הריאיון עם איימן סייף
(צילום: משה מזרחי)

ראש הממשלה נפתלי בנט יצא נגד הלא-מתחסנים ואמר כי הם מסכנים את כולם, אבל כמיליון ישראלים שיכולים להתחסן עדיין לא עשו זאת - ובחברה הערבית אחוז המתחסנים נמוך במיוחד. פרופסור איימן סייף שהיה ממונה הקורנה במגזר הערבי, הסביר היום (שני) לאולפן ynet: "החברה הערבית כמו יתר החברה הישראלית, הייתה בתחושה שהקורונה הסתיימה והיא מאחורינו ולכן גם אין צורך להתחסן".
סייף אמר כי התחלואה יחסית נמוכה במגזר - פחות מעשרה אחוזים - אם כי גם אחוז הבדיקות נמוך יחסית. "יש צורך כמובן להגדיל את זה. מעל גיל 50 יש לנו משהו כמו 85 אחוזים שהתחסנו, בגילי 16-50 האחוז עומד על משהו כמו 74, והאתגר הכי גדול זה בגילי 12 עד 15 שם האחוז הוא מאוד נמוך".
2 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים אום אל פחם
מתחם חיסונים אום אל פחם
מתחסנת באום אל פחם, ארכיון
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"האתגר הגדול זה בגילי 12 עד 15". איימן סייף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נפתלי בנט בישיבת הממשלה על עלייה בתחלואת הקורונה והחיסונים

איך אתה מסביר את זה שאנשים לא באים? הרי גם אצל היהודים אנשים מהססים. המדינה עושה מספיק הסברה כדי להביא את האנשים להתחסן? "תמיד צריך לעשות יותר הסברה, אני חושב שהצלחנו בחודשים האחרונים להגדיל את אחוז המתחסנים בחברה הערבית באמצעות מסע הסברה, עם גיוס של הצוותים הרפואיים ושיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות ואנשי הדת. חייבים להמשיך עם זה יחד עם מנהלי בתי הספר, עם משרד החינוך, ולחסן את קבוצות הגיל של 12-15 לפני פתיחת שנת הלימודים, כך שנגיע אז לאחוז מתחסנים כמה שיותר גבוה. צריך להבין שגם החברה הערבית, כמו יתר החברה הישראלית, הייתה בתחושה שהקורונה הסתיימה והיא מאחורינו ולכן אין צורך גם להתחסן. כמובן שאסור להיכנס למצב הזה וצריך להסביר שהקורונה עדיין קיימת".
סייף אמר כי החברה הערבית חשופה ליותר פייק ניוז מהחברה הכללית והחשש להתחסן שם גבוה יותר. "אני חושב שהנושא של הפייק ניוז הוא מאוד מרכזי. אגב, המינון שלו בתתי קבוצות בחברה הערבית שונה. באוכלוסייה הבדואית שבדרום למשל הנושא של פייק ניוז הוא מאוד מרכזי ולכן אנחנו רואים שם אחוזי מתחסנים יותר נמוכים. אנחנו גם חשופים לרשתות חברתיות מהעולם הערבי וזה גם משפיע על הנושא של החיסונים. הפייק ניוז מהעולם הערבי מגיע גם אלינו. אנחנו גם בשיא עונת החתונות, שאני מזכיר לכם שבשנה שעברה היו נושא מרכזי".
אתה חושש מהחתונות במגזר? כי ראינו בסיבוב הקודם שהיו שם התפרצויות משמעותיות. "חד משמעית כן. אני בעד חתונות הפעם, כי יש גם אחוזי מתחסנים יותר גבוהים אבל חייבים גם לשמור על ההנחיות ועל הכללים של משרד הבריאות ולכן אכיפת החוק וההנחיות היא מאוד קריטית לזה. הנושא השני שחשוב ורלוונטי לחברה הערבית הוא נסיעה לחו"ל ובעיקר לטורקיה. ההיקפים מאוד גדולים ואתמול למשל היה לנו 120 מאומתים ערבים, ויותר מ-43 אחוזים מהם זה אנשים שחזרו מחו"ל. גם פה צריך באמת לפנות לאנשים כדי לצמצם את הנסיעות לחו"ל, ואם נוסעים אז כמובן גם להקפיד על ההנחיות".