בקטאר מדווחים הבוקר (שישי) על ההתקרבות שצריכה להדאיג גורמים בירושלים - בין קהיר לטהרן. לפי גורמים מצריים ששוחחו עם אל-ערבי אל-ג'דיד, בימים האחרונים מתנהלים מגעים אינטנסיביים בין קהיר לבכירים חות'ים ואיראנים - במטרה למנוע את התרחבות העימות הימי בין ישראל והמערב לחות'ים, תוך חשש שהסלמה עלולה לפגוע גם בתנועה בתעלת סואץ.
הגורם אמר כי במצרים שוחחו לאחרונה עם מנהיגי החות'ים (המיליציה השיעית של "אנצאר אללה" - ל.ב.א) בעקבות התקיפה האמריקנית-בריטית בתימן לפני שבוע, בניסיון להבין מה תהיה התגובה - במטרה להעריך את ההשלכות. לפי הגורם, קהיר הדגישה בפני החות'ים כי היא לא מצטרפת לשום צעד בינלאומי נגדם, והבהירה בפני ארה"ב את "הסכנה בפתרון צבאי". לפי המצרים, "עדיף לדחוף לפתרון שישים סוף לסיבה העיקרית לכל מה שקורה - המלחמה בעזה".
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן, אבראהים ראיסי ו נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא איראן, אבראהים ראיסי ו נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
ראיסי וא-סיסי. מצרים ואיראן מתקרבות בחסות המלחמה
(צילום: Ahmed NURELDINE / SAUDI PRESS AGENCY / AFP / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / HO/ SAUDI PRESS 1AGENCY , רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
3 צפייה בגלריה
לוחם חות'י צועד עם דגל פלסטין
לוחם חות'י צועד עם דגל פלסטין
"לדחוף לפתרון שישים סוף להסלמה - המלחמה בעזה"
(צילום: EPA)
מצרים נתנה הבטחה לחות'ים כי היא מתקדמת בדיונים מול ישראל הנוגעים להגדלת היקף הסיוע לרצועה. הגורם ציין כי התקשורת בין הצדדים הייתה חיובית והחות'ים העריכו את העובדה שמצרים לא הצטרפה לפעולות עוינות נגדם. לדברי אותו גורם מצרי, "מנהיגי החות'ים אישרו למצרים כי אין כוונה להרחיב את הפעולות נגד ספינות, חוץ מאלה שבדרכן לישראל או קשורות אליה", למרות התקיפות האמריקניות-בריטיות האחרונות.
בנוסף, דיפלומט מצרי חשף כי "נערכים הסדרים לקראת הגעה בימים הקרובים של שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן לקהיר". הביקור סוכם בשיחה האחרונה בין נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לנשיא איראן איברהים ראיסי. בעיתון טענו כי התקשורת בין הצדדים התחזקה בתקופה האחרונה, מאז פרוץ המלחמה בעזה.
"מה שקורה באזור מחזק את היחסים בין מצרים לאיראן", אמר הגורם הדיפלומטי, "בגלל האינטרסים המשותפים של שתי המדינות ובגלל שאיראן נחשבת שחקנית מרכזית באזור לאור יחסיה הקרובים עם צדדי הסכסוך". הוא העריך כי למרות המתח שנוצר בין מצרים לארה"ב וישראל, היחסים של מצרים עם איראן צפויים להתחזק עוד.
3 צפייה בגלריה
תימן צנעא תומכי חות'ים שורפים דגלי ישראל ו ארה"ב
תימן צנעא תומכי חות'ים שורפים דגלי ישראל ו ארה"ב
תומכי החות'ים שורפים דגלי ישראל וארה"ב, זה לא מפריע למצרים להתקרב עוד לאיראן
(צילום: רויטרס / Khaled Abdullah)
"קהיר משמשת כמתווך שמעביר מסרים מארה"ב לטהרן", הוא ציין. הממשל האמריקני, כך לדבריו, מאמין כי קהיר - בגלל הרצון האיראני לחזק את הקשרים איתה - יכולה להעביר מסרים לטהרן בצורה הטובה ביותר.
בינתיים, שופר חיזבאללה בלבנון אל-אחבאר התייחס אף הוא למתיחות בין ארה"ב לחות'ים, וציטט גורם צבאי תימני באומרו כי המתקפה האמריקנית האחרונה על תימן, בין רביעי לחמישי, שוגרה מנושאת המטוסים אייזנהאואר, שנמצאת ליד חופי אריתריאה מול חופי אזור חודיידה - והוסטה לאזור בצל המלחמה.
לפי הדיווח, התקיפה כוונה לאזורים ריקים, למרות הצהרות ארה"ב לתקיפת "יעדי חות'ים". גורמים אמרו כי היכולות של החות'ים מוגנות ומוכנות לתגובה על החלטת ארה"ב לסווג את החות'ים מחדש כארגון טרור. לדברי גורמים בממשלת תימן, הנאמנה לקואליציה הבינלאומית, להחלטה האמריקנית לא תהיה כל השפעה על החות'ים.
בדיווח אחר באל-אחבאר ציינו כי הבחירה של וושינגטון באופציה הצבאית מול החות'ים דווקא תורמת להם ממספר סיבות, ביניהן: האזור של ים סוף הפך לא בטוח ולא ניתן להחזיר ביטחון לאזור בלי הפסקת אש בעזה, היקף היעדים של החות'ים התרחב גם ליעדים של אמריקנים ובריטים ובנוסף, טוען שופר ארגון הטרור הלבנוני, היעדים שארה"ב תוקפת תוקפת לא יעילים והותקפו בעבר כך שהיכולות של החות'ים לא נפגעות ותימן נשארת בעמדתה, מה שמחזק אותה כמי שמסייעת לפלסטינים מול המערב.