יום נורא עבור פולטבה". הוא שלח תנחומים למשפחות שאיבדו את יקיריהן, וקרא לאוקראינים לצאת לתרום דם.
נשיא אוקראינה זלנסקי מסר בצהריים כי הורה על חקירה מלאה ומהירה בנוגע לנסיבות ההפצצה, והבטיח לבוא חשבון עם מוסקבה על מעשיה. הוא שב וקרא למערב לספק בדחיפות לארצו מערכות הגנה נוספות ולאפשר לקייב להשתמש בטילים שהיא מקבלת ממנו כדי לתקוף בעומק רוסיה.
3 צפייה בגלריה
אוקראינה הריסות בעיר חרקוב אחרי מתקפה רוסית
אוקראינה הריסות בעיר חרקוב אחרי מתקפה רוסית
זירת הפצצה רוסית באוקראינה
(צילום: REUTERS / Vitalii Hnidyi)
הדיווח על ההפצצה הקטלנית בפלטובה בא כשברקע האיומים החוזרים ונשנים של רוסיה לנקום באוקראינה על הפלישה המפתיעה שביצעה לפני כחודש לתוך מחוז קורסק הרוסי, מחוז שבו השתלטה קייב על יותר מ-1,250 קמ"ר וגרמה לבריחתם של כ-120 אלף פליטים. הפלישה ההיא הביכה מאוד את הקרמלין, והעובדה שגם כעת ממשיך הצבא האוקראיני להחזיק בשטחים שכבש שם רק מגדילה את ההשפלה לארצו של ולדימיר פוטין.
הפלישה לקורסק – שבאה אחרי שרוסיה כבשה בשנים האחרונות 18% משטח אוקראינה – העלתה מאוד את המורל של האוקראינים, שינתה את הדינמיקה של המלחמה ושימשה כאיתות לעולם שצבאו של זלנסקי עדיין מסוגל להפתיע ולרשום הישגים משמעותיים, אולם היא באה כשברקע רוסיה עצמה ממשיכה לכבוש מידי אוקראינה עוד ועוד שטחים בחבל דונבאס האוקראיני, שרובו כבר נפל לידי מוסקבה אך עדיין יש בו כמה כיסי התנגדות אוקראיניים. קייב הודתה כי אחת ממטרות הפלישה לקורסק היא להגיע בעמדת מיקוח טובה יותר למשא ומתן העתידי על שליטה בשטחים שכבשה רוסיה.