בג"ץ ידון הבוקר (ראשון) בבקשה דחופה שהגיש מ', לוחם חי"ר לשעבר בחטיבת כפיר המרצה עונש מאסר, שבגופו גילו החודש סרטן בשלב מתקדם. מ', שהורשע לפני כשנתיים לאחר ביצוע עבירות מין חמורות בחייל אחר, טוען כי החל לחוש כאבים עזים כבר מתחילת מאסרו. לאחר שכבר ריצה כמחצית מעונשו, הוא נאלץ לעבור החודש טיפול כימותרפי ראשון כשהוא לבוש מדי אסיר צה"לי ובעודו אזוק. העתירה נועדה למנוע מצה"ל להעבירו לכלא אזרחי, שם תנאי הכליאה והיחס לאסירים נחשבים לירודים יותר.
4 צפייה בגלריה
החייל בטיפולים בבית החולים
החייל בטיפולים בבית החולים
האיזוק ברגליו של הלוחם לשעבר
מ' עלה לישראל מאירופה לפני כארבע שנים, והתנדב לצה"ל כחייל בודד. בגופו גילו כאמור לפני כחודש סרטן מסוג לימפומה בשלב 4 - המצב המתקדם ביותר של המחלה, כאשר המחלה התפשטה כבר לאיבריו הפנימיים. הסרטן אובחן במ' בעודו מרצה את מאסרו בכלא הצבאי החדש "נווה צדק", שליד בסיס בית ליד בשרון.
למרות המצב המתקדם של מחלתו, בצה"ל לא מיהרו להכריע בעניינו של מ', ודיון בבקשתו לשחרור מוקדם עקב מצבו הסופני, שהתגלה כאמור רק לאחרונה, נקבע רק לחודש הבא. בינתיים, לדברי מ', דאגו בצבא "להיפטר" ממנו בהליך מהיר לכלא אזרחי, שבו התנאים הפיזיים והיחס לאסירים נחשבים לפחות טובים, בהשוואה לכלא הצבאי.
4 צפייה בגלריה
החייל בטיפולים בבית החולים
החייל בטיפולים בבית החולים
"סתם הכבידו עוד יותר על מצבו הנפשי הרעוע"
ועדה מיוחדת לנושא קיבלה בימים האחרונים את דרישת הצבא להעביר את מ' לכלא האזרחי, אך הוא הגיש ערעור ואף עתירה לבג"ץ בסוף השבוע האחרון על ידי הסנגוריה הצבאית שמייצגת אותו, בתקווה להמתיק את הגזירה. מ' מקווה שישוחרר למשפחת אומנה, או לפחות כי ישאירו אותו בכלא הצבאי עד להכרעה בעניינו. במקביל, הוא יצא בשבועיים האחרונים לטיפולי כימותרפיה ראשונים בסדרה מתישה, בתקווה לעכב את התפשטות הגידול בגופו.
נציגי המשטרה הצבאית שליוו את מ' לבית החולים שיבא בתל השומר עבור הטיפול הקשה לא היססו ואזקו אותו למיטתו, בעוד הוא מחובר לצינוריות המזרימות לגופו הצעיר את החומרים הכימיים. "הנהלים היבשים במשטרה הצבאית קובעים שכלוא שעדיין לא יצא לחופשה חייב להיות אזוק כאשר הוא יוצא ממתקן הכליאה לכל הליך שהוא, אבל יכלו להפעיל את השכל הישר ומעט להקל על סבלו", אמרו בסנגוריה הצבאית. "רק אחרי ששלחנו מכתבים לגורמי הכליאה נפסק איזוקו במהלך הטיפולים הכימותרפיים. סתם הכבידו עוד יותר על מצבו הנפשי הרעוע של מ', שבוודאי משפיע על מחלתו".
4 צפייה בגלריה
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי "נווה צדק"
(צילום: יואב זיתון)
כפי שנחשף ב-ynet, לפני כשנתיים מ' נפגש במגוריו באחד הקיבוצים בצפון עם חייל אחר, תקף אותו מינית, ביצע בו מעשה סדום ואף הורשע בשימוש בלתי חוקי בנשקו תוך כדי המעשים. נגזרו עליו כאמור ארבע שנות מאסר בכלא הצבאי במסגרת הסדר טיעון. רק בימים האחרונים, לאחר שהתגלה הסרטן בגופו, הגיעו ארצה הוריו מחו"ל.
