מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה טען הערב (רביעי) בנאום שנשא לזכר בכיר הארגון שחוסל בשבוע שעבר, אבו נעמה, כי ארגונו השיג את מטרתו המרכזית - להתיש את ישראל. "התשנו כלכלית, מבחינת כוח אדם ומבחינה חברתית. זה יאלץ אותה להפסיק את המלחמה", אמר. בנאומו חזר נסראללה ארבע פעמים על הדרישה שחיזבאללה מתעקש עליה כבר זמן רב, ולפיה אם תיפסק הלחימה בעזה ייפסקו המתקפות על ישראל מלבנון - וניתן להבין מדבריו כי הוא מעוניין בהפסקת אש ברצועה, כזו שתוכל למנוע הסלמה של ממש בחזית הצפונית.
נסראללה: "המטרות מושגות"

2 צפייה בגלריה
נאום מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ארגון טרור ב ביירות לבנון
נאום מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ארגון טרור ב ביירות לבנון
תומכי נסראללה צופים בנאומו ומריעים לו אחר הצהריים, בביירות
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
נסראללה התגאה בכך ש"גורמים בחו"ל" הבינו שעצירת הלחימה בצפון קשורה לעצירת המלחמה בעזה. "באמצעות הלחימה שלנו, אנחנו מסיחים את דעתו של האויב מהתוקפנות נגד עזה וגורמים לו להבין שאם הוא רוצה לעצור את אותה, עליו לעצור את התוקפנות בעזה", אמר. "אנחנו מחכים לתוצאות המשא ומתן. כל העולם הכיר בכך שחייבת להיות הפסקת אש. חמאס מנהל משא ומתן בשמו ובשם פלגי ההתנגדות וכל ציר ההתנגדות. מה שחמאס מסתפק בו מספיק לכולנו".
עוד אמר נסראללה, כשברקע הפסגה בקטאר בין המשלחת הישראלית למתווכות בתקווה לקדם את המגעים לעסקה: "לא ביקשנו שחמאס יתאם איתנו בנוגע למשא ומתן. אנחנו תומכים בו בכל החלטה ואיתו עד הסוף".
הוא התייחס גם למשבר החברתי בישראל, ולמשבר גיוס החרדים: "הצבא הישראלי לא מסוגל להתפנות מהצפון כי הוא חושש מחדירת חוליות של חיזבאללה, במיוחד אחרי שאיבד את ציוד הריגול. ההתשה בעזה ובצפון מביאה למשבר חברתי בישראל, יש צורך ביותר חיילים. הצבא הישראלי נאלץ להאריך את גיוס החובה, יש לזה השפעה כלכלית וחברתית על ישראל. הצבא סובל ממחסור בכוח אדם והם נאלצים לנסות לחייב את החרדים להתגייס".
יירוטים היום בצפון הגולן, במטח נוסף של חיזבאללה
(צילום: אביהו שפירא )

