על שולחנות מבתי ספר שהוסבו למקלטים, עזתים שהפכו במלחמה לספקים מוכרים בגדים יד שנייה, פורמולה לתינוקות, קופסאות שימורים וגם עוגיות תוצרת בית.
רבים מאותם מוצרים, נכתב ב"ניו יורק טיימס", מגיעים מחבילות הסיוע - ובמקום שהעזתים יקבלו אותם בחינם, הם נמכרים במחירים שמעטים ברצועה יכולים להרשות לעצמם. זה קורה בזמן שחמאס - גם שבעה חודשים אחרי תחילת המלחמה - ממשיך לשלוט אזרחית בחלקים ברצועה.
הצנחת סיוע בצפון הרצועה

עיסאם חמודה (51) יושב לצד הסחורה שהוא מציע – שימורי ירקות ותירס מחבילת סיוע שמשפחתו קיבלה. "רוב המוצרים בשווקים מתויגים כ'לא למכירה'", הוא אומר. לפני תחילת המלחמה הוא היה מורה לנהיגה. עכשיו הוא מפרנס את משפחתו, הכוללת שישה ילדים, ממכירת חלק מהסיוע שהם מקבלים מדי כמה שבועות. "כשהיה לי 4 קילו של תמרים מיובשים, מכרתי כל קילו ב-8 שקלים", אמר ל"ניו יורק טיימס".
הסיוע ההומניטרי אמנם מתויג כ"לא למכירה חוזרת", אבל חלק ממנו - ובכלל זאת מוצרים שנבזזו - מגיע לא פעם לשווקים השונים. "הסיוע שמוצנח או נכנס פנימה נגנב על ידי כנופיות חמושות", אומרת מג'דה אבו-עאישה, אם לעשרה בת 49.
לטענתה, בעת ניסיון להשיג סיוע, בנה וקרוב משפחה נוסף נורו ונפצעו על ידי כוח צה"ל. את הסיוע הם לא הצליחו להשיג. "המנצח הוא החמוש שמצליח להשיג כל סיוע שהוא רוצה. כל מי שלא חמוש או לא מספיק חזק כדי להילחם ולדחוף הולך הביתה בידיים ריקות".
פלסטיני מציג את תכולתה של חבילת סיוע שארה"ב הצניחה

לאחרונה, נכתב ב"טיימס", קילוגרם סוכר נמכר בשווקים ברפיח תמורת 7 שקלים. ביום למחרת חמאס ירה עשרות רקטות לכרם שלום, והמעבר נסגר. בשעות שאחר כך, המחיר קפץ ל-25 שקלים. יממה אחר כך הוא ירד מעט ל-20 שקלים. "אותו מוצר יכול להימכר במחירים שונים באותו שוק", אמרה סבאח אבו-ראנם, בת 25. "כשהמשטרה כאן, הסוחרים ימכרו לפי המחירים שהיא קובעת. כשהיא עוזבת, המחירים עולים מיד".
התושבים אומרים כי פקידים המזוהים עם ממשלת חמאס נמצאים במקום, במיוחד בדרום הרצועה. אף שחלק מהעזתים אמרו שמשטרת חמאס ניסתה למנוע ניסיון של סוחרים להעלאת מחירים ולהפקת רווחים מהמלחמה, אחרים האשימו את חמאס בכך שהוא למעשה זה שמרוויח מביזת הסיוע.
חמודה אמר כי הסיוע שהוא ומשפחתו מקבלים מגיע לעיתים מהמשרד לפיתוח חברתי שמופעל ידי חמאס, ומפקח על תוכניות הרווחה בעזה. הוא אמר כי מהחבילות חסרים לעיתים מוצרים שונים, כסוכר, תמרים ושמן בישול. המוצרים "הנעדרים" נמכרים במחירים גבוהים בהרבה בשווקים. בחמאס הכחישו את הטענות: "ההאשמות שהממשלה בעזה גונבת סיוע הן שקריות".