במכתב שהעביר להוריו תוך כדי התמודדות עם מצב פיזי ונפשי ירוד לאחר שכמעט התמוטט בעקבות הכימותרפיה, תיאר מ': "התלוננתי על הכאבים החזקים כבר מתחילת כליאתי, ואני בכלא כבר שנה וחצי. לא הסתכלו עליי, לא היה להם אכפת מהבריאות שלי ורק עכשיו גילו את הסרטן. מיום הגילוי אני מרגיש מפוחד עם חששות לחיי. אני מפחד שהמצב הנפשי שלי לא יהיה מספיק חזק בשביל לצאת מפה. קשה לי להירדם בכלא כי אני לא יודע אם למחרת אתעורר או לא. אני רק רוצה להבריא ולהתחיל חיים חדשים, לצאת מזה לחיים נורמליים, לעבור טיפול רפואי ונפשי ולחזור להיות איתכם".
עוד כתב מ' להוריו כי "המחלה לימדה אותי לראות את העולם ואת האנשים מחדש, ולכבד את כל הדברים הקטנים. כאשר התגייסתי לפני ארבע שנים ללוחמה עשיתי זאת כדי לשמור על המדינה ולגלות אחריות. היה לי קשה להיכנס לכלא ולקבל את העבירה שעשיתי, ואם תהיה לי הזדמנות נוספת אהיה אדם וחייל טוב יותר. אני מוכן לשלם עבור הטעויות והעבירות שביצעתי. אני לוקח אחריות מלאה על הכול ומוכן לעבור שיקום ולהשתנות, להיות אזרח ואדם טוב יותר".
מ' טען עוד כי כאשר התלונן על כאבים חזקים לאורך השנה האחרונה, גורמי הכליאה הצבאיים נתנו לו משככי כאבים כמו וולטרן ואופטלגין, ורק לאחר שכמעט התעלף הוא פונה לבדיקות רפואיות מעמיקות יותר, שבסופן אובחן הסרטן בגופו. פעילים אזרחיים ששמעו על המקרה הקשה בשבועות האחרונים ניסו לסייע למ' ולתמוך בו, ואחת מהן אף הציעה רשמית לצה"ל לקבל עליו חסות כמשפחה אומנה. הפעילה הציעה שתיקח אותו לטיפולי הכימותרפיה, ולו באופן זמני עד להתייצבות מצבו, תוך הצגת הערבות הנדרשת ובעודה מתגוררת בקרבת בית החולים שיבא. עם זאת, בצבא סירבו להצעתה.

"הסרטן התפשט לאיבריו הפנימיים"

עורכי דינו של מ' ציינו בעתירתם הדחופה לבג"ץ כי "החלטת הוועדה המשותפת לצה"ל ולשב"ס ניתנה בלא סמכות ועליה להתבטל". בעתירה הסנגורים דורשים להוציא צו על תנאי וצו ביניים, ותחילה למנוע את העברתו של מ' מצה"ל לשב"ס. "מ' נמצא בעיצומו של טיפול כימותרפי אינטנסיבי, הגורם לו סבל רב וסיכון חיים, ובעוד הערעור על עונשו תלוי ועומד. רק לפני שבועיים התבשר מ' באגף האונקולוגי של בית החולים שיבא בתל השומר כי הסרטן התפשט לאיבריו הפנימיים, שלד, כבד וריאות, לצד 16 גרורות.
"שישה סבבי הטיפולים הכימיים שהחל הם רצופים וקשים, יימשכו חצי שנה לפחות, וכבר כוללים תופעות לוואי קשות ביותר, גופניות ונפשיות, בהן היחלשות הגוף, היחלשות המערכת החיסונית, נשירת שיער והקאות מרובות. בנוסף, הותאם ל-מ' משטר תרופות הורמונליות ותומכות כדי להתמודד עם הטיפול, בין היתר על ידי סם נרקוטי מסוג אוקסיקודון".
באי כוחו של מ', הסנגורית הצבאית הראשית אל"מ אופירה אלקבץ-רוטשטיין, אל"מ במיל' אשר הלפרין, סרן יוסי אלבז וסרן אילון גונן, טוענים כי הוועדה שדנה בעניינו כלל לא ראתה אותו פיזית: "ייתכן שהעברתו של מ' לכלא האזרחי תתייתר אם הערעור על עונשו יתקבל, לכן יש לפחות לחסוך לו את המעבר הזה. בימים האחרונים חלה הרעה במצבו והוא מאושפז, עוד לפני שהאונקולוגים המטפלים בו החוו דעתם על התנאים בכלא האזרחי, אם יועבר לשם. על שופטי בית המשפט העליון לקבל הכרעה אנושית מהירה".
