תיעוד מרגע נפילת הקרטה בקריית שמונה
(צילום: חברת נתיבי ישראל)

האזעקה קטעה את המבחן במכללת תל חי, אחת הרקטות נפלה סמוך לבית העלמין בקריית שמונה וגרמה לשריפה. מטח הרקטות מכיוון לבנון היום בצהריים (רביעי) תפס את תושבי הצפון בהפתעה גמורה, כשהילדים בקייטנות הקיץ, מה שהוביל לבהלה גדולה. יותר מ-60 ילדים היו במגרש טניס ליד המקום שבו נפלת הרקטה - ובמזל אף אחד לא נפגע. במועצה אזורית גליל עליון תיעדו את הילדים בגן חצב שבקיבוץ דן - גן שאינו ממוגן, כמו שאר 120 הגנים במועצה - כשהם שוכבים על הרצפה ומכסים את ראשם בידיהם.
תיעוד תקיפות התגובה של צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

אביחי ביקר את קבר אביו: "נישקנו את הקבר ונשכבנו על הרצפה"
(צילום: אבי חי)

5 צפייה בגלריה
ילדים נשכבים על הרצפה בזמן האזעקה
ילדים נשכבים על הרצפה בזמן האזעקה
הילדים בגן חצב
(באדיבות מועצה אזורית הגליל העליון )
זירת נפילת הרקטה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

5 צפייה בגלריה
מרכזי הטניס
מרכזי הטניס
"כל הילדים בריאים, אבל לא בטוח שבנפשם". הנפילה סמוך למגרש טניס
(צילום : ליאור שפירא)
בסביבות השעה 12:15 שלוש רקטות נורו מלבנון לגליל - שתיים מהן נפלו בשטח ישראל ואחת בשטח לבנון. כתוצאה מאחת הנפילות פרצה שריפה באזור קריית שמונה, ותושבים בגליל שמעו את הדי הפיצוצים. ממד"א נמסר כי היו ארבעה נפגעי חרדה, ודובר מד"א זכי הלר אישר במשדר המיוחד של ynet שלא היו נפגעים. מיד אחרי הירי תקפו כוחות ארטילריים של צה"ל בשטח לבנון, ירי שחודש כעבור כשעתיים.

"הורדנו את הילדים ישר למקלט"

את אביחי דנינו תפסה האזעקה בבית העלמין בקריית שמונה. הוא ביקר את קבר אביו לרגל יום הולדתו: "נישקנו את הקבר ונשכבנו על הרצפה. זה נפל בסמוך לבית העלמין".
לדברי דנינו, "הרכב היה ממש קרוב לנפילה, אני לא יודע איך הוא לא התנפץ לרסיסים וכאלה. לא הלכתי אפילו לבדוק אבל ראינו שהאש שנגרמה כתוצאה מהנפילה מתקרבת לאוטו. נכנסנו למסעדה ליד".
5 צפייה בגלריה
זירת הנפילה
זירת הנפילה
השריפה כתוצאה מהנפילה בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
דנינו סיפר על התחושות ברגע האזעקה: "אנשים רצו. אני אישית לא נבהל, אבל זה באמת היה מבהיל לאנשים אחרים שרצו סביבנו. נכנסנו למרחבים המוגנים".
הרקטה נפלה סמוך למגרש טניס בקריית שמונה. המנהל טל אמסלם סיפר: "היה לנו מזל. עוד כמה מטרים שמאלה או ימינה זה נגמר אחרת. יותר מ-60 ילדים התאמנו במקום. האזעקה פעלה, שמענו את הנפילה חזק מאוד. היה לנו הרבה מזל כי עוד כמה מטרים ימינה או שמאלה היינו מדברים עכשיו אחרת לגמרי".
המגרש כוסה בעשן בעקבות הנפילה, אך האירוע עבר בשלום והצוות הצליח לפנות את כולם למקלטים. לדברי אמסלם, "הורדנו ישר את הילדים למקלט. ברוך השם הכל בסדר. היה הלם אצל חלק מהילדים. טוב שזה הסתיים בצורה כזו ושכולם בריאים, לא בטוח בנפשם, אבל עברנו את האירוע הזה".
5 צפייה בגלריה
זירת הנפילה
זירת הנפילה
זירת הנפילה
(צילום: אביהו שפירא)
ראש העיר קריית שמונה: "מתורגלים למתיחות"
(צילום: אבי חי)

