ההפרדה המתוכננת בכביש אורה
(מתוך ערוץ היוטיוב של תכנית אב לתחבורה ירושלים)
אחרי שתכניותיו הוקפאו, מחלף המריבה בירושלים מגיע למועצה הארצית לתכנון ובנייה שתדון מחרתיים (שלישי) אם המחלף שמהווה תנאי לבניית שכונה חדשה על השטחים הפתוחים של הרי ירושלים תקודם. בסרטון התדמית שפרסמה חברת "תוכנית אב לירושלים", הקו האדום של הרכבת הקלה שמוארך עד לבית החולים הדסה עין כרם חוצה פעמיים את הצומת שבו מצטלבות ארבע דרכים: רחוב קלמן מן, רחוב הנרייטה סולד, רחוב קוליץ והכביש לעמינדב ואורה - מה שצפוי להרע עוד יותר את המצב התנועתי כיום.
כדי למנוע את היווצרות הפקק הוחלט להרחיק מהצומת את התנועה שמגיעה מדרום העיר לכיוון בית החולים ואת היציאה מהעיר לכיוון מערב בעזרת מנהרות שייחצבו מתחת לצומת, תוך ניצול המבנה הטופוגרפי, ובכך יתאפשר להקים את השכונה החדשה שמתוכננת ברכס לבן.
4 צפייה בגלריה
ההפרדה המתוכננת בצומת אורה
ההפרדה המתוכננת בצומת אורה
מנהרות ונתיבים חדשים לטובת שכונה חדשה
(מתוך ערוץ היוטיוב של תוכנית אב לתחבורה ירושלים)
על פניו, הרעיון נשמע הגיוני ומיטיב, אלא שארגוני תחבורה ציבורית, ארגוני סביבה ותושבים בעיר טוענים כי הרחבת המחלף והשקעה של מיליוני שקלים בחציבת מנהרות נועדה כדי לשרת את הרכב הפרטי ולא את התחבורה הציבורית בניגוד להצהרות של העירייה ומשרד התחבורה, אך יתרה מכך - התוכנית להקמת השכונה ברכס לבן על חשבון שטחים פתוחים בהרי ירושלים מותנית בקידום המחלף ועצירתו תיתכן ההזדמנות האחרונה לעצור את הבנייה.
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים קידמה את התוכנית למחלף הענק, אך לנוכח ההתנגדויות הרבות ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה עצרה את התוכנית ודרשה לתקן את הפגמים שנפלו בהליך התכנון, כמו היעדר תסקיר סביבתי שיביא בחשבון חלופות נוספות, בין היתר כי שלושה נתיבים לכל כיוון ינתקו בין השכונות ויפרו את המרקם העירוני - ומחשש ששטחי ההתארגנות של צוותי הביצוע יגלשו ויהרסו שטחים פתוחים.
4 צפייה בגלריה
ההפרדה המתוכננת בצומת אורה
ההפרדה המתוכננת בצומת אורה
(מתוך ערוץ היוטיוב של תוכנית אב לתחבורה ירושלים)
4 צפייה בגלריה
מפה תוכנית אב ירושלים תכנון תחבורה
מפה תוכנית אב ירושלים תכנון תחבורה
מפה תוכנית אב ירושלים תכנון תחבורה
לאחר שהתוכנית נדחתה בוועדת המשנה לעררים, מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר ביקשה לכנס את ועדת הערר ולדון בהחלטה מחדש, אך נתקלה בהתנגדות של יו"ר ועדת המשנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ובנייה, עו"ד שמרית גולן. יו"ר הוועדה איששה את החשש מצד התושבים בעניין סלילת כביש חדש על שטחים פתוחים וסתרה את ההסבר לפיו הצומת נועדה להקל על אמבולנסים. כמו כן, טענה גולן כי עלולה להיות פגיעה סביבתית: "רוב חברי הוועדה סברו כי יש לבחון את ההשפעות הסביבתיות של התוכנית גם על פי האפשרות שבעתיד תורחב יתרת הדרך עד לחיבור לכביש 1, וכתוצאה מכך יעלה נפח התחבורה הצפוי בקטע הכלול בתוכנית. אין מדובר באפשרות מופרכת: הן על רקע דברי נציג היזם בדיון להפקדת התוכנית, הן נוכח עצימות התוכנית והן בשל העובדה כי ללא הרחבה נוספת, שני נתיבי הדרך מתנקזים לנתיב אחד לפני שער הכניסה לבית החולים הדסה ואינם פותרים את הצורך בהקלה על תנועת האמבולנסים", כתבה. אך למרות זאת, המועצה הארצית תתכנס ותדון בתוכנית פעם נוספת למרות החלטת ועדת הערר לדחיית התוכנית והתושבים שנערכים להגיש עתירה לבג"ץ.
מומחים לתכנון עירוני טוענים שהצומת לא יקדם את הרכבת הקלה, משום שגם בדברי ההסבר של החברה שמקדמת את הפרויקט, מדובר בהרחבת הצומת, סלילת כבישים ויצירת מנהרות כדי להקל על הפקקים. אלא שבכל מדינה מתקדמת הפקקים לא נעלמים, כיוון שהם מסמלים את הביקוש להגיע ליעד מסוים. הפתרון, לדבריהם, הוא להציע אלטרנטיבה ציבורית טובה ומהירה יותר - ולכן הרכבת הקלה תוכל לספק נגישות למי שיבחר שלא לעמוד בפקק גם אם העבודות בצומת יהיו פחות גרנדיוזיות. לכן, העבודות נועדו כדי לשמור על רמת השירות לרכב הפרטי באמצעות מנהרות ולא כדי לקדם את התחבורה הציבורית.
