שורת מדינות במפרץ הפרסי, בהן סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר ואחרות, דוחקות בארה"ב ללחוץ על ישראל בניסיון למנוע ממנה לתקוף אתרי נפט באיראן, בתגובה למתקפת הטילים הבליסטיים של טהרן. כך מדווחת היום (חמישי) סוכנות הידיעות רויטרס. שלושה מקורות אזוריים אמרו לרויטרס כי אותן מדינות חוששות שמתקני הנפט שלהן יותקפו על ידי הפרוקסי של איראן, במקרה של הסלמה נוספת במזרח התיכון.
המקורות, שצוין כי הינם מקורבים לממשלות באזור, הבהירו כי מדינות המפרץ חוששות למצוא את עצמן תחת "אש צולבת", ועל כן לא יאפשרו למטוסים ישראליים לעבור במרחב האווירי שלהן כדי לתקוף את איראן. לדברי המקורות, המדינות העבירו את המסר הזה לארה"ב.
ביידן קורא לישראל למצוא "חלופות" לתקיפת מתקני נפט באיראן
(צילום: מתוך X (טוויטר))

מאז מתקפת הטילים האיראנית, בכירים במערכת הפוליטית והביטחונית בישראל מאיימים להגיב ולתקוף את איראן בעוצמה. רק אתמול אמר שר הביטחון יואב גלנט כי "התקיפה תהיה קטלנית, מדויקת ומפתיעה, האיראנים לא יבינו מה קרה ואיך". עוד קודם לכן, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ישראל היא הכוח היחיד בעולם שנלחם באיראן", ולאחר ששוחח עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועם סגניתו קמלה האריס, לשכתו מסרה כי הם "דנו בפעולת התגמול באיראן". מנגד באיראן מאיימים כי יגיבו בחריפות לכל מתקפה מצד ישראל, איומים המגבירים את החשש ממלחמה אזורית, שעלולה לשאוב לתוכה גם את ארה"ב, שבה יתקיימו בחירות לנשיאות בעוד פחות מחודש.
שני גורמים איראנים בכירים, בהם דיפלומט איראני, אמרו לרויטרס כי בסדרת פגישות שהתקיימו בימים האחרונים איראן הזהירה את סעודיה כי "לא תוכל להבטיח את שלמותם של מתקני האנרגיה שלה - אם ישראל תזכה לסיוע מכל סוג בביצוע התקיפה הצפויה. במקביל, צוין כי הצעדים של מדינות המפרץ מגיעים בהמשך ללחץ האיראני לגרום להן לנצל את השפעתן על ארה"ב ויחסיהן עימה.
אנליסט סעודי בשם עלי שיהאבי, המקורב לבית סעוד השולט בממלכה, ציין כי "האיראנים הצהירו: 'אם מדינות המפרץ יפתחו את המרחב האווירי שלהן עבור ישראל - זה ייחשב כהכרזת מלחמה'". בהמשך לכך, הדיפלומט האיראני אמר לרויטרס כי טהרן שיגרה מסר ברור לריאד, שלפיו בעלות בריתה של איראן, בעיראק ובתימן, עשויות להגיב במקרה של תמיכה אזורית בישראל.
1 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
"האיראנים הבהירו: פתיחת השמיים עבור ישראל - הכרזת מלחמה". חמינאי ובן סלמאן
(צילום: AFP, רויטרס)
מקורות מאזור המפרץ ומקורות איראנים מסרו כי התקיפה הישראלית הצפויה עמדה אתמול במוקד פגישתם של יורש העצר הסעודי והשליט בפועל מוחמד בן סלמאן, עם שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י. לפי הגורם מהמפרץ, הביקור של השר האיראני, לצד פגישות תיאום ביטחוניות בין גורמים אמריקנים לעמיתיהם הסעודים, מהווים חלק ממאמץ מתואם להתייחס למשבר.
גורם המעורה בפרטים בוושינגטון אישר את הפרטים, ואמר כי גורמים רשמיים במפרץ שוחחו עם עמיתיהם בארה"ב והביעו דאגה מהיקף התגובה הישראלית הצפויה. מנגד, הבית הלבן סירב להגיב כשנשאל אם מדינות המפרץ ביקשו מוושינגטון לוודא שהתגובה הישראלית תהיה "מתונה". עם זאת, בירושלים ובבית הלבן הגדירו את שיחת ביידן-נתניהו, שעסקה בין היתר בתגובה הצפויה, כ"חיובית".
בתוך כך, שני גורמים ישראלים אמרו לרויטרס כי ישראל "תכייל" את התגובה שלה, וכי נכון לאתמול (רביעי) טרם החליטה אם לתקוף את מתקני הנפט האיראניים. לדבריהם, האפשרות הינה רק אחת מתוך כמה שהוצגו על ידי מערכת הביטחון לדרג המדיני בישראל.
גלנט: "התקיפה באיראן תהיה קטלנית, מדויקת ומפתיעה"
(צילום: אלעד מלכה)

שלושת המקורות מהמפרץ אמרו לרויטרס כי לסעודיה, ככוח מוביל בייצוא נפט, לצד שכנותיה שעוסקות בייצור (איחוד האמירויות, קטאר, כווית, עומאן ובחריין), יש אינטרס מובהק בהפחתת המתיחות וההסלמה. "אנחנו נמצא את עצמנו במרכזה של מלחמת טילים", אמר אחד המקורות. "יש חשש משמעותי, במיוחד אם המתקפה הישראלית תכוון למתקני הנפט של איראן".
הגורמים הוסיפו כי לתקיפה כזאת על תשתיות הנפט של איראן תהיה השפעה גלובלית, בייחוד על סין, המהווה את ה"לקוח המרכזי" לייצוא האיראני. כמו כן, הם ציינו את ההשפעה שתהיה לכך על סיכוייה של קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב לנצח בבחירות, שכן כלכלת מדינתה תיפגע אם מחירי הנפט יזנקו בעקבות תקיפה ישראלית על מתקני נפט איראניים.