לפני פרסום הסרטון הערב (שלישי) מהמנהרה ברפיח שבה הוחזקו ונרצחו החטופים הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב, קרוביהם שיתפו בתחושות הקשות וקראו לממשלה להציל את החטופים שנותרו. מטה המשפחות קרא לציבור לצאת להפגין, ומסר כי החטופים "סבלו עד נשמת אפם האחרונה. הם ביקשו שנציל אותם, התחננו על נפשם, שלא נפסיק להילחם עליהם. ונכשלנו להציל אותם. הם הוצאו להורג בדם קר".
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר הערב הצהרה וחשף תיעוד קשה מהמנהרה ברפיח. הצבא הציג את הסרטון למשפחות ובאישורן הוחלט להציגו גם לציבור. בסרטון ניתן לראות את הגרי יורד למנהרה הנמוכה, מתקשה לעמוד בתוכה, ומציג כתמי דם בנקודה שבה לדבריו נרצחו החטופים. "זו מנהרת מעבר, אי-אפשר לעמוד כאן", תיאר הגרי בעודו מכופף, ומדגיש כי גם תנאי הלחות שם קשים. הגרי הציג גם בקבוקי שתן ומה שלדבריו עשוי להיות בור ספיגה לעשיית צרכים. צפו בסרטון שנחשף (אזהרה: התיעוד קשה לצפייה):
התיעוד הקשה מהמנהרה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
החטופים שנרצחו במנהרה. מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות אלבום משפחתי, AP)
שירית ירושלמי, אמה של עדן ז"ל, סיפרה כי הגרי הציג להם את הסרטון כבר ביום שבת האחרון. "הוא לא ידע להגיד כמה זמן עדן הייתה שם, אבל לפי הציוד ההערכה היא שבמשך שבועות. הזדעזענו. המנהרה מאוד צרה וחנוקה, לא היה שם מאוורר או תאורה. היה שם מצבר ופנסי ראש, הרבה בקבוקי שתייה, וחטיפי אנרגיה. זה הכול מבחינת מזון", שיתפה.
"היו שם מזרנים כמו של הצבא, הקטנים הכהים", אמרה. "אם הם לא שוכבים, צריך להעמיד אותם צמוד לקיר כדי שיהיה אפשר לעבור. זה אפילו לא מנהרה, זה מעבר של המנהרה. הרוחב הוא ברוחב מזרון והגובה הוא נמוך. הגרי סיפר שהוא לא יכול היה לעמוד בה זקוף. שירותים או אמבטיה לא היו שם", הוסיפה האם על התנאים שבהם הוחזקה עדן. "היה שם דלי, מלא בקבוקי שתן. התנאים היו נוראיים. בקושי היה שם אוויר. אני חושבת שמה שהחזיק אותם, במיוחד את עדן, זה הביחד. הם היו שישה חטופים גיבורים וכל אחד מהם הוא עולם ומלואו למשפחה שלו. אני מאמינה שהם חיזקו האחד את השנייה. לדעת שעדן הייתה עם עוד בחורה זה גם עודד אותי קצת, שהיא לא הייתה אישה לבד. ולדעת שהיא הייתה עם החבורה הספציפית הזאת - עוד יותר עודד אותנו. כי הכרנו את האנשים מהסיפורים ומהכתבות".
"לא אקבל את הידיעה שוויתרו על כרמל. אפשר היה להחזיר אותה. הם היו כאן אם הממשלה הייתה בוחרת בחיים. הממשלה מעדיפה להרוג מחבל מלהחזיר את כרמל. עם העצב אני יכולה לחיות, עם זה לא. הדבר היחיד שיכול לנחם - שלמשפחות אחרות יהיה סוף אחר"
"בצפייה בסרטון הרגשתי זעזוע", הוסיפה. "הלב שלי נשבר, כאב. המנהרה כל כך צרה, אין אוויר, כל כך חם. שאלתי את דובר צה"ל איך מזג האוויר בפנים, אם בחוץ חם, והוא אמר שקטסטרופה. היה לנו מאוד קשה כמשפחה להבין איפה היא הייתה. אנחנו גם לא יודעים איפה היא הייתה לפני כן, לא יודעים להגיד לנו. התחושה של הפספוס זאת התחושה היחידה שיש לנו מאז שנודע לנו על הרצח", אמרה. "הם שרדו 11 חודשים, ולחשוב שהם היו כל כך קרובים לצאת ונרצחו - עד עכשיו יש לי את התחושה הזאת. בהתחלה היה תמוה בעיניי שפרחאן היה לבד, שאלתי אם הוא היה איתם אבל הבנתי שהוא עבר חקירה והוא לא היה איתם. אולי החליטו לא לרצוח אותו כי הוא מוסלמי, זה המזל שהיה לו. הלוואי שלבת שלי ולשאר החטופים היה את המזל הזה".
במטה המשפחות הדגישו כי "יש עוד 101 חטופים בעזה. הם שם, סובלים, רעבים, מותשים ומה שמחזיק אותם זו רק התקווה שנמשיך להילחם עליהם. על כולם, החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה בארצם. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מתעסק בספינים ומטרפד כל עסקה, אבל אנחנו, אזרחי ואזרחיות ישראל לא ניתן לזה לקרות. בואו, צאו לרחובות ותיאבקו איתנו, ביחד נזעק לעסקה עכשיו", נמסר עוד בהודעה.
תיעוד מפיר המנהרה שבה נרצחו ששת החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
כפי שפורסם ב-ynet, הסרטון הוצג גם לשרים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שלשום - ואלו הביעו זעזוע ממנו. בתיעוד, שאותו צילמו כוחות צה"ל והוצג לשרים בהנחיית שר הביטחון יואב גלנט, רואים את המנהרה הצרה שבה הוחזקו החטופים. מדובר במנהרה שלא ניתן כמעט לעמוד בה, עם לחות גבוהה וללא אוויר.
בתיעוד ניתן לראות כי החטופים שהו במנהרה בתנאים לא-אנושיים, תוך שהורעבו וחיו בהיעדר היגיינה בסיסית. לחטופים היה מעט מאוד אוכל בשבי, והם ירדו משמעותית במשקל. גופתה של עדן ירושלמי אותרה כשהיא שוקלת 36 ק"ג בלבד. בין היתר נראים בסרטון כתמי דם, בגדים זרוקים ובקבוקי שתן.

