מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר נשא היום (חמישי) הצהרה מיוחדת לתקשורת מבסיס תל נוף שבמרכז הארץ, לראשונה מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. לדברי בר, "אנו פועלים באינטנסיביות ובעצימות. פני עזה השתנו".
בפתח דבריו אמר בר כי "צה"ל ביום ה-41 למלחמה המוצדקת הזאת ואנחנו כואבים ונלחמים. מבוקר 7 באוקטובר, באותה שבת ארורה שבה לא עמדנו במשימתנו, אנחנו נלחמים ללא הפסקה. סיפורי הגבורה הרבים מלווים אותנו, זכרון הנופלים והנרצחים ממקדים אותנו בעומק האחריות שעל כתפינו. 239 חטופים נמצאים ברצועה. חיל האוויר כמו כל צה"ל עושה את כל המאמצים להשיבם הביתה".
בר: "באותה שבת ארורה לא עמדנו במשימתנו"
(צילום: שמוליק דודפור)

בר התייחס גם לתקיפות חיל האוויר ברצועה, וציין כי "כל פצצה מעשרות אלפי הפצצות שהטלנו היא מטרה מבוססת מודיעין. היא פוגעת בפעילי חמאס, מפקדיו, תשתיות הארגון ומפקדותיו. אנחנו פוגעים בחמאס מעל הקרקע ומתחת לפני הקרקע. פגענו באלפי מחבלים ועוד נגיע לכולם. הגענו להישגים משמעותיים, יש עוד דרך ארוכה. נמשיך לפגוע בחמאס עד שנשלים את המשימה שהוטלה עלינו להשמדתו בשיטתיות, בעקשנות ובהתמדה. יש לנו לשם כך מודיעין מעולה ושיתוף פעולה מצוין עם פיקוד הדרום, אגף המודיעין ושירות הביטחון הכללי".
בהמשך אמר בר: "מרגע שהחל התמרון חיל האוויר עוטף אותו במטריה אווירית עוצמתית במיוחד. החלוקה הפשטנית וההיסטורית של האוויר והיבשה היא נחלת העבר. מעולם הקשר בין טייס למפקד טנק לא היה ישיר והדוק כל כך. פיתחנו כאן שיטת לחימה שבה כל כוח יבשה שלנו פוגש אויב שעל הקרקע, עטוף בסיוע אווירי של מטוסי קרב, התוקף ומשמיד אותו. חיל האוויר ביצע כבר יותר מ-3,000 גיחות - הן תקיפות מהירות והן תקיפות שקורות תוך דקות מספר מדרישה. זה פוגע באויב והופך את התמרון לאפקטיבי יותר.
הכותרת
הטרור הפסיכולוגי של חמאס
24:04
2 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר מפקד חיל האוויר
אלוף תומר בר מפקד חיל האוויר
"נמשיך עד להשגת כלל יעדי המלחמה". בר
(צילום: יריב כץ)
"במקביל, מסוקי הקרב, מטוסי האיסוף, התובלה וכלי הטיס המאוישים מרחוק מלווים ממש מקרוב את הלוחמים שעל הקרקע. מסוקי הסער עם לוחמי 669 ואנשי הרפואה באשר הם מפנים במהירות את הפצועים מהשטח, עושים הכל כדי להציל חיים. לוחמי שלדג, כמו גם כל הכוחות המיוחדים של צה"ל, נמצאים בחוד החנית של התמרון עם הכוחות המתמרנים החטיבתיים המעולים".
לפי בר, "כולם עושים עבודה מעולה, מקצועית וטובה. כולם מאוד נחושים להצליח. כל אלו מבוססים על שותפות עמוקה, רעות ואחוות לוחמים. ממש חשתי זאת באוויר. חיל האוויר, כזרוע האסטרטגית של מדינת ישראל, ערוך ופועל בכל רחבי המזרח התיכון, בכל זירה נדרשת, בכל מקום. אנחנו כמובן ערוכים היטב עם תוכניות מבצעיות לזירה הצפונית.
"מערך ההגנה האווירית של מדינת ישראל - כיפת ברזל, קלע דוד והחץ, המופעל על ידי לוחמי החיל - הוא מהטובים בעולם. אני גאה בהם מאוד. על אף אחוזי היירוט הגבוהים זו אינה הגנה הרמטית, אך ניתן לומר בוודאות כי בזכותה ובזכות ההקפדה על הנחיות פיקוד העורף ניצלו חיים רבים".
2 צפייה בגלריה
מטוס
מטוס
"ביצענו יותר מ-3,000 גיחות ברצועה". מטוס קרב ישראלי בשמי עזה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
האלוף בר סיכם: "יש לנו מוטיבציה, כוחנו במותננו, נדע לתת מענה לכל משימה בהמשך הדרך. יש לנו משרתים מופלאים ומספיק חימושים ורוח לחימה שמקורה בעם ישראל המופלא הזה. נמשיך עד להשגת כלל יעדי המלחמה, נמשיך עד שמשפחותינו יחזרו לחיות בביטחון בבתיהן דורות קדימה".
לשאלת ynet בנושא איום הכטב"מים התוקפים של חיזבאללה והמוכנות של מערך ההגנה האווירית למתקפה כוללת גם על ידי כוח האש של הארגון מלבנון, ענה מפקד חיל האוויר: "זה מתפקידיו הטבעיים של החיל למנוע כל חדירה לשטח מדינת ישראל ולהגן על תושביה. כמובן שאנחנו משקיעים בזה כל טיפת זיעה שתידרש, עושים את כל המאמצים ונשתדל גם שזה יהיה על אפס, זה לא תמיד יהיה ככה. ועדיין, מערך ההגנה האווירית, גם המערכים ההתקפיים, ערוכים ומוכנים לכל התפתחות מזירה נוספת".
עוד אמר בר כי "יש לנו שני יעדים מאוד ברורים ובהירים. הראשון זה להשפיע על החזרת החטופים הביתה. השני זה להכות בחמאס, להשמיד אותו, להגיע לכל פעיליו, מפקדותיו, שלא יהיה קיים. שתי המשימות האלה, שני היעדים הללו קורים יחד ואנחנו עושים את זה, אני מקווה היטב, ושזה יביא תוצאות".