נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלל אמש (יום חמישי) אפשרות שיעניק חנינה לבנו, האנטר, אם יורשע במשפט הפדרלי שמתנהל נגדו. ביידן נדרש לענות על הנושא בריאיון לרשת ABC בנורמנדי שבצרפת, שם נאם לרגל יום השנה ה-80 לפלישת בעלות הברית.
כשנשאל אם הוא פוסל על הסף אפשרות שיעניק חנינה לבנו במידה שהוא יורשע השיב הנשיא האמריקני בחיוב. בנוסף הדגיש ביידן כי הוא יקבל את תוצאות המשפט של האנטר. בעבר כבר מסר הבית הלבן כי ביידן לא מתכוון לבטל את העונש של בנו אך הנושא שב ועלה אמש - בשבוע שבו המשפט נפתח, כחצי שנה לפני הבחירות לנשיאות.
3 צפייה בגלריה
הנשיא ובנו האנטר
הנשיא ובנו האנטר
הנשיא ובנו האנטר
(צילום: gettyimages, AFP)
בנו של נשיא ארה"ב מואשם שרכש והחזיק אקדח בתקופה שבה השתמש בסמים ושיקר על כך בעת הרכישה – עבירה פלילית שהעונש המרבי עליה הוא 25 שנות מאסר. לפי האישום, באוקטובר 2018, בתקופה שבה השתמש לכאורה בסמים, רכש ביידן אקדח והצהיר כי הוא אינו משתמש בחומרים אסורים. שלושת סעיפי האישום נגדו הם אמירת שקר למוכר נשק בעל רישיון פדרלי, מסירת הצהרה כוזבת בטופס על אי-שימוש בסמים והחזקה שלא כחוק באקדח במשך 11 יום.
מעלליו של האנטר ביידן – הבן היחיד שנותר לנשיא מנישואיו הראשונים, אחרי שבנו בו מת מסרטן ב-2015 ובתו נעמי נהרגה בתאונת דרכים ב-1972 – מספקים כבר שנים חומר לצהובוני ארה"ב והעולם, ומכבידים על ג'ו ביידן ורעייתו, הגברת הראשונה ג'יל. מאז 2018 נקשר שמו של האנטר ביידן בן ה-54 בעסקאות מפוקפקות באוקראינה ובסין, והופצו תמונות פרטיות שלו עירום ומסומם בתקופות השימוש הקשות שלו בחומרים אסורים.
ג'יל ביידן, רעייתו של הנשיא, מגיעה לכל דיון מאז פתיחת המשפט כדי לתמוך בבנו של בעלה, שבו היא רואה בן שלה לכל דבר ועניין. הנשיא עצמו מסר השבוע כי הוא גאה בבנו ובהשתקמות שלו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'יל ביידן מגיעה ל משפטו של האנטר ביידן ב דלאוור
ארה"ב ג'יל ביידן מגיעה ל משפטו של האנטר ביידן ב דלאוור
הגברת הראשונה מגיעה למשפט של האנטר בדלאוור
(צילום: AP /Matt Slocum)
בתוך כך הורה אמש שופט פדרלי לסטיב באנון, שהיה יועצו הבכיר של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, להתייצב בבית הסוהר עד 1 ביולי כדי להתחיל לרצות עונש מאסר של ארבעה חודשים. המאסר הוטל על באנון אחרי שהורשע בביזוי הקונגרס: באנון בן ה-70 הורשע ביולי 2022 אחרי שסירב לשתף פעולה עם הוועדה שחקרה את "מהומות הקפיטול" ב-6 בינואר 2021, שבהן הסתערו תומכי טראמפ על הקונגרס במטרה לבטל את תוצאות הבחירות ואת ניצחון ביידן.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
ארה"ב נעצר סטיב באנון היועץ לשעבר של דונלד טראמפ
יתייצב בכלא עד 1 ביולי? סטיב באנון
(צילום: gettyimages)
בחודש שעבר קבע בית משפט פדרלי לערעורים כי ההרשעה תישאר על כנה. אמש הורה בית המשפט לבאנון להתייצב בבית הסוהר עד תחילת החודש הבא, ולהתחיל לרצות את עונשו.
לבאנון עדיין יש השפעה על טראמפ ומקורביו, ומשמעות ההחלטה של בית המשפט היא שבאנון יהיה בכלא בתקופה קריטית של הקמפיין. באנון אמר אתמול כי הוא יפנה לבית המשפט העליון של ארה"ב כדי שיתערב בנושא, וטען כי מדובר ברדיפה פוליטית נגד אנשי טראמפ.
פורסם לראשונה: 22:54, 06.06.24