"התנהלות נתניהו לא מקובלת יותר"

אלחנן דנינו, אביו של אורי, אמר היום בכיכר החטופים: "נחרדתי והזדעזעתי כשראיתי את הסרטון, אבל זה היה אתמול - ועכשיו אני מתעסק בהווה, בלעזור למי שאני יכול. צריך להתעסק בלהחזיר את מי שאפשר עכשיו, בריא ושלם". הוא התייחס גם לשיחה הקשה שלו עם נתניהו, ואמר כי "מעולם לא דיברתי בשום מקום לפני כן, לא תכננתי את ההקלטה שהתפרסמה, דיברתי מדם ליבי כי הבטחתי למשפחות של שאר החטופים שאני אעשה הכול למענם. ההתנהלות הזו (של נתניהו) לא מקובלת יותר ואמשיך להילחם למענם".
משפחת גת מסרה: "אין אפשרות להכחיש את המצב הבלתי-אנושי שבו הצליחו החטופים לשרוד, ואין אפשרות לקבינט להמשיך להתנהל באופן השגוי כפי שהתנהל עד עתה. הסרטון הנוראי מופיע לנו בסיוטים כבר שלושה ימים. מה שהרג אותם לא היה היעדר האוויר והאור, היעדר המזון והמים, וגם לא המחלות במחילות הטרור - אלא ראש ממשלת ישראל שאמר 'לא' לעסקה שתחזיר אותם, והלחץ הצבאי, שבגינו השומר לחץ על ההדק. הזעזוע שמביעים שרי הקבינט והעומד בראשם אחרי הצפייה בסרטון מהווה עבורם תחליף לחשבון נפש לגבי ההחלטות השגויות שביצעו ולהבנה שיש לקבל החלטות הפוכות שישיבו את החטופים הביתה בחיים ולא בארונות".
3 צפייה בגלריה
סרטון תעמולה של חמאס בו מופיעה החטופה כרמל גת
סרטון תעמולה של חמאס בו מופיעה החטופה כרמל גת
כרמל גת בסרטון הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס
הפגנה בבגין בת"א בקריאה לשחרור החטופים
(צילום: רועי רובינשטיין)

לפי המשפחה, "כרמל לא האמינה בנקמה. אין לאיש שום זכות לנקום בשמה של כרמל. הדבר היחיד שחייבים לעשות עכשיו הוא להחזיר את כל החטופים בעסקה, לפני שהלחץ הצבאי יביא למותם. יהי זכרה עסקה. לסיום, אנחנו מודים לתא"ל דניאל הגרי שתיעד את המנהרה ועדכן אותנו באופן אישי, רגיש ומפורט לגביה".

