פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון ב-48 השעות האחרונות הגבירה באופן משמעותי את החשש בארה"ב מפני מלחמה של ממש שתפרוץ בין ישראל לחיזבאללה - ותכלול גם תמרון בדרום לבנון. כך דווח הבוקר (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". הדאגה הזו הייתה קיימת בוושינגטון עוד לפני סדרת הפיצוצים בלבנון.
פיצוץ מכשירי קשר בלבנון, אתמול

מתקפה בשתי מכות
עדות לכך ניתן למצוא בדברים שאמר לאחרונה שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין לבכירים בפנטגון. "אני חושש שישראל תפתח בקרוב במתקפה", אמר. לאחר המתקפות, אמר בכיר במשרד ההגנה כי "אני מודאג. זה עלול לצאת משליטה". החשש האמריקני מבוסס, והוא מגיע גם על רקע ההחלטה להעלות לצפון את אוגדה 98, האוגדה המובחרת שפעלה במשך חודשים ברצועת עזה. העלאת האוגדה נחשבת לשינוי מגמה משמעותי בין חזית הדרום לצפון, בצל המסרים הפומביים שגם נשמעים מפי בכירים בישראל בימים האחרונים.
עם זאת, גורמים אמריקנים הדגישו שהם עדיין לא רואים אינדיקציות למלחמה - כמו גיוס מילואים נרחב - כאלה שיצביעו על תמרון אפשרי בלבנון. לפי הגורמים, גם לאחר קבלת החלטה כזו, עשויים לחלוף שבועות עד שכוחות צה"ל יהיו בעמדה לצאת למתקפה גדולה. ואולם, הם ציינו כי "ישראל יכולה להורות על מבצע קטן יותר מהר יותר, ללא מהלכים צבאיים גדולים אחרים".
בארה"ב מתעקשים כי את המתיחות בצפון ניתן לפתור ללא מלחמה, ב"מסלול דיפלומטי", כלשון בכירים בבית הלבן. העמדה הזו הוצגה גם לשר הביטחון יואב גלנט, בעוד שיחה לילית עם מקבילו האמריקני אוסטין. על רקע פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון, השניים "סקרו את ההתפתחויות הביטחוניות האזוריות". כך לפי הודעת הפנטגון.
1 צפייה בגלריה
צידון
צידון
פיצוץ בחנות למכשירי סלולר בצידון
(צילום: REUTERS/Hassan Hankir)
תיעוד של "פיצוצי הביפרים", שלשום

גלנט: "אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה"
(צילום: אלעד מלכה)

חרף חילוקי הדעות, גם הפומביים, אוסטין הביע בפני גלנט את תמיכתה "הבלתי מעורערת" של ארה"ב בישראל אל מול האיומים מצד איראן, חיזבאללה ושאר השותפים האזוריים של טהרן. עוד נמסר כי אוסטין הדגיש את מחויבותה של ארה"ב להרתיע את אויביה של ישראל ואת המאמצים להפחית את המתיחות ברחבי האזור, ובנוסף הדגיש כי ארה"ב מעדיפה להגיע להסכם הפסקת אש בעזה שישיב את החטופים, וכן ל"פתרון דיפלומטי מתמשך לסכסוך בגבול ישראל-לבנון שיאפשר לאזרחים משני הצדדים לחזור לבתיהם".
בביקור בבסיס רמת דוד של חיל האוויר, גלנט אמר כי "מרכז הכובד עובר צפונה. המשמעות היא שאנחנו הולכים ומסיטים כוחות, משאבים ואנרגיה לכיוון הצפון. לא שכחנו את החטופים ואת המשימות בדרום - זו חובה שלנו ואנחנו מבצעים אותה במקביל".
הוא הוסיף: "אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה - זה דורש מאיתנו תעוזה, נחישות והתמדה. יש חשיבות רבה לבצע את הדברים בשיתוף פעולה הדוק בין כל הארגונים ובכל הדרגים". חיזבאללה, מנגד, הבטיח לנקום על פיצוצי מכשירי הקשר והביפרים.
מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, צפוי לנאום היום אחר הצהריים. בפיצוצים אמש נהרגו לפחות 20 אנשי חיזבאללה ונפצעו עוד יותר מ-450 נוספים. בפיצוצי הביפרים ביום שלישי נהרגו לפי הרשויות בלבנון 12 בני אדם ונפצעו יותר מ-2,800 נוספים. במסיבת עיתונאים שקיים אמש מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הוא קרא לכל הצדדים "להימנע מכל פעולה שעלולה להסלים את הסכסוך".