נסראללה המשיך להתרברב, טען כי "האויב נמצא בימים הכי קשים מבחינה היסטורית" - והתייחס גם לתחקירי הקרבות ב-7 באוקטובר שיתפרסמו בימים ובשבועות הקרובים: "חלק מהחקירות של 7 באוקטובר חשפו נקודות חולשה", טען. "'כישלון' הוא הכותרת של הקרב הזה אצל ישראל. בחודש העשירי הצבא לא השיג אף אחד מיעדיו המוצהרים".
עוד הוסיף, על רקע הקריאות הנשמעות בישראל לפעול ל"הכרעת" ארגון הטרור הלבנוני ולא להסדרה מולו: "מי שמאיים עלינו בפלישה מדרום לליטאני, שיסתכל על מה שקורה ברפיח. בשטח הצר לא השיגו ניצחון. אמרו שיסיימו את הקרב תוך 3-4 שבועות ונכשלו", טען - חרף העובדה שצה"ל השיג שלל הצלחות בפעולה ברפיח, וחיסל שם יותר מ-900 מחבלים. נסראללה טען גם כי בישראל "כבר לא מאיימים לחסל את חיזבאללה ולפתוח מלחמה כוללת. הם לא מאיימים לחסל את חיזבאללה בגלל מה שקרה בעזה, שלא הצליחו לחסל את חמאס".
את דברי נסראללה יש כמובן לקחת בערבון מוגבל, והוא מרבה להשתמש בלוחמה פסיכולוגית בנאומיו, אבל ברקע אכן יש תסכול גדול בקרב תושבי הצפון אחרי תשעה חודשי מלחמה בחזית הצפונית ללא סוף ברור באופק וכאשר רבבות עדיין מפונים מבתיהם. אתמול נהרגו במטח של חיזבאללה לרמת הגולן נועה אדר ברנס ובעלה ניר ברנס, בני 46 מקיבוץ אורטל, שרכבם נפגע ישירות מרקטה - והם הותירו אחריהם שלושה ילדים יתומים. היום שוב נורה מטח כבד לגולן, של כ-30 רקטות. בעקבות יירוטים פרצו כמה שריפות, וכוחות הכיבוי הוזעקו לטפל בהן. לא היו נפגעים במטח הזה.
2 צפייה בגלריה
ניר ונועה ברנס ז"ל
ניר ונועה ברנס ז"ל
ניר ונועה ברנס ז"ל, ורכבם שנפגע ישירות
(צילום: כב"ה צפון)
המטח הקטלני אתמול לגולן נעשה כנקמה מצד חיזבאללה על חיסולו אתמול של שומר ראשו לשעבר של נסראללה בכביש דמשק-ביירות, שבו לפי הדיווחים פעל להעביר נשק לחיזבאללה, ובעקבות המטח תקף צה"ל בלילה בעומק לבנון. המטח אחר הצהריים לגולן הגיע כנקמה נוספת מצד חיזבאללה על אותה תקיפה לילית, שכוונה לפי צה"ל נגד מערך ההגנה האווירית של חיזבאלה - יותר מ-80 ק"מ מהגבול.
גם בישראל מתעקשים ש"שחקו" את כוחות חיזבאללה ודחקו אותם רחוק יותר מהגבול, לצד חיסולי בכירים שונים בארגון הטרור - שהודיע על מותם של 366 מאנשיו מאז תחילת הלחימה בצפון (בישראל מעריכים שהמספר גבוה יותר). בישראל מאיימים כבר זמן רב במתקפה רחבה כדי להרחיק את מחבלי חיזבאללה מהגבול וליצור בפועל רצועת ביטחון בדרום לבנון, אבל מדגישים שוב ושוב שיעדיפו להגיע להסדר מדיני - כזה שלא ניתן להשיג כעת, בשל דרישת חיזבאללה להפסקת אש בעזה כתנאי מקדים.
גלנט: "עסקת חטופים לא מחייבת אותנו בצפון - אלא אם חיזבאללה יגיע להסדרה"
(צילום: אלעד מלכה)

מוקדם יותר השבוע הצהיר שר הביטחון יואב גלנט כי הפסקת אש בעזה לא תחייב את ישראל מבחינת הלחימה בצפון. בשיחה עם לוחמים בחרמון אמר להם: "היעד שלכם זה לגרום לכך שהמוכנות שלכם עולה והשחיקה של האויב מביאה לירידה ביכולת שלו באופן יומי. נתתי הנחיה ברורה לכוחות גם בדרום וגם בצפון - אלה שתי גזרות נפרדות. גם אם נגיע להסדרה בעסקה של חטופים, ואני מקווה מאוד שנצליח להגיע לזה בדרום, זה לא מחייב את מה שקורה כאן, אלא אם חיזבאללה יגיע להסדרה. גם אם תהיה הפסקת אש שם, כאן ממשיכים להילחם ועושים את כל מה שצריך והדבר הזה הוא שמביא את התוצאות".