"כרמל מילאה את החלק שלה בעסקה כדי לשרוד"

שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת ז"ל, סיפרה ל-ynet על הקושי שבצפייה בסרטון. "לראות את המרחב שכרמל הייתה בו המחיש לי שכרמל הייתה, זה פתאום אושש שהיא הייתה בחיים, לדעת שהיא הייתה ביחד עם עוד חמישה אנשים. שישה במרחב אחד. לראות שהיה לה שחמט, גם בדירה הקודמת שהיא הוחזקה בה. הכלים היו מסודרים, יכולתי לדמיין אותה משחקת שחמט, זה נתן לי להרגיש את ההוויה שלה, ואז נחת כל השאר. שהיא כבר לא, שזה המרחב הקטן שהיו בו שישה אנשים. עומק של עשרים מטרים. מעט אוויר, מחנק, הריח ככל הנראה שהיה שם מלעשות את כל הצרכים מול מחבל. עם כל התנאים הנוראיים, המשפילים והקשים מנשוא, להבין שהיא החזיקה מעמד, שהמנהרה לא הרגה אותה. הרכב לא הרג אותה, היא חלקה את הפיתה שלה, את חטיף החלבון, את החלק שלה בעסקה היא מילאה ועשתה הכל כדי לשרוד ולדאוג לאחרים שישרדו.
"מה שהרג אותה בסוף היה כדור בראש, מי שלחץ על ההדק הוא מחבל חמאס. אני לא שוכחת שחמאס רצחו את אמא שלה, חטפו ורצחו גם אותה. אבל עם ההודעה של צה"ל ברור שהטריגר הוא לחץ צבאי, וזה מאוד קשה. עם העצב שאני מרגישה על זה שכרמל לא תהיה יותר, לא נראה את התמונה של התלתלים שלה יורדים מהאמבולנס כשהיא עטופה באחים שלה. אני לא אקבל את זה, והיא לא תקבל את החיים שלה בחזרה, תמיד יהיה לי חור בלב בצורה של כרמל אבל אצטרך לחיות לצד זה ולקבל את זה כמו כל משפחה שכולה. הסרטון המזעזע מופיע לנו בסיוטים. כרמל והחטופים היו חזקים יחד ושרדו יחד. עכשיו גם צה"ל מבין - לחץ צבאי הורג חטופים".
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען החזרתם של החטופים בתל אביב
הפגנה למען החזרתם של החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב. מוצ"ש
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
שי הוסיפה כי "מה שאני לא מוכנה לקבל זה את הידיעה שוויתרו עליה. אפשר היה להחזיר אותה עד לפני עשרה ימים, השם שלה היה בנובמבר בפעימה החסרה, והיא שרדה חודשים אחר כך. גם ביולי השם שלה הופיע, כרמל ועדן, והירש ואלמוג, היו יכולים להיות כאן בחיים אם הממשלה הייתה בוחרת בחיים שלהם. אני מבינה שהממשלה מעדיפה להרוג מחבל מלהחזיר את כרמל. עם העצב אני יכולה לחיות, עם זה לא. כשאנשים הולכים מהעולם זה קשה ועצוב, אבל כשאפשר למנוע את זה - זה עוד יותר קשה, אבל מפיקים לקחים. הדבר היחיד שיכול לנחם זה שלמשפחות אחרות יהיה סוף אחר. האזרחים הבינו את זה, הם לא עוברים על המוות הזה בשתיקה. צריך להציל אדם באיום לחייו, וגם הממשלה שלנו צריכה להבין את זה".
עוד שיתפה כי "את ההיעדר של כרמל אי-אפשר לשכך. היא הבכורה, ואת המקום שלה אף אחד לא ימלא. אבל כן עודד אותי כשאנשים אמרו לי שהם קיבלו את הידיעה ויצאו לרחוב, כדי לצעוק שלאנשים יהיה סוף אחר ושהם הבינו שזה לא יכול לקרות שוב. היה לנו ברור שיצאו לרחוב, אבל לא ידענו עד כמה. התחושה ביום ראשון הייתה מטורפת. הרגליים שלי לקחו אותי לשם, עם ההחמצה ששברה לי את הלב. בכיתי את כל שאול המלך עד לבגין, על זה שלי זה מאוחר מדי, אבל שיש תקווה למשפחות אחרות.
"לא הבנתי שזה הולך להיות ככה, שיהיו חצי מיליון אנשים ברחובות. זה היה מרגש לראות לצד הכיווץ של הלב. ההתעוררות, ההבנה שיש לנו את הכוח, שאנחנו הציבור שבוחר את נבחרי הציבור, שהם צריכים להתיישר לפי הרצון שלנו, זה יכול לשנות קדימה. ולמען האמת זה מה שכרמל הייתה עושה, זאת היא. מהרגע הראשון דאגה לכולם, מ-7 באוקטובר בממ"ד כשהיא יושבת עם גפן ומקריאה לה סיפור. בוואטסאפ עם החברות כשהיא עם מחבלים מחוץ לחלון ושואלת אותן איך הן עם הילדים שלהן ודרך השבי שאנחנו לומדים כמה היא חיזקה את עלמה ואחיה, את תרגולי היוגה שלהם. עלמה סיפרה שהיא הייתה שרה את 'מתנות' של אביתר בנאי. כרמל היא אדם של מילים ואין בזה שום דבר מיסטי, זה איך שהיא בחרה לראות את המציאות - לקוות לטוב, להחזיק את מי שאיתה. זה מי שאני רוצה להיות".
פורסם לראשונה: 19:47, 10.09.24