אונקולוג בכיר בשיבא שמטפל במ' כתב לעורכי דינו לפני שבוע כי "הטיפול שבו החל עלול לגרום לסיבוכים, בעיקר זיהומים שונים שעלולים להידרדר למצב של שוק, שאם לא יטופל מיד, תתפתח קריסת רב מערכתית ואף מוות".
4 צפייה בגלריה
החייל בטיפולים בבית החולים
החייל בטיפולים בבית החולים
"יש חשיבות קריטית לזמן תגובה מהיר"
עוד ציין האונקולוג את חשיבותו של זמן תגובה מהיר, ואמר כי מ' לא זכה לכך בטיפול הראשון. "לעיתים קרובות מטופלים במצבו של מ' נזקקים למוצרי דם בתדירות גבוהה, בשל דיכוי הייצור במח עצם. הופעה של חום תוך כדי טיפול היא סמן לזיהום המחייבת פינוי מהיר לחדר מיון. יש חשיבות קריטית לזמן תגובה מהיר, אך משיחתי איתו עולה כי לאחר הטיפול הכימותרפי הראשון הוא לא חש בטוב, וקריאותיו נענו רק לאחר שעתיים, אז הועבר לחדר המיון בשיבא".
האונקולוג הדגיש כי "זמן תגובה ארוך אינו מקובל בסוג טיפול זה ואף עלול לסכנו. רוב הסיבוכים מתרחשים כשבוע וחצי עד שבועיים מתחיל הטיפול בכל מחזור, ולכן חיוני שמ' ישהה במקום עם תנאים סניטריים והיגייניים נאותים, וחובה להקפיד על התייחסות ותגובה מהירים לתלונותיו. אם לא ניתן לעשות זאת בכלא אני ממליץ למצוא עבורו מקום שהייה חלופי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האסיר כלוא בכלא צבאי לאחר שהורשע בעבירה של מעשה סדום ושימוש בלתי חוקי בנשק כלפי חייל ששירת עימו, ונידון לעונש מאסר לריצוי בפועל של ארבע שנים. האסיר שוהה בכלא הצבאי ומקבל טיפול ההולם את מצבו.
"לאורך כל תקופת הכליאה האסיר קיבל טיפול רפואי בהתאם לתלונות הרפואיות ולצורך הרפואי באותה עת. מרגע תלונתו, עבר בירור רפואי מהיר ומתקדם. לא נגרם עיכוב באבחנה והוא ימשיך להיות מטופל ככל שיידרש. לאור חיסיונו הרפואי, לא ניתן לפרט בנושא".
עוד נמסר מדובר צה"ל: "הוועדה הצבאית להעברת כלואים לכלא אזרחי דנה בבקשת גורמי הכליאה להעבירו לבית כלא אזרחי. בפני הוועדה הובאו כלל השיקולים הנוגעים בדבר לרבות חומרת העבירה בה הורשע והעונש שהוטל עליו, מצבו הרפואי ואפשרויות הטיפול בו בבסיס הכליאה הצבאי.
ביום חמישי שעבר נערך דיון המשך בבקשה, בסיומו החליטה הוועדה כי הכלוא יועבר לשירות בתי הסוהר במועד המוקדם האפשרי, שיתואם בין שב"ס והמשטרה הצבאית, להמשך ריצוי עונשו, בשים לב שהדבר נדרש לשם טובתו הרפואית. כמו כן, בית הדין הצבאי לערעורים נעתר לבקשתו של האסיר להארכת מועד להגשת ערעור על עונשו. הדיון בערעור קבוע בשלב זה ליום שלישי".
גורם צבאי הוסיף: "ככלל, אפשרויות הטיפול בשירות בתי הסוהר רחבות מאלה שבבסיס הכליאה הצבאי התביעה הצבאית לא התנגדה לבקשה להארכת מועד לערעור. הערעור ייבחן לגופו ועמדת התביעה תגובש בשים לב לחומרת המעשים שבהם הורשע הכלוא ובשים לב לחוות דעת של גורמים רפואיים מקצועיים ביחס למצבו הרפואי. הכלוא נאזק שלא בזמן טיפול רפואי ובכפוף להנחיות גורמי הרפואה".