5 צפייה בגלריה
נפילה בקריית שמונה
נפילה בקריית שמונה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, התראיין במשדר המיוחד לאולפן ynet, ואמר: "האמת שאנחנו מתורגלים למתיחות כזו כעיר שיושבת על הגבול". עם זאת הוא ציין: "הפעם זה תפס אותנו ללא כל התרעה מוקדמת ובהפתעה גמורה. פתאום אזעקות בסמוך אלינו גם נשמעו מספר קולות נפץ שעכשיו אנחנו יודעים שלפחות נפילה אחת בחלקה הצפוני של העיר ללא פגיעות בנפש או ברכוש למעט שריפת קוצים שמשתוללת במקום וכוחות הכיבוי נמצאים שם ומטפלים בה".
הוא אמר כי העירייה קיבלה הנחייה מגורמי הביטחון לשמור על שגרה מלאה במרחב, אך "יחד עם זאת חייב להגיד - אין חיה כזאת". שטרן הנחה את גורמי העירייה לפתוח את המקלטים הציבוריים והמרחבים המוגנים. הוא הבהיר: "אין הנחייה כזו, אלא יותר באמת בשביל הביטחון ותחושת הביטחון האישית של התושבים ושאם וחלילה שוב יתפסו אותנו באזעקה כזו שהמרחבים יהיו פתוחים".
בנט וגנץ מתעדכנים במליאה
(צילום: ערוץ הכנסת)

- אנחנו רואים את ה'טפטופים' לאחרונה. הציפייה שלכם עכשיו שתהיה תגובה משמעותית יותר? "תראי אני לא ממהר לקבוע מה המקורות ואם זה 'טפטופים' או לא 'טפטופים'. אני לא יודע אם אפשר להגיד שיש כאלה לעבר ק"ש סך הכול אנחנו עם מעל עשור של שקט ושלא היו נפילות ברחבי העיר. אני לא כל כך מסכים עם האמירה שכרגע יש פה 'טפטופים' ואנחנו כן יודעים על כל מיני ניסיונות שאף גוף גם לא לוקח עליהם אחריות, כנראה כל מיני ארגונים עצמאיים. אני לא חושב שזה אותו אויב, אותן נסיבות כמו שקורה בדרום".
- אתה לא חושש שזו מגמה? "לא כל נגיעה בגדר הופכת לאירוע ביטחוני או חדירה, לפעמים זו גם הקפצה, מגיבים בירי תאורה ובכוחות שמגיעים כי זו המשמעות של עיר שנמצאת בסמיכות לגבול, אבל אני לא חושב שאנחנו נמצאים עכשיו בחזית לחימתית, לא סיבה להיסטריה או בהלה. בכל מקרה אני יכול להרגיע גם ולומר שאנחנו ערוכים לכל תרחיש שלא יהיה".
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ עודכנו על ההתפתחויות בטלפון במליאת הכנסת. הם סיכמו את המשך ניהול האירוע ודנו בהחרפת התגובה. בהתאם להתפתחויות, רה"מ יקבל עדכונים באופן שוטף. במערכת הביטחון מעריכים כי הירי בוצע על ידי פלגים פלסטיניים בדרום לבנון. לאחר מכן קיים שר הביטחון חיתוך מצב בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש האגף המדיני ביטחוני זהר פלטי, ראש אגף מבצעים אלוף עודד בסיוק וראש אמ"ן אלוף תמיר הימן. "שר הביטחון הנחה להעביר מסר חריף ליוניפי"ל בעקבות הירי", נמסר ממשרד הביטחון.
אלי כהן, מנכ"ל המכללה האקדמית בתל חי, סיפר כי מטח הרקטות תפס חלק מהסטודנטים באמצע המבחן: "אני הייתי במשרד. יש סטודנטים שנבחנו. זה הקפיץ אותם. אבל בסך הכול הגיבו יפה וכולם נמצאים עדיין במרחבים המגונים כי עוד לא שחררו אותנו. אני מקווה שישחררו בזמן הקרוב".
עדויות התושבים במשדר המיוחד באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

כהן ציין כי "לא הייתה תחושה שמשהו כזה יקרה", למרות שהייתה דריכות גם בחודש שעבר לאחר האזעקות בגליל העליון, "אבל זה לא מפתיע". הוא הסביר: "אנחנו נמצאים בשנים שהן יחסית שקטות, אבל אנחנו כל הזמן מקבלים תזכורות מה יש לנו כאן בצפון". הוא ציין: "זו אחת מהתזכורות אבל אנחנו יודעים לחיות עם זה".
יהונתן אשריאן, בעל חנות רהיטים בקריית שמונה אמר כי האזעקה תפסה אותו "לא מוכן בכלל". לדבריו, "לא היינו מוכנים לא לאזעקה ולא לנפילות, לקח לנו כמה שניות רגע להתעשת, להבין שצריך מהר למצוא איזשהו מרחב מוגן וזהו. רצנו למרחב המוגן הכי קרוב שיש לנו פה בסביבה ועוד כמה חבר'ה שלנו מהעסקים ליד".
- את הפיצוצים שמעת? "כן, שמענו. וישר התחלנו לראות את העשן כי זה די קרוב, רואים את זה מהר. וזהו, הייתה בהלה, מהר מאוד הרחובות באמת התרוקנו. אני חושב שאף אחד לא היה מוכן לזה אצלנו. זה החזיר אותנו ככה הרבה שנים אחורה לתקופות הפחות יפות פה באזור, אני מקווה שיהיה שוב שקט, שלא יתחמם פה יותר מדי הגזרה.
פורסם לראשונה: 13:46, 04.08.21