בצה"ל נערכים בדריכות לקליטת החטופים הראשונים שישוחררו מהשבי במסגרת העסקה ויובלו לישראל. החטופים יועברו דרך מעבר רפיח למצרים, ומשם יועברו לארץ. הם ייקלטו בגבול הדרומי ויועברו לבית חולים בליווי רפואי ונפשי להם ולמשפחתם. מבצע קליטת החטופים, שקיבל בצה"ל את השם "דלתות שמיים", צפוי לצאת לדרך היום (ו') בשעה 16:00 כאשר 13 חטופים ראשונים ישוחררו מהשבי. שעתיים אחר כך ישוחררו 39 אסירים פלסטינים.
כלל השבים יקבלו אוזניות רעש מיוחדות אשר נקנו במיוחד עבורם ומתאימות גם לילדים במטרה לרכך את חוויית הטיסה ולספק להם ביטחון ושקט. לילדים יחולקו גם צעצועים. על כל מסוק יעלה צוות רפואי של יחידה 669 שיכלול מפקד, שלושה לוחמים ושני רופאים מטפלים. יחד עם השבים יעלו נציגים מאגף כוח האדם בצה"ל, שילוו אותם במהלך התהליך.
תיעוד מהיערכות צה"ל לקליטת החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
תיעוד מהיערכות צה"ל לקליטת החטופים החוזרים משטח רצועת עזה
תיעוד מהיערכות צה"ל לקליטת החטופים החוזרים משטח רצועת עזה
אוזניות שממתינות לילדים
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהיערכות צה"ל לקליטת החטופים החוזרים משטח רצועת עזה
תיעוד מהיערכות צה"ל לקליטת החטופים החוזרים משטח רצועת עזה
צעצועים לילדים החטופים
צוות המסוקים שייקח את השבים תודרך לבצע את משימתו באדיבות, בצניעות, בסבלנות ובגובה העיניים. להציג את עצמם בשם, בפנים גלויות ובחיוך, לשמור על קשר עין ועל מרחק כדי לאפשר למטפלים ולמלווים לעשות את עבודתם בצורה הטובה ביותר. מדובר בארבעה מסוקים – שלושה יסעורים וינשוף.
אתמול אחר הצהריים הגיעה הרשימה הראשונה של שמות החטופים לאכ"א, אגף כוח האדם בצה"ל, ונציגי הצבא עדכנו בהתאם את כל המשפחות - אם יקירה יחזור ואם לא. הפסקת האש נכנסה לתוקף כבר ב-7:00 בבוקר.
לאחר הקליטה בידי צה"ל, היום אחר הצהריים יועברו המשוחררים לבסיס חצרים, ואת הנשים שנחטפו יקבלו קצינות ומטפלות. בבסיס חצרים הם יעברו בדיקות רפואיות ראשוניות ומשם תתבצע שיחת טלפון ראשונה בינם ובין המשפחות. לאחר מכן הם יועברו, במיניבוסים או במסוק בהתאם לדחיפות, לחמישה בתי חולים שבהם יפוזרו וייפגשו עם בני משפחותיהם. אם אחד מהחטופים יהיה בסכנת חיים כשיגיע לבסיס חצרים הוא יפונה במסוק ינשוף לבית החולים סורוקה.
עוד על ההיערכות לקליטת החטופים:
צה"ל קנה למשוחררים עשרות טלפונים ניידים כדי שייצרו כך קשר עם מי שירצו. גורמי הרפואה המליצו לצה"ל להשאיר ליתר ביטחון את המשוחררים להשגחה בבית החולים לפחות למשך יומיים, גם אם מצבם יחסית טוב. התהליך יהיה סטרילי ובשלב מתקדם יותר יודיעו למשוחררים מה עלה בגורל יקיריהם.
במערכת הביטחון התקבלה החלטה לא לתשאל ילדים בשלב הראשון ולתשאל רק מבוגרים שיוחזרו, במטרה להקל על הילדים - למרות שיש חוקרים בשב"כ שהוסמכו לכך. לבני המשפחה תהיה אפשרות לשהות היכן שירצו - בכל בית מלון, בית חלופי או בית חולים שבו ישהה החטוף, אם ישהה.
