תיעוד: תאונת הדרכים מ-2017

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את ערעורו של משה אילוז (55), נהג משאית שהורשע לפני שנה בגרימת מוות ברשלנות של חמישה נוסעים פלסטינים - וזיכה אותו. זאת לאחר שסנגורו הצליח להוכיח שהתאונה שבה היה מעורב נגרמה כתוצאה מכשל טכני במשאית.
התאונה התרחשה ב-19 ביולי 2017 סמוך לאזור התעשייה שקד שליד אום אל פחם, בעת שאילוז, תושב מושב אדירים בתענכים שבעמק יזרעאל, נהג בערב במשאית רתומה לעגלה ללא מטען. במהלך הנסיעה התנגשה המשאית ברכב הסעות שבו נסעו נהג ושמונה נוסעים, כולם פלסטינים. מדובר בכביש בין-עירוני דו-סטרי, בעל נתיב אחד לכל כיוון עם קו הפרדה מקווקו.
4 צפייה בגלריה
משה אילוז ויוסי יעקבי
משה אילוז ויוסי יעקבי
משה אילוז מתחבק עם סנגורו עו"ד יוסי יעקבי לאחר הזיכוי.
מרחק קצר לפני שהגיעה המשאית לעקומה ימינה בכביש היא בלמה, סטתה שמאלה לנתיב הנגדי והתנגשה עם הדופן השמאלי הקדמי בדופן שמאל של רכב ההסעות. כתוצאה מהתאונה נהרגו הנהג וארבעה נוסעים, והיתר נפצעו.
בית המשפט קבע כי אין חולק שבשניות לפני שהמשאית פגעה ברכב ההסעות ננעלו גלגלי הסרן האחורי של התומך, וכתוצאה מכך היא סטתה לנתיב הנגדי - שם נסע באותה עת רכב ההסעות.
בית משפט השלום בחיפה הרשיע כאמור לפני שנה את אילוז במיוחס לו וגזר עליו 32 חודשי מאסר בפועל ו-15 שנות פסילה. באמצעות סנגורו, עו"ד יוסי יעקבי, הגיש אילוז ערעור על עצם ההרשעה לבית המשפט המחוזי בחיפה.
4 צפייה בגלריה
כעבור שנה : המשאית במגרש המשטרתי לאחר שבזזו את תכולתה
כעבור שנה : המשאית במגרש המשטרתי לאחר שבזזו את תכולתה
המשאית שהתנגשה ברכב ההסעות
(צילום: אפי שוורץ וחיים אפשטיין)
4 צפייה בגלריה
כעבור שנה : המשאית במגרש המשטרתי לאחר שבזזו את תכולתה
כעבור שנה : המשאית במגרש המשטרתי לאחר שבזזו את תכולתה
(צילום: אפי שוורץ וחיים אפשטיין)
התביעה טענה כי סטיית המשאית נגרמה כתוצאה מלחיצת הנהג על דוושת הבלם לאחר שהבין כי הוא נוסע מהר מדי והבחין ברכב ההסעות. בכך, לטענת התביעה, נהג אילוז באופן בלתי זהיר ורשלני ולכן יש להותיר את הרשעתו על כנה.
מנגד, טען אילוז באמצעות עו"ד יעקבי כי התאונה נגרמה כתוצאה מכשל טכני במשאית, ושנעילת גלגלי הסרן האחורי של התומך הייתה כתוצאה מתקלה טכנית. נעילת הגלגלים, לטענתו, הייתה תוצאה של השתחררות או קריעת צינור אוויר ממערכת "בלם המקסי" של התומך. עוד נטען כי תקלה דומה התרחשה חודשים ספורים טרם מועד התאונה, ומשום שלא תוקנה כראוי - השתחרר הצינור גם במועד התאונה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד:  העצור החבול, יאזן זאידהדרכים ממנה זוכה נהג המשאית משה אילוז מ-5 עבירות של גרימת מוות ברשלנות
תיעוד:  העצור החבול, יאזן זאידהדרכים ממנה זוכה נהג המשאית משה אילוז מ-5 עבירות של גרימת מוות ברשלנות
רגע התאונה
שופט בית המשפט המחוזי בחיפה יחיאל ליפשיץ, שכתב את פסק הדין ביחד עם השופטים שמואל מנדלבום וגלית ציגלר, ציין כי לאחר שבחן את ראיות הצדדים ואת טענותיהם הוא הגיע למסקנה כי דין הערעור להתקבל ושיש לזכות את נהג המשאית, "משום שקיים ספק סביר בנוגע לאשמתו באופן כללי, ובפרט בנוגע לגורם שהוביל לנעילת הסרן האחורי של התומך".
"בסופו של דבר, עדיין נותר לטעמי ספק סביר בנוגע לגורם שהוביל לנעילת הגלגלים וסבורני כי ההגנה הציגה תרחיש אפשרי, מבוסס למדי ולו ברמת הספק הסביר, לא בלתי הגיוני, ושלא נסתר", הוסיף השופט ליפשיץ. "מנגד, המשיבה לא עשתה מאמץ של ממש בניסיון לסתור את אותו תרחיש".
השופטים הוסיפו: "המשיבה הייתה אחראית על שמירת המשאית, שהיא הראיה בתיק, וכשלה בכך. חרף זאת העלתה המשיבה טענות בנידון דווקא כלפי ההגנה, הגם שזמן סביר לאחר הגשת כתב האישום, ועוד טרם החלה שמיעת הראיות, בדקה ההגנה את המשאית וגילתה את שגילתה. מדובר במחדל העומד כולו לפתח המשיבה".
יוסי  יעקביעו"ד יוסי יעקבי
עו"ד יוסי יעקבי אמר ל-ynet: "מדובר בנהג שנוהג 37 שנה. המשאית שהייתה שייכת למעביד שלו נתפסה על ידי המשטרה ואוחסנה במגרש בעלות של אלפי שקלים בשנה כדי שתוכל לשמש כראיה בתיק, אבל במהלך האחסנה נבזזה ונפגעה עד כי לא ניתן היה להשתמש בה לצורך המשפט. למרות זאת הוכחנו שתקלה שאירעה במשאית גרמה לנעילת הגלגלים האחוריים שלה ולסטייתה, ולכן הנהג לא אשם בתאונה. מדובר באדם שהוא מושתל כליה עם עבר של סרטן. הוא נאלץ לאבד את פרנסתו ורישיונו היה פסול שנים עד לזיכויו. בית המשפט העביר ביקורת קשה על המשטרה והפרקליטות שלא עשו דבר כדי למנוע את הפגיעה בראיות".