3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתיהו נפגש עם שר החוץ של אנגליה ג'יימס קלברלי
ראש הממשלה בנימין נתיהו נפגש עם שר החוץ של אנגליה ג'יימס קלברלי
פגישת נתניהו וקלברלי, הערב
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)
שר החוץ של בריטניה ג'יימס קלברלי הגיע היום (שני) לביקור ראשון בישראל וברשות הפלסטינית, ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אלי כהן. בנוסף, קלברלי ביקר ביד ושם והניח זר באוהל יזכור. לפני נסיעתו, אמר קלברלי כי הביקור "יהיה הזדמנות לחדש את השותפות הביטחונית שלנו, מול האיומים הבלתי מתקבלים על הדעת מצד המשטר האיראני".
קלברלי התייחס גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואמר לפני הביקור כי "פיתרון שתי המדינות בין ישראל והשטחים הכבושים זו הדרך היחידה ליצירת ביטחון, יציבות ושגשוג לישראלים, לפלסטינים ולאזור כולו. אדגיש שעל כל הצדדים לבצע צעדים לקידום מטרה זו". בביקורו מחר ברשות הפלסטינית, ייפגש שר החוץ הבריטי עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתיהו נפגש עם שר החוץ של אנגליה ג'יימס קלברלי
ראש הממשלה בנימין נתיהו נפגש עם שר החוץ של אנגליה ג'יימס קלברלי
הפגישה של שר החוץ הבריטי עם ראש הממשלה. נתניהו עמד על החשיבות במניעת ההתגרענות של איראן
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)
הפגישה של קלברלי ונתניהו התקיימה הערב בלשכת ראש הממשלה בירושלים. במהלך הפגישה, עמד נתניהו על החשיבות במניעת ההתגרענות של איראן והדגיש כי יש למנוע את המשך פעולותיה של איראן לערעור היציבות האזורית והגלובלית. כמו כן, שוחחו השניים על הידוק שיתוף הפעולה בתחום הביטחוני, הטכנולוגי והכלכלי בין המדינות ובפרט בנושא הבינה המלאכותית.
בפגישה השתתפו השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי, ראש מערך ההסברה הלאומי מושיק אביב, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אלוף אבי גיל ושגרירי שתי המדינות. נתניהו את בירך את קלברלי שמחדשות".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי ושר החוץ הישראלי אלי כהן
שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי ושר החוץ הישראלי אלי כהן
קלברלי בפגישה עם שר החוץ אלי כהן, היום. "המדינות מאוחדות בעמדתן לגבי החשיבות של עצירת תוכנית הגרעין האיראנית"
(צילום: אבי חיון)
מוקדם יותר נפגש קלברלי עם מקבילו הישראלי אלי כהן, שהעניק לו שי מיוחד שעשוי מרקטה מיירטת של כיפת ברזל. בהזמנתו של כהן, בפגישה השתתף גם הרב ליאו די, שאיבד את רעייתו לוסי ושתי בנותיו מאיה ורינה בפיגוע בבקעת הירדן לפני כחמישה חודשים, ומונה לאחרונה לשליח המיוחד של משרד החוץ ליוזמות חברתיות.
לאחר הפגישה, אמר כהן כי "בריטניה וישראל מאוחדות בעמדתן לגבי החשיבות של עצירת תוכנית הגרעין האיראנית ופעילותה הטרוריסטית של איראן ושל גרורות הטרור שלה ברחבי המזרח התיכון ובעולם". כהן הוסיף כי "בריטניה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר שלנו באירופה. ביקשתי מידידי שר החוץ קלברלי לפעול לקידום הסכם הסחר החופשי בין המדינות לטובת השגשוג של שני העמים".
לפני שיעבור לרשות הפלסטינית, שר החוץ הבריטי צפוי לצפות מחר בהדגמה של מערכת כיפת ברזל ושל המל"ט "הרמס 450". המל"ט, שמדגים את היחסים הצבאיים בין ישראל לבריטניה, נבנה על ידי חברת אלביט מערכות בע"מ. חיל האוויר המלכותי של בריטניה השתמש בו בתרגיל משותף עם הצבא הישראלי שהתקיים ביולי 2021.
בביקור בישראל, קלברלי נפגש עם ח"כ לשעבר אראל מרגלית, מייסד ויו"ר JVP (Jerusalem Venture Partners) ו-Margalit Startup City, כדי ללמוד על חדשנות ישראלית וההייטק הישראלי. בפגישה עם מרגלית, שר החוץ הבריטי אמר: "אם מחברים אנשים יצירתיים, הם מתחילים לנסות לתקן בעיה אחת, ובסופו של דבר הם פותרים מגוון שלם של בעיות אחרות ביחד. אני מאמין שמציאת הזדמנויות לעבודה משותפת היא המפתח. אני כאן כדי לעזור להגביר את ההשפעה של תעשיית הטכנולוגיה הישראלית, כי זה טוב לכולנו".