המשטרה בעיר נארה, שבה נרצח אתמול (שישי) שינזו אבה, הודתה היום בכשלים בסידורי האבטחה בעצרת הבחירות שבה נורה ראש הממשלה לשעבר. "בהתחשב בצורה שבה האירוע הסתיים, אנחנו לא יכולים להכחיש שהיו בעיות באבטחה שלנו, בין אם בהקמה, בתגובה או ביכולת של הצוות. אנחנו נצטרך לבדוק את זה", אמר מפקד משטרת נארה, טומואקי אוניזוקה, ולקח אחריות על המחדל.
משטרת יפן טרם הצליחה לקבוע מה היה המניע לרצח שהיה לאור יום, וזעזע את העולם - בין היתר לאור הקלות שבה הצליח החמוש לירות באבה מטווח אפס. היורה, ימגאמי טטסויה (41), אמר לחוקרים שרצה להרוג את אבה כי לא היה מרוצה מתפקודו בנושאים שלא קשורים לפוליטיקה. לפי דיווחים, הרוצח נשא בליבו איבה לארגון דתי מסוים, והאמין שאבה הוא חלק ממנו. לפי הדיווחים, החשוד אמר למשטרה כי אמו תרמה כסף לאותו ארגון דתי - ופשטה רגל בעקבות זאת.
תיעוד הירי

3 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן לשעבר נורה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן לשעבר נורה
שינזו אבה, ותפיסת הרוצח שהתנקש בחייו
הזעזוע מההתנקשות נובע גם מהעובדה שיפן נחשבת למדינה בטוחה, שבה אלימות הנשק נדירה מאוד. חוקי הנשק ביפן נוקשים ביותר, ומונעים מרוב מוחץ של הציבור את האפשרות להתחמש. שיעור בעלי הנשק ביפן הוא מהנמוכים בעולם, וכמות הרובים והאקדחים שבידי הציבור היא 0.3 ל-100 תושבים. בארה"ב יש 120 רובים ואקדחים על כל 100 אזרחים, מקום ראשון בעולם.
יפן לא מאפשרת לאזרחים פרטיים (שאינם עובדי מדינה) להחזיק ברשותם אקדחים, ורובים ניתנים רק לבעלי רישיון ציד. בעלי נשק חייבים להשתתף בשיעורים, לעבור מבחן בכתב ובדיקה שתבחן את מצבם הנפשי. הם חייבים להירשם במשטרה, ונשקם צריך להיבדק על-ידי הרשויות מדי שנה.
125 מיליון תושבים חיים ביפן, ומנתוני המשטרה עולה שבשנה שעברה היו במדינה 10 אירועי ירי בלבד - שמונה מהם קשורים לפעילות כנופיות. באירועי הירי נהרג אדם אחד, וארבעה נפצעו. כשבמדינה מתבצעים לעיתים מסעות הרג המוניים הרוצחים משתמשים בסכינים, ולא בנשק חם.
3 צפייה בגלריה
ימגאמי טטסויה החשוד בירי
ימגאמי טטסויה החשוד בירי
ימגאמי טטסויה, החשוד בירי
(צילום: רויטרס / The Asahi Shimbun)
כתוצאה ממיעוט מקרי הירי, בכירים יפנים נוהגים להסתובב עם מספר מאבטחים מצומצם. המאבטחים מתמקדים בעיקר באפשרות של תקיפה פיזית מצד אנשים שאינם חמושים. ההתנקשות בראש הממשלה לשעבר צפויה להוביל להגדלת מספר המאבטחים והשוטרים בעצרות בחירות, ואירועים המוניים אחרים. ב-2015, במהלך דיון בפרלמנט, התנגד אבה (שכיהן אז כראש הממשלה) להצעה של האופוזיציה להגדיל את מספר המאבטחים שלו. "יפן היא מדינה בטוחה", אמר אז.
לאור הקושי הגדול להשיג נשק, בשנים האחרונות דווח על כמה מקרים שבהם אזרחים הרכיבו בעצמם נשק בניגוד לחוק. גם הגבר שהתנקש בחייו של אבה עשה זאת: הוא השתמש ברובה מאולתר, ובחקירתו סיפר שחיפש ברשת הנחיות איך להרכיב נשק. הוא הזמין את החומרים הדרושים, וקנה גם אבק שריפה. בחיפוש בביתו נמצאו כמה רובים נוספים שהרכיב בעצמו.
3 צפייה בגלריה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן לשעבר נורה טלוויזיה
שינזו אבה ראש ממשלת יפן לשעבר נורה טלוויזיה
הנשק המאולתר של הרוצח
(צילום: גטי)
אבה, איש המפלגה הליברל-דמוקרטית, הודיע על התפטרותו מראשות הממשלה באוגוסט 2020, אחרי שמונה שנות כהונה. אבה הסביר כי הוא סובל ממחלה כרונית שהתפרצה מחדש.
ראש הממשלה לשעבר השתתף בעצרת בחירות בעיר נארה, לקראת הבחירות לבית העליון של הפרלמנט היפני שיתקיימו מחר. במפלגתו - שעדיין נמצאת בשלטון - ובמפלגות אחרות הודיעו היום כי בכוונתן להמשיך בקמפיין ולא לדחות את ההצבעה. המפלגה הליברל-דמוקרטית יחד עם השותפה הקואליציונית קומייטו צפויות לחזק את הרוב שלהן בפרלמנט בבחירות הללו.