על רקע הקשיים במשא ומתן להרכבת הממשלה בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לשותפיו לגוש, חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד אמר היום (חמישי) בריאיון ל-ynet radio כי "תיקי האוצר והביטחון צריכים להישאר בליכוד". לדבריו, "סמוטריץ' יכול להיות שר ביטחון מצוין, אבל יואב גלנט יכול להיות אפילו טוב יותר". שרת האנרגיה היוצאת, ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, התייחסה במשדר לעימותים בין מפלגתה למחנה הממלכתי, וקראה למפלגות האופוזיציה להתאחד כדי לפעול נגד הממשלה שעתידה לקום: "דמוקרטיות לא מתות ביום אחד, באופוזיציה צריך להילחם ביחד".
ח"כ קרעי התייחס לתפקיד שהוא צפוי לקבל בממשלה הבאה. "אני בהחלט מקווה לקבל תפקיד כלכלי כלשהו בממשלה, כדי שאוכל לקדם בו את הדברים שנאבקתי עליהם בשנים האחרונות", הוא אמר. "אנחנו סומכים על נתניהו ונותנים לו את הקרדיט לנסות להרכיב את הממשלה, שאני מקווה שתהיה הטובה ביותר שהייתה כאן אי פעם. יש לו את המנדט לעשות את זה, והוא יחלק את התפקידים".
6 צפייה בגלריה
 "דרישותיו של סמוטריץ' לגיטימיות, מאמין שנתניהו יגיע לשביעות רצון הצדדים". קרעי על המו"מ
 "דרישותיו של סמוטריץ' לגיטימיות, מאמין שנתניהו יגיע לשביעות רצון הצדדים". קרעי על המו"מ
"דרישותיו של סמוטריץ' לגיטימיות, מאמין שנתניהו יגיע לשביעות רצון הצדדים". קרעי על המו"מ
(צילום: אלי מנדלבאום, שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
"מאמין שהממשלה תקום תוך שבועיים". ח"כ קרעי
(צילום: אבי מועלם)
לדברי קרעי, התנהלותו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמתעקש לקבל את אחד משני התיקים הבכירים, היא לגיטימית - אבל התיקים צריכים בכל מקרה להישאר בליכוד. "אני לא חושב שההתנהגות של סמוטריץ' חצופה, אבל התיקים הבכירים צריכים ללכת למפלגת השלטון. תיק האוצר הוא תיק שזרועותיו משולבים בכל התיקים ובכל משרדי הממשלה. מפלגת שלטון שמובילה את הממשלה צריכה בעיניי להחזיק בתיק הזה, וגם בתיק הביטחון. אני חושב שסמוטריץ' יכול להיות שר ביטחון מצוין, אבל בליכוד יש שרי ביטחון מצוינים יותר ממנו, כמו יואב גלנט למשל.
"אני מעריך שהממשלה תושבע בשבועיים הקרובים. הציפייה שלנו הייתה שהממשלה תקום מוקדם יותר, זה היה רצון הבוחר שבא לידי ביטוי בקלפי בצורה חד משמעית. אבל טבעו של משא ומתן הוא שצצים כל מיני דברים שלא חשבנו עליהם קודם. אני סומך על נתניהו, אני חושב שהוא אסטרטג מופלא ושהוא בסופו של דבר יגיע לשביעות רצון הצדדים בהקדם האפשרי. בדרך כלל מגיעים עד הרגע האחרון ואפילו מבקשים ארכה של שבועיים, אני מאמין שהפעם לא נגיע לארכה הזו אבל כן, במו"מ צצו בעיות שלא חשבנו עליהן קודם".
קרעי הוסיף: "אני בטוח שבסופו של דבר כולם יקבלו את התפקיד שממנו הם יוכלו להשפיע הכי טוב לטובת אזרחי ישראל. אין שום סיבה לדאגה, תהיה כאן ממשלה כל כך יציבה - שלאופוזיציה לא יהיה בכלל חשק לעשות בעיות".
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
ימונה לשר הביטחון? יואב גלנט
(צילום: עידו ארז)
קרעי התייחס גם להצעת חוק שהגיש אתמול, ולפיה תקום ערכאה חדשה שתחליף את בג"ץ. "אני חושב שהגולם קם על יוצרו והוא הפך לגוף אנטי-דמוקרטי. אתמול הגשתי הצעת חוק ולפיה תקום ערכאה שיפוטית חדשה שתייצג את כל מגוון הקשת הפוליטית במדינת ישראל. השופטים ייבחרו מתוך המפלגות שנבחרות לכנסת. רק לשופטים כאלה יכולה להיות סמכות ולגיטימציה מהעם להעביר ביקורת שיפוטית, כי הם מייצגים את מגוון הדעות. יהיה ייצוג לכל מפלגה קטנה, מה שיביא ליותר ייצוג למיעוט, מכיוון שכל מפלגה קטנה תיוצג.
לדבריו, "בית המשפט העליון ימשיך לכהן כבית משפט לערעורים, ואולי באמת יתחיל לעסוק בדברים שבעיקר למטרתם הוא הוקם ונועד. בית המשפט כבג"ץ הפך להיות השורה התחתונה, המילה האחרונה, ובעצם הוא הפך לריבון. אבל הריבון הוא העם, שהולך ובוחר בחברי הכנסת ונבחרי הציבור והממשלה. בג"ץ מכתיב הכול, הוא אולי פסל רק עשרים חוקים בשנים האחרונות, אבל מאות חוקים לא הועלו על הפרק בכלל רק בגלל החשש. העם אומר את דברו, והעם רוצה שנבחרי הציבור יטוו את המדיניות".