"התכנון של ההפרדה המפלסית ממשיך את ההתמכרות של האנשים לרכבים הפרטיים", טענה מאיה סטאר מהארגון "מצילים את הרי ירושלים". לדבריה, "ההפרדה הזו היא למעשה התחלה אוטוסטרדה חדשה לעיר, שתוביל להקמת שכונות נוספות בהמשך על השטחים הפתוחים".
4 צפייה בגלריה
ההפרדה המתוכננת בצומת אורה
ההפרדה המתוכננת בצומת אורה
התכנון: רכבת קלה בכל דקה ו-20 שניות
(מתוך ערוץ היוטיוב של תוכנית אב לתחבורה ירושלים)
גם בחברה להגנת הטבע הביעו התנגדות לתוכנית, ואף הציעו לבטלה לאלתר. "אין המדובר בתוכנית הממוקמת בצומת אורה. היא מתחילה שם אך מסתיימת סמוך לבית החולים הדסה - במנהרות גדולות, בארבעה נתיבים, בעלות מוערכת של 600 מיליון שקלים לפני החריגה התקציבית".
"זו היתממות להגיד שמדובר בשינוי שישפר את התחבורה הציבורית", הוסיף פרופ' ערן פייטלסון מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית. "יש פה כוונה לבנות על שטחים פתוחים ושדרוג הצומת מסתיר תוכניות צל שיהרסו את הטבע".
מנגד, במשרד התחבורה טוענים שללא ההפרדה המפלסית ופרויקט הענק לא תתאפשר העדפה לרכבת הקלה בתדירות המתוכננת של רכבת בכל דקה ו-20 שניות, לעומת כל 6 דקות היום. עוד טוענים במשרד התחבורה כי התוכנית תואמה עם נציגי המשרד להגנת הסביבה, אך השרה הממונה, תמר זנדברג, חושבת קצת אחרת. "אני סבורה שנדרשת בחינה סביבתית ותחבורתית נוספת בעניין ההפרדה המפלסית טרם אישורה, והפעם בדגש על ראייה מרחבית ומעודכנת, שתבחן את נחיצותה", אמרה השרה. לדבריה, "יש להדגיש שנציגי המשרד להגנת הסביבה במוסדות התכנון מקבלים החלטות על בסיס שיקול דעתם המקצועי והעצמאי, בוודאי כך בהליך חריג ומעין משפטי כזה המתוכנן בשבוע הבא במועצה הארצית".

תגובות

מצוות תוכנית אב ירושלים לא נמסרה תגובה.
ממנהל התכנון נמסר: "קידומה של התוכנית נעשה בתיאום מלא עם היועץ הסביבתי של הוועדה (מתכנן מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה), שקבע שנעשתה בדיקה סביבתית מקיפה ואין צורך בהכנת תסקיר סביבתי נוסף. מדובר בתוכנית קריטית לאיכות חיי התושבים באזור, שתיתן מענה לעומסי התנועה בצומת אורה העתידיים המורגשים כבר היום, ולשפר באופן משמעותי את יעילות התחבורה הציבורית תוך מתן עדיפות לתנועת הרכבת הקלה העתידה לפעול בצומת. כמו כן, התוכנית תאפשר תנועה באמבולנסים וכלי רכב מהשכונות הדרומיות של ירושלים לבית החולים הדסה עין כרם".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מקדם בימים אלה תוכנית להקמת הפרדה מפלסית בצומת אורה, החיונית מאוד לפתרון בעיות התחבורה באזור. משרדנו ערך בדיקה מקיפה לתוואי מסילת הרכבת הקלה המקודמת בצומת אורה בימים אלה תוך מתן שירות תחבורתי, יעיל ומיטבי לבית החולים הדסה עין כרם. תוכנית ההפרדה המפלסית נועדה אך ורק כדי לתת עדיפות לרכבת הקלה שתספק ציר תחבורתי כחלופה לשימוש ברכב הפרטי ומטרתה איננה הרחבת הכביש עבור מכוניות, אלא חיזוק הרכבת הקלה ככלי להורדת העומס בכביש. עם סיום פיתוח רשת הרכבות, צפויה לעבור בצומת אורה רכבת קלה בכל דקה ו-20 שניות. תכיפות כזאת מחייבת את משרד התחבורה לטפל בכל התנועות בצומת, קל וחומר כשצומת אורה משמש גישה יחידה לבית החולים הדסה עין כרם המעניק מדי יום שירות לאלפי אנשים. צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים של משרד התחבורה יזם תכנית המפרידה בין התנועות בצומת באמצעות מנהרה שתעבור מתחת לצומת אורה עד לכביש הגישה לבית החולים הדסה עין כרם. במסגרת זאת, משרדנו מבטיח מתן עדיפות לרכבת הקלה בצומת, כך שלא תצטרך להמתין ברמזורים, דבר שיקצר משמעותית את זמני הנסיעה לטובת הנוסעות והנוסעים ויעודד אנשים לעבור מרכביהם הפרטי לתחבורה הציבורית מבלי לסכן חיי אדם בעיכוב בצומת הגישה לבית החולים הדסה עין כרם. יצוין כי תכנון הרכבת הקלה בוצע תוך התחשבות ורגישות לסביבה. הקמת ההפרדה המפלסית תואמה ועודכנה בהתאם להערות המשרד להגנת הסביבה ומטרתה לייצר רציפות בפעילות הרכבת הקלה בלבד".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "ביום שלישי, 19 באוקטובר 2021, יתקיים דיון במועצה הארצית לתכנון, המתכנסת כוועדת הערר, ובו תעלה תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה לדיון. נציגי המשרד להגנת הסביבה ינכחו בדיון, ורק לאחר שישמעו את מכלול הדברים תגובש עמדת המשרד הסופית בכל הנוגע להיבטים הסביבתיים, כמקובל בדיונים מסוג זה".