7 צפייה בגלריה
ביג ילדים
ביג ילדים
ילדים ובני נוער שנחטפו לרצועת עזה
לפי המתווה, בארבעת ימי הפסקת האש ישוחררו בסך הכול 50 חטופים. חמאס טוען ש"אינו יודע" איפה כל הילדים והאימהות שלהם, ולכן ככל הנראה ישוחררו בימים אלה 30 ילדים ונערים, שמונה אימהות ו-12 נשים מבוגרות.
מלבד הפסקת אש וכניסה נרחבת של סיוע הומניטרי ודלק, 150 אסירים פלסטינים - נערים ונשים - ישוחררו בתמורה לשחרור 50 החטופים, וגם השחרור הזה צפוי להתבצע בשלבים.
היום אמור חמאס לשחרר כאמור 13 חטופים, כולם מאותו קיבוץ. הממונה על החטופים והנעדרים, תא"ל (מיל') גל הירש, הודיע שנמסרו הודעות לכל משפחות המיועדים לשחרור, וגם לכל יתר משפחות החטופים, וביקש שלא לפרסם את רשימת השמות עד לחזרת החטופים לישראל.
7 צפייה בגלריה
משאיות במעבר רפיח
משאיות במעבר רפיח
מעבר רפיח. משם יועברו החטופים מהרצועה למצרים, בדרך לישראל
(צילום: AP / Hatem Ali)
סגן קצין רפואה ראשי ורופאים מצה"ל יהיו הראשונים שיקבלו את החטופים, מיד אחרי שיחצו לשטח ישראל. משם הוא יועברו לבסיס חצרים של חיל האוויר, שם יעברו תהליך ראשוני של בדיקות רפואיות ומשם תתבצע שיחת טלפון ראשונה בינם לבין המשפחות.
אחרי ההגעה לחצרים, יועברו החטופים לבתי החולים השונים. בית החולים הראשי שאליו יגיעו יהיה סורוקה בבאר שבע, שם ישוכנו במתחם מבודד אפשרויות לינה צמודה למשפחה. המרכז הרפואי שניידר צפוי לקלוט את רוב הילדים. בנוסף ייתכן שחטופים יועברו גם לבתי החולים שיבא, וולפסון, איכילוב ושמיר (אסף הרופא). בכל מקרה, ובהתאם לנוהל שגיבש משרד הבריאות, הם ייקלטו במתחמים נפרדים. זהו הנוהל המלא לקליטתם.
לפי ההסכם, על כל 10 חטופים נוספים שחמאס "ימצא" וישחרר, הוא יקבל יום הפוגה נוסף ושחרור של עוד 30 אסירים ואסירות פלסטינים. "אני מקווה מאוד שישוחררו יותר מ-50 חטופים, אבל לא יכול להתחייב על כך", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו.
7 צפייה בגלריה
רפיח זמן קצר לפני תחילתה של הפסקת אש בת ארבעה ימים
רפיח זמן קצר לפני תחילתה של הפסקת אש בת ארבעה ימים
רפיח זמן קצר לפני תחילתה של הפסקת האש. הפוגה זמנית בלחימה
(צילום: Mohammed Abed / AFP)
הפסקת האש לא תימשך יותר מעשרה ימים, כך לפחות לפי החלטת הממשלה וההצהרות במסיבת העיתונאים. לפי ההחלטה, אחרי "סיום ההפוגה בלחימה הנדרשת ליישום ההחלטה על עסקת החטופים, תימשך הלחימה ברצועה לשם השמדת יכולות חמאס ויצירת התנאים להשבת כלל החטופים". שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "זו תהיה הפוגה קצרה, ובסיומה תימשך הלחימה לפחות חודשיים".
בישראל הדגישו שאיש מ-300 האסירים הפלסטינים המיועדים לשחרור (אם הפסקת האש תתארך לעשרה ימים) לא הורשע ברצח. אבל חלק מאותם נערים ונשים ביצעו פיגועים, פצעו חיילים ואזרחים, ונשלחו לשנות מאסר ארוכות. זו רשימת המיועדים לשחרור.
בהסכם לא נכתב דבר על הפסקת אש גם בצפון, ואף שדווח שייתכן שחיזבאללה יחליט לנצור את האש בימי ההפוגה - כלל לא ברור שזה אכן יקרה. ההסכם עם חמאס בעזה לא נוגע גם ליהודה ושומרון, ושם המבצעים של צה"ל צפויים להימשך.