שרת האנרגיה היוצאת קארין אלהרר מיש עתיד הסבירה מדוע היא מודאגת מהממשלה שעתידה לקום. "אף אחד לא אומר שקץ הדמוקרטיה מגיע, אבל כן יש פה סימון דרך מאוד מדאיג", היא אמרה. "כשאומרים פסקת התגברות ב-61 קולות, כשאומרים שרוצים לבטל את היכולת להכניס חמץ לבתי חולים על פי פסיקת בג"ץ, כשאומרים 'לא ניקח יותר תרומות דם מהקהילה הגאה' - כל הדברים האלה הם בהחלט מאוד מדאיגים ואני לא מקלה בהם ראש".
"דמוקרטיות לא מתות ביום ולא ביומיים", המשיכה אלהרר. "לא נקום בוקר אחד ונראה שהכול פה חשוך והלכה המדינה, זה לא קורה ככה. אבל כשעושים תהליכים כמו פסקת התגברות ב-61 או ועדה למינוי שופטים בהליך פוליטי שמנתקת את היכולת שלה להיות עצמאית - כל הדברים האלה בסופו של דבר מובילים למקום שאני לא בטוחה שאני רוצה לחיות בו".
6 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
"דמוקרטיות לא מתות ביום אחד". קארין אלהרר
(צילום: רפי קוץ)
על העימותים שהחלו כבר אתמול, ביום השני של הכנסת החדשה, בין מפלגתה למחנה הממלכתי של בני גנץ, היא אמרה: "היחיד שהצליח להקים ממשלה כשהיה שיתוף פעולה היה יאיר לפיד. מה שבסוף פירק באמת את הממשלה שלנו היה העובדה שנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' שיתפו פעולה עם אבו שחאדה וטיבי. כי בסוף באופוזיציה צריך להילחם ביחד, גם אם לא מאמינים בדיוק באותם דברים. לכן יש לנו כאן משימה מאוד גדולה, שאני בטוחה שגם גנץ, גם מפלגת העבודה וגם ליברמן מאמינים בה.
"יאיר לפיד הוא ראש הגוש, הוא ראש המפלגה הגדולה ביותר בגוש הזה. יש לנו משימות מאוד משמעותיות לפנינו. אני מציעה לכולם טיפה צניעות. טיפה הכלה. יש פה דמדומי בחירות, כולם כנראה במשקעים של אחרי הבחירות. אבל ציבור שלם בחר בנו ויושב בבית ומצפה מאיתנו לעבוד בשיתוף פעולה למענו".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ, יאיר לפיד
בני גנץ, יאיר לפיד
"באופוזיציה צריך להילחם ביחד". גנץ ולפיד
(צילום: מוטי קמחי, רויטרס)
על האפשרות שגנץ יצטרף בהמשך לממשלת נתניהו פעם נוספת אמרה אלהרר: "גנץ יעשה את שיקוליו. אני לא דואגת לו, אני דואגת לאזרחי ישראל שבחרו בנו. אני דואגת לעובדה שאני לא רוצה שתשתנה שיטת המשטר בישראל בגלל שנתניהו צריך לדאוג לאינטרסים שלו. אני חושבת שגנץ ראה מה דינו של אדם שמשתף פעולה עם נתניהו. לא היה לנו תקציב שלוש שנים. יש לנו משימה גדולה, היא גדולה מכולנו ביחד והיא להגן על הערכים שכולנו מאמינים בהם. שכולם יתאחדו ויראו את גודל השעה ואת גודל המשימה ויבינו שהציבור לא מעוניין בהתנצחויות פנימיות. הציבור מעוניין שנלחם עבורו".

חבר הכנסת אברהם בצלאל מש"ס, אחד הח"כים החדשים במשכן, התייחס במשדר למשא ומתן שמנהל יו"ר מפלגתו אריה דרעי, שהצהיר כי הוא מעוניין לקבל את תיק האוצר. "הרב דרעי הוא אדריכל הניצחון של הבחירות האלה, שהלך עם הימין כל הזמן ואיחד אותו. מגיע לו את הקרדיט הכי גדול שיכול להיות, ואני מאמין שהוא ישפיע בכל משרד שהוא יהיה בו. הוא מתייעץ עם מועצת חכמי התורה, ואני מאמין שמה שיכריעו ומה שיחליטו - זה מה שהוא יעשה".
6 צפייה בגלריה
אברהם בצלאל
אברהם בצלאל
"מאמין שדרעי ישפיע בכל משרד שיהיה בו". ח"כ בצלאל
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ בצלאל התייחס גם לדרישת המפלגות החרדיות לעקוף את פסיקת בג"ץ שמתירה הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח. "יש סטטוס קוו ויש מדינה יהודית, ולצערנו הרב בשנה וחצי האחרונות התריסו נגד הציבור החרדי. יש סטטוס קוו בדבר הזה, כל השנים היה. הגיעו אנשים לממשלה שפשוט מידרו ציבורים שלמים וגדולים מאוד, והיום הממשלה חזרה למקום הנכון. אנחנו לא באים להתריס נגד אחרים או לדרוך על אחרים, המטרה היא באמת לשרת את כולם.
"הרי אם היינו הולכים עם השמאל כל השיחה הייתה נשמעת אחרת, כל השיח הציבורי היה אחר. אז זה שאנחנו הולכים עם מה שאנחנו מאמינים בו, עם מה שהציבור רוצה, אנחנו צריכים להתנצל היום? ממש לא. אנחנו נכנסים בראש מורם לממשלה, מגיעים לעשות ורעבים לשינוי. הציבור ביקש, הציבור בחר ואנחנו מחויבים לציבור הזה. לא באנו לדרוס אף אחד, באנו לחבק, לדאוג ולעזור לכולם, למרות שבשנה וחצי האחרונות הושפלנו".